SL H50 5015

Startat av Hasse L, 03 februari 2023, 15:54:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


roggek

Ja, den "karossdesignen" var det tydligen många fel på, byggd med tanke för genomsnittslängden på en resenär var 2,10..
Dörrbladen var väl bara dem 2 meter höga?
Bussen var inte ful, den var "ocharmig" på något oförklarligt sätt...
Men man kanske jämförde den med Scanias H59 som såg lite gulligare ut?

Och ett etsat minne av att man bara oftast såg den på linje 52 och på linje 47E som förstärkning till och från Djurgården. För svälja folk efter en fredagkväll på Gröna Lund, det kunde en H50!

Railmaster

Man undrar ju varför linje 41fått släppa ifrån sig detta flaggskepp till en sådan exotisk linje!?
För det är väl inte så enkelt som att det är ATR på gång?

Gunnar D



H50 5015 vid Fridhemsplan i apr 1976.

Mvh Gunnar

Bussmicke

Såå diggabel vagntyp, gillade verkligen bussarna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Railmaster

De absolut värsta och minst saknade 70-talsbussarna i Stockholms innerstad! H59 var något helt annat det...

roggek

Oooh! Hållplatstavla med blå DYMO-text! Det mest svårlästa i SL-land... ;D
Det är vi inte bortskämda med, Gunnar... :)

Bussmicke

Undra varför man ens kom på tanken att använda DYMO..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Härliga bilder,men väcker som sagt kalla minnen :-X
4.14 från Ropsten men linje 91 i 25 minuter till Centralen var ingen höjdare vintertid.../Ulf

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 05 februari 2023, 08:55:46 AM
Undra varför man ens kom på tanken att använda DYMO..
Efter att ha slösat bort kilometervis med Dymotejp, ser det nu prydligare ut.

Norrmalmstorg mars 1979 (reprisbild). Den 1 augusti vände man på körriktningarna runt torget.

Bussmicke

Snacka om topptavla, linjenummer syns på mils avstånd.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

christian berg

Fina H50-bilder. Såvitt jag känner till var det bara några månader sommaren 1984 som några H50 gick i Märsta. I övrigt höll sig alla i Hornsberg från 1974 tills de sista två (5083 och 5109) slopades hösten 1992.

Christian B

Railmaster

Topptavlorna i SLs barndom, alltså de som sattes upp vid högertrafikens införande saknade hållplatsnamn och kompletterades med hållplatsnamnet på en dymoremsa några år senare.

Hållplatsnamnet stod på den anslagna tidtabellen.
Har för mig att dymoremsorna var svarta från början men ljusnade med åren.

John

Detta måste nästan vara den minst saknade vagntypen som funnits i Stockholm i modern tid. Det måste nästan alla som kört dom skriva under på. Man kastade avundsjuka blickar på dom i Söderhallen som hade H59 ::)