Huvudmeny

Farväl CX

Startat av B8RLE, 10 februari 2024, 11:30:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B8RLE

Idag slutar en epok som pågick från 1950 när tunnelbanan i Stockholm öppnades. Av de gamla CX-vagnarna är nu bara C14 som är kvar. Kommer  dessa tåg nu att utgöra en avfärdstur idag 12:30 från Liljeholmen (?)
https://sl.se/farval-cx
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

Nico

Tyvärr varar inget för evigt och CX-vagnarna har ju, mer eller mindre, nått sin tekniska livslängd. Ur en synvinkel är det dock trist, speciellt om man ser på det nostalgiskt.

Ett CX-tåg som kom inslamrande vid plattform, med bromsgnissel och sedan ljudet när kompressorn gick igång samtidigt som dörrarna öppnades är ju en upplevelse som följt en genom livet. Lutar man sig tillbaka och sluter ögonen så...  Lite var de även som ett levande väsen medan C20 och C30 känns (i alla fall för min del) artificiella och själlösa.

Trevligt att lite av detta bevaras, men nuvarande Spårvägsmuséet har ju tyvärr inte mycket plats. Trist även att det sedan tidigare bevarade CX-tåget inte heller verkar göra annat än samla damm. Utfärder är väl inte att tänka på...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

S Svensson


Gunnar D



När C6 var nya. Nybodahallen 28 okt 1971.

Mvh Gunnar

Bussmicke

Underbart Gunnar, älskar bilden.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Klint

Ja, det var en trevlig bild! Utanför nuvarande spår 19 kanske?

Finns många funderingar kring tunnelvagnar, en jag kommer på såhär direkt är vilken kan ha varit den första C12:an att ha SL-märke i fronten från leverans. 1084 är den högsta jag sett bild på utan märke.

Bältes-Assar

Är inte det här taget västerifrån i kvällssolen, d.v.s i hörnet närmast Hägerstensvägen-Kilabergsvägen? Tycker att man ser vägmärkena för Essingeleden söderut däruppe.

Gunnar D

Om jag minns rätt är bilden tagen på e.m. med kort tele (85 mm) från asfaltsytans hörn vid portvakten/bilparkeringen

/Gunnar

Fredrik Klint

Citat från: Bältes-Assar skrivet 14 februari 2024, 17:20:25 PMÄr inte det här taget västerifrån i kvällssolen, d.v.s i hörnet närmast Hägerstensvägen-Kilabergsvägen? Tycker att man ser vägmärkena för Essingeleden söderut däruppe.

Ja, så blir det ju förstås!

Sca.CN113

För det första så är benämningen Cx på så många olika vagntyper helt fel. Det är både respektlös och amatörmässigt att kalla veterantåget med C2or och C3or för Cx.

Varför?

Jo, för att det går inte ens att jämföra en C2 och en C14. Det är totalt helt olika vagntyper både interiört och exteriört.

Ni som är intresserade av tunnelbanan borde ju hata benämningen Cx.

Då får man till svar: "Ja, men det är ju ett samlingsnamn för de äldre tunnelbanevagnarna!"

Det är ju som att kalla C20 och C30 för C230. För det är ett samlingsnamn för tunnelbanevagnar som inte är C1-C15. Nej, tack!!

Det är ju inte konstigt att så många tunnelbanevagnar har gått till skroten om man inte ens kan ha respekt nog att kalla vagnarna för vad de är vid deras rätta benämning.

I New york är man mycket stolt över sin tunnelbana och har således sparat många olika vagntyper som man har satt ihop i ett tåg som man kallar för "Train of many colors". Tänk om man kunde gjort likadant här. Eller vad sägs om:

C2-C3-C4-C5 i ett tåg? 2 st av varje som skulle bildat ett fullängdståg.

Men som vanligt så är det ju inte så viktigt för någon, inte ens entusiaster utan man klumpar ihop allt och kallar allt för Cx bara...

toddetoddelito

Nåja, SL skriver själva på sin hemsida att Cx-benämningen kom till för att C1-C15 var samkörbara med varandra. Således finns det ju åtminstone ett praktiskt skäl till varför de klumpades samman, medan C20 (och senare också C30), som inte kan köras tillsammans med Cx-vagnarna, inte hör till Cx. Det har alltså inte med åldern på vagnarna att göra, utan åldern är snarare en korrelation till samkörbarheten.

Att C20 och C30 inte klumpas samman som "de nya vagnarna" följer samma logik - de är inte samkörbara med varandra, varför det inte finns någon anledning att ha en gemensam benämning på dessa.

Peter Rost

Citat från: Gunnar D skrivet 11 februari 2024, 10:42:02 AM

När C6 var nya. Nybodahallen 28 okt 1971.

Mvh Gunnar

Mycket trevlig bild, Gunnar!

Om jag minns rätt så dröjde det väl ett antal år innan den reguljära trafiken med C6 kom igång på allvar.

//Peter

Gunnar D

För min del står Cx för C6-C15 pga likartat frontparti och inredning. C6 fanns ju också kvar till slutet.

Den första C6, 2651, levererades 1970 och resten fr.o.m. 1971. Inför förlängningen Vårberg-Fittja 1 okt 1972 var C6 i trafik i alla fall.

/Gunnar

Sca.CN113

Citat från: toddetoddelito skrivet 15 februari 2024, 09:37:34 AMNåja, SL skriver själva på sin hemsida att Cx-benämningen kom till för att C1-C15 var samkörbara med varandra. Således finns det ju åtminstone ett praktiskt skäl till varför de klumpades samman, medan C20 (och senare också C30), som inte kan köras tillsammans med Cx-vagnarna, inte hör till Cx. Det har alltså inte med åldern på vagnarna att göra, utan åldern är snarare en korrelation till samkörbarheten.

Att C20 och C30 inte klumpas samman som "de nya vagnarna" följer samma logik - de är inte samkörbara med varandra, varför det inte finns någon anledning att ha en gemensam benämning på dessa.

Jag tycker i alla fall att det är mycket märkligt att ha ett gemensamt namn för C1-C15 bara för att de är samkörbara med varandra.

Problemet med benämningen Cx är att nyinvigda entusiaster eller folk som åkt tunnelbana på 00-talet eller tidigare än så tror att Cx är en vagntyp för alla "Gamla tunnelbanevagnar". Allt blir så fel. Att till och med föraren i lördags sa Cx hela tiden fick en ju att undra hur det egentligen står till. Sen blev han äntligen rättad och han började ropa upp C14 i högtalaren.

Sca.CN113

Citat från: Gunnar D skrivet 15 februari 2024, 15:05:59 PMFör min del står Cx för C6-C15 pga likartat frontparti och inredning. C6 fanns ju också kvar till slutet.

Den första C6, 2651, levererades 1970 och resten fr.o.m. 1971. Inför förlängningen Vårberg-Fittja 1 okt 1972 var C6 i trafik i alla fall.

/Gunnar

Precis! C6-C15 är fas 2 kan man kalla det av Stockholms tunnelbanevagnars historia. Så ska benämningen Cx in någonstans så är det i så fall bland dom. Men fortfarande är det något som skaver. Det blir återigen helt fel eftersom C6 och C15 också är väldigt olika varandra på många sätt. Det finns enligt mig 4 st generationer tunneltåg i Stockholms tunnelbana.

C1-C5 (1949-1996) 47 år.
C6-C15 (1970-2024)54 år.
C20 (1996- jag gissar på 2040) 44 år.
C30 — - -