114 Scaniabussar till Norge

Startat av Joakim Wahlberg, 05 april 2014, 09:19:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Wahlberg

Enligt dagens LT så har Scania sålt 114 bussar, av typerna Scania Citywide, OmniCity 320, OmniCity 340 och Scania Higer A30 till företagen L/L Setesdal bilruter och Agder buss AS. Trodde OmniCity slutat tillverkats? Men mer än så framgår inte i tidningen. Någon här vet säkert mer!
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Walter

Citat från: Joakim W skrivet 05 april 2014, 09:19:00 AM
Enligt dagens LT så har Scania sålt 114 bussar, av typerna Scania Citywide, OmniCity 320, OmniCity 340 och Scania Higer A30 till företagen L/L Setesdal bilruter och Agder buss AS. Trodde OmniCity slutat tillverkats? Men mer än så framgår inte i tidningen. Någon här vet säkert mer!

Omniexpress finns i 320 resp 340. Måste vara det som avses.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

5783

#2
Det gnälls ju en del här att ingen köper Scania-bussar längre. Så här kommer en glada nyheter.  ;)

http://www.industrinyheter.se/2014/04/scania-g-r-stor-bussaff-r-i-norge

http://www.industrinyheter.se/2014/03/scania-ut-kar-i-taiwan

Bussmicke

Problemet är ju att det köps för lite Här i Sverige.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

CW66

Ja, alltså man kan faktiskt vara lite kritisk mot Scania i Sverige och undra vad dom gjort för fel egentligen.
Inför 2014 har det varit rekordmånga upphandlingar och ett antal hundra bussar har beställts för leverans kring halvårssskiftet framförallt.

Volvo, MAN, VDL är de som fått flest beställningar...dom två första ca 250 bussar var, och VDL ett hundratal. Även Irisbus har ett försvarbart antal, medan Setra och Mercedes säljer på turistbussmarknaden för fullt.

Scania har lyckats åstadkomma tio (10!) bussar till Jörlanda Buss och Söne buss totalt....tio bussar!!

Vad är det man inte lyckas med? Är det priset som är för högt? Är det för dålig finansiering? för höga livslängdskostnader, eller helt enkelt en för dålig försäljningsorganisation?
Eller är det att Scania ständigt är ett år efter med allt som vanligt?

Ta tex när Volvo kom med sin låggolvsbuss på 90-talet...då tyckte Scania att lågentré var bra, när man kom med gasbussen satsade Scania på etanol.
Nu har Volvo mfl nått framgångar med hybridbussar och då är Scania inte färdig med sin förrän om ett år. "Vi vill inte släppa ut något innan det är färdigt"...men bli färdiga i tid då?

Kanske mycket gnäll - men jag är besviken på Scania....Scania-fan sedan många år som jag är.....

Men allvarligt? Vad gör man för fel egentligen...något måste det ju vara....

homer

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 07 april 2014, 08:57:11 AM
Ja, alltså man kan faktiskt vara lite kritisk mot Scania i Sverige och undra vad dom gjort för fel egentligen.
Inför 2014 har det varit rekordmånga upphandlingar och ett antal hundra bussar har beställts för leverans kring halvårssskiftet framförallt.

Volvo, MAN, VDL är de som fått flest beställningar...dom två första ca 250 bussar var, och VDL ett hundratal. Även Irisbus har ett försvarbart antal, medan Setra och Mercedes säljer på turistbussmarknaden för fullt.

Scania har lyckats åstadkomma tio (10!) bussar till Jörlanda Buss och Söne buss totalt....tio bussar!!

Vad är det man inte lyckas med? Är det priset som är för högt? Är det för dålig finansiering? för höga livslängdskostnader, eller helt enkelt en för dålig försäljningsorganisation?
Eller är det att Scania ständigt är ett år efter med allt som vanligt?

Ta tex när Volvo kom med sin låggolvsbuss på 90-talet...då tyckte Scania att lågentré var bra, när man kom med gasbussen satsade Scania på etanol.
Nu har Volvo mfl nått framgångar med hybridbussar och då är Scania inte färdig med sin förrän om ett år. "Vi vill inte släppa ut något innan det är färdigt"...men bli färdiga i tid då?

Kanske mycket gnäll - men jag är besviken på Scania....Scania-fan sedan många år som jag är.....

Men allvarligt? Vad gör man för fel egentligen...något måste det ju vara....

håller med 100% och snart blir de kanske som med ubåtarna, Tyska ägarna förbjuder den svenska tillverkaren att vara med i upphandlingar...

Bussmicke

Ja det är trist som det är.  Tack vare det har det blivit på tok för mycket MAN

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Andreas91

Jag har en idé om varför CityWide säljer dåligt i Svedala: Inköparna av bussarna kanske inte är helt imponerade av Scanias ombyggnad av deras tidigare bussmodeller OmniCity & Omnilink. Scania har med CityWide tagit fram en Scania OmniLink II New Look, och Omni-familjen lyser inte direkt med sin frånvaro i det här landet! CityWide - vad är det för spännande med det egentligen (jag frågar er, då jag själv inte förstår idén med modellen). I mina ögon är CityWide en OmniLink med en lite hoppressad front. Ser likadana ut inuti, låter ungefär likadant, i princip identiska baktill och på sidorna.. Har man OmniLink - varför köpa CityWide?

För mycket MAN? Förklara gärna varför!

Jo

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 07 april 2014, 08:57:11 AM
Ja, alltså man kan faktiskt vara lite kritisk mot Scania i Sverige och undra vad dom gjort för fel egentligen.
Inför 2014 har det varit rekordmånga upphandlingar och ett antal hundra bussar har beställts för leverans kring halvårssskiftet framförallt.

Volvo, MAN, VDL är de som fått flest beställningar...dom två första ca 250 bussar var, och VDL ett hundratal. Även Irisbus har ett försvarbart antal, medan Setra och Mercedes säljer på turistbussmarknaden för fullt.

Scania har lyckats åstadkomma tio (10!) bussar till Jörlanda Buss och Söne buss totalt....tio bussar!!

Vad är det man inte lyckas med? Är det priset som är för högt? Är det för dålig finansiering? för höga livslängdskostnader, eller helt enkelt en för dålig försäljningsorganisation?
Eller är det att Scania ständigt är ett år efter med allt som vanligt?

Ta tex när Volvo kom med sin låggolvsbuss på 90-talet...då tyckte Scania att lågentré var bra, när man kom med gasbussen satsade Scania på etanol.
Nu har Volvo mfl nått framgångar med hybridbussar och då är Scania inte färdig med sin förrän om ett år. "Vi vill inte släppa ut något innan det är färdigt"...men bli färdiga i tid då?

Kanske mycket gnäll - men jag är besviken på Scania....Scania-fan sedan många år som jag är.....

Men allvarligt? Vad gör man för fel egentligen...något måste det ju vara....

Rent generellt är det väl MAN som tagit de flesta av Scanias kunder.  Det som man nu tappat är ju Stockholms innerstad där Scania historiskt varit väldigt starkt men där Keolis nu valde MAN istället. Därmed har väl inte Scania någon stor trogen beställare längre. Arriva har väl mest också köpt in MAN de senaste åren från att förut ha varit väldigt Scaniadominerat i Sverige.  Frågan är hur länge Scania kommer att tillåtas att ha kvar busstillverkningen?

CW66

Jag är helt övertygad om att Scania helt enkelt har för dålig finansiering på sina bussar.
Keolis är inte någon trogen MAN-kund - det har inte med trogenhet eller tradition att göra alls, och inte heller med kvalité (då tillverkarna idag är rätt lika varandra där) - utan det handlar om pengar - vilken tillverkare kan erbjuda den bästa helhetslösningen för bussens avtalslängd. Alltså inte livslängd längre.

En buss håller idag 15 år kanske, men avtalen är 8-10 år. Har man då för dålig finansieringslösning som skall täcka dessa färre år, liksom en för dålig deal vad gäller leasingavtal med återtagande efter avtalslängdens slut tror jag helt enkelt att man inte hänger med dom andra.

Nä, Scania.....tänk om....tänk inte bara lastbil...ni har även bussar i er produktion även om ni inte vill kännas vid det ibland..skulle man kunna tro...

Ersa

Inte bara Scania utan även flera andra tillverkare sätter ju sina lastbilar först, och låter bussarna komma lite styvmoderligt i andra hand. Vilket nog kan irritera potentiella kunder.

Felvarningen "dimbakljus dragbil trasigt" eller likande har jag sett både på tyskbyggda turistbussar och svenskbyggda ledvagnar, vilket blir lite kul. Men man undrar ändå om det verkligen är för dyrt att ge bussarna en egen "textfil".

CW66

Citat från: Ersa skrivet 09 april 2014, 09:41:52 AM
Inte bara Scania utan även flera andra tillverkare sätter ju sina lastbilar först, och låter bussarna komma lite styvmoderligt i andra hand. Vilket nog kan irritera potentiella kunder.


tycker inte riktigt jag kan hålla med dig....

Jag kan inte se alls samma behandling av bussar hos tex Volvo eller MAN eller Mercedes som Scania gör med sin bussproduktion.
Går man in på tillverkarnas hemsidor finns ganska mycket information på dom flesta tillverkarnas sidor med både teknisk information och nedladdningsbara broschyrer och specifikationer.

På Scanias sida däremot har det alltid varit att man har en kort text typ "Omni kan fås i olika längder och utföranden med olika motoralternativ"...och sedan är det punkt.
Man har inte brytt sig speciellt att marknadsföra sig. Inga mer djupgående informationer, inga nedladdningsbara specar, inga broschyrer, och man kan inte ens gå in och kolla på vad dom olika motoralternativen eller utförandena innebär på bussen.

Det är så otroligt dåligt tycker åtminstone jag av en av världens ledande tillverkare!

Kent T

Jag har ju varit Scania-fantast sedan 1971 när jag var 4 år gammal och det kom en ny CR110LS (SJ 1421) till min pappas arbetsplats i Gislaved.
Just Gislaved tillhörde ju Jönköping från 1975 och var ju en renodlad Volvodepå när jag började jobba där 1988. Sedan flyttade jag till Halmstad och fick köra Scania, först på Swebus och sedan på Byggets Buss. Jag har alltid gillat Scanias drivlinor med fantastiska motorer med rejält vridmoment.
Fast när jag nu är själv är bussägare är det tveksamt om vi kommer att någonsin kommer att köpa Scaniabussar. För oss smååkare är det tveksamt om Scania någonsin kommer att slå Evobus produkter, jag tänker då på kvalitet, service och eftermarknad. Vågar påstå att ingen annan bussleverantör är bättre på detta än Evobus i Vetlanda. Därför ska det mycket till innan åtminstone vi kommer att köpa annat än Mercedes-Benz och Setra. Kan ju vara så som Uffe skriver att Scania har dålig finansiering för de stora bolagen, men för mindre bussåkare har det ingen betydelse vilket märke man köper.