Utfärd på osäkra platser 1967

Startat av Gunnar D, 19 mars 2023, 12:07:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Dessa bilder från SSS utfärd 19 mars 1967 är jag osäker på var de är tagna. Den första tror jag är från den gamla hpl Fackelvägen och den andra någonstans i Olovslund där linje 61 vände. Någon som vet?





Mvh Gunnar


HJP


B10M

Den första vet jag inte, andra bilden är Stopvägen/Spannvägen i alla fall.

zjbus

Tack Gunnar för dina trevliga fotografier.
Mvh zjbus

Gunnar D

Citat från: B10M skrivet 19 mars 2023, 12:56:17 PM
Den första vet jag inte, andra bilden är Stopvägen/Spannvägen i alla fall.

Tack, då är det alltså i den gamla vändslingan i Åkeslund som användes tills Ängbybanan invigdes okt 1944.

Mvh Gunnar

Mr G

Den första helt klart från hpl Fackelvägen
吉先生

Railmaster

Spannvägen har väl T-korsning med Stopvägen på två ställen? Den går i en båge och både börjar och slutar vid Stopvägen vill jag minnas.

Väldigt trevliga bilder!

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 22 mars 2023, 11:01:20 AM
Den första helt klart från hpl Fackelvägen
Tack, var själv där och kollade igår! Det fina träräcket är tyvärr borta.

Citat från: Railmaster skrivet 22 mars 2023, 11:03:55 AM
Spannvägen har väl T-korsning med Stopvägen på två ställen? Den går i en båge och både börjar och slutar vid Stopvägen vill jag minnas.

Stämmer, bilden är från T-korsningen närmast Brommaplan där väl hpl Spannvägen låg. Kollade igår på plats.

/Gunnar

Mr G

Fackelvägen var en av de hållplatser i ytterstaden på 65:an med flest antal resande, om man bortser från anstormningen som kunde bli vid hållplatserna i Västberga där en buss kunde bli helt fullastad på ett par minuter om den anlände dit vid arbetsdagens slut. Fackelvägen betjänade då hela Annebodaområdet som fick mycket ny bebyggelse i början på 60-talet. Senare ändrades linjesträckningen för 65:ans efterträdare 145 så den tog en sväng in i Anneboda via Sylvestergatan-Annebodavägen och inte längre passerade intill kyrkan.
吉先生