SL H10 på linje 135

Startat av Gunnar D, 27 mars 2023, 15:08:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H10 6540 har stannat till vid hpl Selmedalsvägen en morgon i mars 1991. Till vänster ses gamla vägen mot staden.

Mvh Gunnar

roggek

Oj, är det så länge sedan som "skokartongerna" trafikerade SL-land (och övriga Sverige, förstås) även om bussen redan är 9 år på bilden.
https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/13036


Ja, Scania CR112 var ett "nytänkande" i bussvärlden; vikdörrar, karosspaneler, blå plyschstolar, kantlisten i taket (som ersatte draglinan) man tryckte på om man ville av, vilka minnen...


virtual1

Taklisten ja, den fungerade inte speciellt bra (ur passagerarsynpunkt) - många gånger man fick trycka betydligt hårdare än vad som skulle behövts för att den skulle plinga överhuvudtaget.

Ulf Berlin

...och det hände tydligen då och då att listen skars av med kniv och slutade att fungera...
Vilka nummerserier fick taklisten?57-och 58-?/Ulf

Nico

Citat från: virtual1 skrivet 28 mars 2023, 09:45:25 AMTaklisten ja, den fungerade inte speciellt bra (ur passagerarsynpunkt) - många gånger man fick trycka betydligt hårdare än vad som skulle behövts för att den skulle plinga överhuvudtaget.

Kan minnas fel, men listen skulle ju vara tryckkänslig och det var när det inte fungerade som det skulle som man fick trycka ganska hårdhänt.  Sedan har det ju förekommit lite olika varianter på olika håll... en jag stötte på utomlands var luftfylld, men det var ingen hit för de läckte och då hände det inget alls. SL:s däremot hade väl något slags tryckkänsligt membran under själva gummilisten.

Att sedan folk älskade, och fortfarande älskar, att förstöra är ju tyvärr standard. Även med draglinan så var det ju inte ovanligt att folk drog hårdare än vad de behövde. Fördelen med både list och draglina var dock att de var nåbara nästan oavsett vad. Märkte för ett par år sedan att knappar däremot inte alltid är en hit när man har en gipsad arm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Rost

Jag vill minnas att det var tak/pling-list även i de tidiga H10:orna 5331-5340.

//Peter

Per E

Jag minns 5772-5791 som kom till Nyboda 1979 eftersom jag ofta åkte med 147an på den tiden. De hade röda lister som var lite svåra att upptäcka. Senare övergick man till blanka lister. Jag ser att de med lägst chassi- och karossnummer är i ordningen 5456-5460 och sedan kommer 5337-5340 i en följd. Sedan är det ett hopp till 5331 och uppåt.

Fredrik Klint

Minns jag alldeles galet som vill ha det till att trycklisten var svart...?

Nico

Minns oxå trycklisten som svart gummi i ett aluminiumspår. Röda lister tror jag aldrig jag såg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

roggek

Ni minns båda rätt på varsitt vis.
Aluminiumlisten var av blekröd borstad aluminium, och gummilisten som satt i, var räfflad på längden och svart.

Bussmicke

Citat från: Fredrik Klint skrivet 02 april 2023, 04:05:00 AM
Minns jag alldeles galet som vill ha det till att trycklisten var svart...?


Jan minns också en svart gummilist längs en metallskena typ.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.