Nytt för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 18 februari 2023, 13:45:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Railmaster

Kolla tradera  de dyker upp där ibland och de är inte dyra.

Eje Larsson

Ur verkligheten. Swebus i egenskap av UL: s entreprenör skulle börja köra mer i SL-land på L 639 och 641 i samband med det utökade samarbetet SL/UL på 90-talet. Jag vänder mig väldigt officiellt till SL HK på Tegnergatan och ber att få ett antal stämplar. Nej det kan vi inte lämna ut för det är sådan brist. Vad göra? Swebus dåvarande planeringschef i Uppland föreslår att vi åker till Busslink i Norrtälje och fikar. Sagt och gjort, kaffet där är bra. Jag tror att bullarna vi hade med också uppskattades. Efter lite surr kring kaffet kommer vi till vårt ärende. Jaha, hur många behöver ni? Där fanns kartongvis med stämplar. När vi åkte hem hade vi ett antal tiotal med oss som vi inte behövde kvittera vad jag minns. Jag la själv beslag på en som fortfarande finns i mina samlingar.

Ulf Berlin

En kuriositet var att även SkaraborgsLänstrafik använde dessa i början(med kupongsystem),men det varade väl inte så länge?
När slutade vi att använda stämpeln i SL land(nu igen)?/Ulf

Ted Selander

Ulf, det står att läsa i tråden.

Här H34E 5313 sista dagen 31/8 2013.

Gunnar D

Intressant, Ted!
När kom den vinklade stämpelhållaren?

/Gunnar

Ted Selander

Det dröjde inte så länge vill jag minnas. Det fungerade ju dåligt att ha den upprättstående, magneten som skulle hålla den fast var inte dimensionerad för gators och vägars beskaffenhet.
Något årtal kan jag inte frammana.

Ulf Berlin

Konduktörerna på tågen hade ju MAKO tången kvar ett tag till så länge remsorna/kupongerna fanns kvar tills?/Ulf

Railmaster

1 april 2013 var första dagen utan stämplar, tio år sedan således.

Hasse L

#23

En kompis fick hänga med sista dagen.

Bara en reprisbild:

Lars-Håkan_E

Hoppsan!

En förarplatsbild på en högerombyggd "Raket", det är något jag aldrig sett vare sig på bild eller i verkligheten.

Lite udda med knapparna som normalt sitter under sidorutan monterade på detta sätt.

Men.. fanns det inte två varianter med olika placering av dessa?

roggek