Scania Carrus - ny i väster 1993

Startat av Gunnar D, 03 mars 2023, 15:06:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Fr.o.m. 1993 övertog Linjebuss ett flertal linjer i väster från GS. Här en Scania N113CLB Carrus som LB 2711 vid Marklandsgatan jan 1993.

Mvh Gunnar

Ulf Berlin

Kom denna senare till Stockholm?
"Fiskebäcks småbåtshamn"?
Var detta en annan plats än Fiskebäckskil?/Ulf

S Svensson

Svebus tog över två stycken. Tyvärr var hela vagntypen behäftade med att vara alltfö isolerade. Det kom istället mögel. Vill minnas att det även gällde de som var kvar i Mölndal. Tyvärr var dessutom depån i Mölndal placerad på en vattensjuk mark. Vet inte om dtta spelade någon roll. Två "vanliga" CN113 kom till Göteborg från Malmö Lokaltrafik med en speciell inredning.

Fiskbäck är en hamn för fiske. Här finns stora båtar och en kanal. Denna är i princip inte grävd utan det ligger deponerade fyllnadsmassor i delar av hamnen.
Fiskbäck ligger i västra Göteborg.

Mig veterligt är Fiskebäckskil en liten ort som ligger i Grundsund. I den del som tillhör Lysekils kommun.
https://kartor.eniro.se/s%C3%B6k/lysekil

zjbus

Tack för ditt trevliga foto, bussen är från 1992 och uttagen 1992-12-14, första registrering LB, källa SBH: https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/15466

Rikard

Alla 13 Scaniorna var först i serien om jag förstod det rätt o var behäftade med en hel del skumma fel. Värmen gick inte stänga av, växellådan var 3 växlad o alla 13 havererade vid 40000 mil vilket skapade ett fint hål på 2x10 cm i motorkåpan på höger sida av bussen. Gasen slutade funka på grund av en givare under bromspedalen som glappade. tryckte man med klacken på bromspedalen så funkade gasen igen en stund. Fjädringen fick ibland för sig o ställa sig i alla möjliga lägen ibland max höj fram ibland max höjd på ena sidan eller bara ett hjul max utfjädrat, liksom tvärt om så att man skrapade i marken vid minsta gupp. Var någon förare som fick känningar av mögel om jag minns rätt. men så stod det ofta vatten på golvet inne i bussarna efter tvätten på kvällen. o på vintern var det is inne i bussen på golvet trots värme i luften inuti.
De var dock de snabbaste fordonen jag kört upp till 40 km/h. Tryckte du full gas från hpl så tog alla som stod upp tre steg bakåt i bussen av kraften från motorn ;-)   Var jättekul vid ljussignalerna när bilarna inte hängde med.
Rikard.

Bussmicke

Åå gamla Marklandsgatan, trevligt
'
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Tack för svaret till en ovetandes ;)
Idag är det linje 97 som går dit från Frölunda./Ulf