UST V8 169 1970

Startat av Gunnar D, 31 januari 2023, 10:58:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



UST 169 (Volvo/Höglund 1954) 31 jan 1970.

En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

zjbus

Stort tack för ditt mycket trevliga foto på dagen 53 år sedan.
Denna VOLVO B 657 3 1954 ägs av Svenska Spårvägssällskapet Sthlm sedan 1974-04-14 reg. nr. EUJ 111, körförbud sedan 2017-10-01 p.g.a. utebliven kontrollbesiktning, senast godkända besiktning 2016-09-07. Källor: SBH https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/17164 samt Transportstyrelsen.

Oskar A

Vilken trevlig bild som ser ut att vara tagen på Granitvägen med korsningen till Glimmervägen i bakgrunden. Bjuder också på en bild som jag tog på bussen i samband med Kulturnatten 2009.

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Ulf Berlin

Underbara Ödlebilder :)/Ulf

Railmaster

Tjatar regelbundet på SSS att de ska sparka igång bussen, det är inget egentligt fel på ödlan men det finns lite småfix att göra, vagnen startas regelbundet och står uppstäld inomhus.

Ett problem som vagnen dras med är dess stryservo, vagnarna levererades utan servostyrning och den eftermonterade styrservon är inte helt optimal.

Anledningen till att denna fantastiska vagn inte är igång är helt enkelt att SSS har många bussar, lite pengar och inte allt för många aktiva som mekar och skruvar, givet dessa begränsningar så får vagnen stå tillbaka eftersom det inte finns någon konkret anledning till att göra den körklar.

Jag ska ligga på igen för jag har ett helt gäng vönner i Uppsala som minns dessa bussar och vill åka än en gång med dem!

Skulle den komma igång så ordnar jag en utfärd för alla er också, för det är en vagn som alla längar efter att få åka med! Eller hur?

General Bussig

Hej!
Fina bilder som väcker minnen! Under min grundskoletid på 60-talet åkte jag ofta med dessa "ödlor" (fast jag visste inte då att de kallades så), just på linje 6.
Och visst är den översta bilden från Granitvägen - man ser den bakomliggande A-kioskens skylt genom framrutan.
På bilden från 2009 är bussen intressant nog skyltad som linje 7, men jag kan inte minnas att jag någonsin såg en äkta "ödla" på 7:an när det begav sig...
/General B

Niclas Wennerlid

Railmaster, jag föreslår ett annat sätt än att tjata på SSS.
Hör av dig till SSS och säg istället - Hej, jag vill jättegärna bidra till att bussen kommer på rull igen. Hur kan jag hjälpa till med att meka, ringa runt, leta delar eller annat tidskrävande jobb som behövs göras?

// Niclas

Ersa

Låter dessutom väldigt positivt om även ett flertal av dessa vänner också vill bli aktiva medlemmar. Vore såklart kul att se den rulla igen, men samtidigt har de flesta full förståelse för att det är svårt för många att hitta tiden att hinna engagera sig i ett flertal föreningar.