SS linje 161 - historik

Startat av Gunnar D, 04 april 2023, 17:46:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H21 5251 utanför Tx Brännkyrka lördag 7 sep 1963. Snart är klockan 11.58 och då ska 161:an köra tom till Mälarhöjden och sedan vidare i trafik på sträckan Klubbacken-Mälarhöjden-Gillegatan. Anslutningslinjen till spårvagnen vid Mälarhöjden inrättades 9 nov 1952 och sista trafikdag var 4 apr 1964. Sedan andra hälften av 50-talet användes H21 Capitol men innan dess? Linje 161 inrättades samma dag som Brommas busslinjer omvandlades till anslutningslinjer till den nyss öppnade T-banan och där användes enligt uppgift överlag enmansbetjänade H9 tills H19 Metropol tog över inom några år. Var det enmans-H9 även på linje 161 från start eller användes tvåmansbussar? Exvis H8 eller H15?
Någon som vet eller har något annat intressant att berätta om denna linje?

Här turlista vid fototillfället:


Mvh Gunnar

HJP

****
Tack för en mycket fin bild.

zjbus

Tack för trevligt fotografi, ser ut som du hade mycket hög kvalitet på såväl kamera som film.
Mvh zjbus

Mr G

En mindre komplettering. Anslutningslinjen Klubbacken - Gillegatan inrättades den 8 september 1952 som linje 16A. Den 9 november samma år omnumrerades den till 161. Det var som nämnt samma dag som Bromma fick sina anslutningslinjer, och även samtidigt som nummerbyte ägde rum för linjerna 18A och 19A. Detta var alltså dagen när SS klev över 100-strecket, tidigare högsta linjenummer hade varit 98. Däremot skedde inget nummerbyte för linje 17A, Ringlinjen i Västertorp. Den fick gå kvar med sitt gamla nummer fram till den 30 september då den lades ned i samband med att spårvägslinje 17 förlängdes till Västertorp. Alternativt hade den kunnat fått nummer 171 kan man gissa.
吉先生

Ulf Berlin

Fick den linjenummer 135 när T banan tillkom diär?/Ulf

Lars-Håkan_E

Nej, först ersattes den av linjerna 136 o 138 under ett drygt års tid, först i maj 1965 startade 135:an

Mr H

#6
Mina minnen av linje 161 härrör från 50-talet - 60-talets början under de år då familjen bodde på Klubbacken, åren 1954-61. Kommer speciellt ihåg vilda kappkörningar med våra trampbilar och H21:an nerför den branta Klubbacken. Våra trampbilar var alltid snabbare än bussen. Trodde vi. Sanningen var förstås att den på linje 161 stadiga chauffören Olofsson i den epoken på linje 161, höll igen för att det inte skulle hända någon olycka. Detta triggade förstås de misstolkande barnen att göra det oftare. Resultatet blev en trafikmästare från SS och en polis som helt plötsligt uppenbarade sig i backen för att informera oss barn om farorna med dylika tilltag. Har ett vagt minne av att de även bjöd på glass om vi slutade upp med att köra ikapp med linje 161.

Olofsson var en synnerligen trevlig och populär SS-chaufför som var mycket serviceinriktad och ofta gjorde betydligt fler behovsstopp än linjen hade hållplatser, speciellt vid regnväder. Han var speciell också på det sättet att han älskade att köra korta busslinjer. Så kom det sig då att han en dag bytte upp sig (ner sig?) till att köra linje 131 som ju tom var ännu kortare än linje 161.

Min mor jobbade på SS Tegnergatan dessa år. Samtidigt var jag dagbarn på Hökarvägen alltså efter sträckan mot Gillegatan. Ibland var hon tvungen att vara på jobbet tidigare på dagen, inte ofta men då och då. Den tidsekvationen gick inte ihop när Hans först skulle till dagmamman på Hökarvägen. Hon diskuterade detta med trafikdirektören och eftersom detta utspann sig under en synnerligen pragmatisk och kollegial tid på SS så föreslog trafikdirektören i ett samtal med Olofsson om han kunde vara vänlig att släppa av Hans vid Hökarvägen de dagar som hans mor skulle var tidigt på jobbet. Det kunde Olofsson och därigenom fick jag en egen "hållplats" för avstigning i korset med Hökarvägen vid behov. Ordningen fungerade väl så där så den blev inte speciellt långvarig kanske tillämpades en 5-6 gånger. Men ett lustigt minne är det i alla fall från linje 161,

År 1961 flyttade vi till Nybohov och vad händer då om inte samme Olofsson visar sig köra linje 131 (se ovan).

zjbus

Tack för att du delade med dej utav dina trevliga minnen.

HJP

****
Verkligen kul minne, Mr H. Linje 161 (numera 135) är "min" linje, eftersom jag bor nära f.d. ändhållplatsen Gillegatan. På 1970-talet körde jag linjen 3-4(?) gånger. Den förlängdes till Västertorpsvägen (då gick det en kort vagn på linjen), och senare till Vårberg. Nu är den inte en kort linje längre. Jag tror att  161/135 var SSs/SLs kortaste linje, tills 131:an tillkom. Den hade väl bara två hållplatser, ändhållplatserna.

Mr H

Roligt att du uppskattade det!
Jo jag har ju läst det du skrivit tidigare och funderat på det du skrivit tidigare om när du körde 135:an. Bla att Ytcentralen inte tillät dig att lämna bussen i slingan på Gillegatan under daguppehållet för 135:an utan att den ovillkorligen skulle tillbaka till Nyboda. Om något sådant föreslås idag så skulle man väl antagligen bli väldigt välvilligt bemött för att ha sparat pengar till firman! Tiderna förändras och vi med de förstås. Den epok som jag beskriver med 161:an var ju en helt annan jargong inom SS, bara det att Td ringde upp Olofsson och det var helt OK. Inget stök och bråk bara för att vara juste dessutom så var ju kanske inte uppoffringen så där väldigt stor heller, vill minnas att det var ganska så få passagerare kvar i bussen då den lämnade Mälarhöjden mot Gillegatan.
Allt gott!
Mvh
Hans

Gunnar D

Tack alla som bidragit till detta ämne!

Mr H och HJP beskriver en annan tid som man kan sakna. Min farmor bodde längst bort på Brådstupsvägen intill Sagatun och när jag förstod att en busslinje börjat gå från Mälarhöjden ville jag förstås åka med den när vi besökte henne. Min pappa sade dock alltid "Nej, inte bussen!" Nu gick den ju förstås inte alltid när vi skulle dit men minns att jag någon gång skymtade den. Sedan flyttade farmor sent 1955 strax innan H21 Capitol började levereras till SS. Första gången jag åkte 161:an bör ha varit i början av 60-talet när jag åkte runt på SS Turistkort. Som jag tidigare berättat lärde jag 1963 känna bussförare Gustafsson som hade fotoservice på 161:an. Resenärerna lämnade in sina exponerade s/v-rullar till honom och återfick några dagar senare framkallad film och kopior. Undrar vad Td hade sagt om det.

Vad gäller busstyp åren innan H21 finns det ett vykort från Personnevägen i början av 50-talet med en "bulldogg" på linje 17A. Tänkbart att sådana (utan mittdörr) sattes in på 16A/161 i början.

En reprisbild med Gustafsson i sin H21 vid Mälarhöjden 28 sep 1963:


Mvh Gunnar

Gunnar D

#11
Citat från: HJP skrivet 07 april 2023, 23:08:08 PM
****
Verkligen kul minne, Mr H. Linje 161 (numera 135) är "min" linje, eftersom jag bor nära f.d. ändhållplatsen Gillegatan. På 1970-talet körde jag linjen 3-4(?) gånger. Den förlängdes till Västertorpsvägen (då gick det en kort vagn på linjen), och senare till Vårberg. Nu är den inte en kort linje längre. Jag tror att  161/135 var SSs/SLs kortaste linje, tills 131:an tillkom. Den hade väl bara två hållplatser, ändhållplatserna.

Försökte få grepp om SS kortaste linje under den aktuella perioden: Fram till 26/10-52 var linje 11C (Islandstorget-Blackeberg Södra) kortast med 0,9 km. Därefter 11A (Islandstorget-Blackebergs Sjukhus) (till 9/11-52) och 16A/161 (Klubbacken-Gillegatan) båda med 1,6 km. 1/11-56 till 19/11-58 var linje 111 (Hässelby Gård-Hässelby Strand) kortast med 1,0 km. Därefter 161 tills linje 131 (Årstadal-Nybohov) med 0,7 km inrättades 15/12-60. Sedan kom T-bana 2 5/4-64 med dess konsekvenser.
Med reservation för felaktigheter.

/Gunnar

Kristofer

Apropå SS/SL korta linjer, hur lång var 51:ans sträckning 1973-1986, alltså Östra station - Uggleviksvägen?
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Mr G

183 sen den fick nuvarande sträckning som ringlinje (1961)  borde åtminstone få ett hedersomnämnande. 1,5 km ringlinje kan väl sägas motsvara 0,75 km som vanlig linje Här någonstans börjar det bli svårt med mätningen och man kan behöva ge sig ut med ett måttband eller åtminstone mäta ordentligt på en karta för att få rätt svar.
吉先生

Jörgen

Ett varv på linje 183 blir enligt Google Earth Pro 3,8 km, eller 3 796 meter.
Mvh: Jörgen