SL H65B 7070

Startat av Hasse L, 25 mars 2023, 15:55:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


zjbus

Tack för dina trevliga bilder, ingen träff varken på ALC 280 eller 7070 hos SBH


zjbus

Stort tack, BSBV 70 gav ett bättre resultat än SL liksom ett riktigt tidsenligt registreringsnummer.

Ulf Berlin

Den (röda)lackeringen fick ett mera fartfyllt utseende än den med det röda ända upp till fönsterkanten.
Man reagerade verkligen när dessa sågs vid Slussen tillskillnad från"di gule"./Ulf

Camilla

Tack för dom trevlig bilderna

roggek

Det jag tycker är mest anmärkningsvärt är den lilla detaljen, att man bemödade sig att ta bort skylthållaren för "frimärket", på högersidan vid framdörren... :o

Annars mycket trevliga bilder!

zjbus

Kan du utveckla det där alla som besöker forumet vet säkert inte vad du menar med skylthållaren för "frimärket", var det något SL införde efter övertagandet och var det enbart på f.d. BSBV bussar?

roggek

#8
Det gör jag så gärna:

På den översta bilden av 7070 i BSBV gult, ser vi skylthållaren ovanför höger framhjulshus och bakom framdörren, med en röd insticksskylt/"frimärke" med texten "Ingång" i vitt (vill jag minnas att det står.)
.
Insticksskyltarna i plåt kallades i alla fall inom Stockholms Spårvägar för "frimärken" och såg ut så här:
http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=153842

BSS och BSBV hade liknande plåtskyltar på sidan.
SvOF BSBV 28 har också ett "frimärke" på sidan:
https://www.omnibuss.se/wp-content/uploads/2013/11/IMG_0314.jpg

Och de infördes inte efter att SL tog över 1969, utan snarare snarare tvärtom.
Gunnar D eller Hasse L kan säkert berätta mer om dessa och kanske också visa någon bild på dessa "frimärken".

Men tittar vi på bilden tre år senare så är skylthållaren borta, vilket måste ha krävt lite karossarbete.
Därav min förvåning att man bemödade sig att utföra detta arbete, på en så pass gammal buss.

zjbus

Tack, visste inte att skyltarna kallas frimärken och att skylten är borta på den svartvita bilden när bussen tagits över av SL tolkade jag som att SL ansåg det vara väl investerade pengar precis som omlackeringen vilken också kan ifrågasättas på en 14 år gammal buss trots högkvalitativ CF.