Halmstads Lokaltrafik

Startat av Peter Andersson, 27 januari 2023, 22:24:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Andersson

Är de nån som har bilder från denna tid på bussar som trafikerade stadstrafiken i Halmstad till bla Kärleken och Vallås? Är en föredetta Halmstadsbo som alltid älskat bussar och att nörda ner mig. Och att se nostalgiska bilder  :)
Bla 70 80 och 90 serien är jag intresserad av samt 20 serien som sen gick över till Swebus 1993 (Tex  HL 27 som blev Swebus 1227)

Hälsningar Peter
X-Län

Ted Selander


Här en bild från N-län. Halmstad 75, CR111 från 1976. Foto våren 1977. Öppna gärna bilden i ny flik.

Peter Andersson

Tack detta var ett år innan jag föddes. Vad nostalgisk man blir när man ser bilden  :)

Hälsningar Peter
X-län

Bengt H

Ett par till från Halmstad, tidigt 70-tal.




Bussmicke

j***ar vilka bra vardagsbilder.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Spännande, trodde i princip att Büssing bara fanns i Sthlm, men ser nu att det ju är en gammal Stockholmare som flyttades efter dagen H, var nånstans mer i landet hamnade dessa sen?

Resenären

Även Örebro - Örebro Trafik AB - hade ett gäng sådana - vill minnas 10 plus någon reservdelsvagn. Inköpta begagnade i början av 70-talet från SL. De användes fram till 1976/77. I örebro kunde de främst ses på linje 4 som då gick Ringstorp-Solhaga och på linje 7E som i högtrafik gick Brickebacken-Våghustorget-Brickebacken med första stopp Tybble efter Våghustorget. Ordinarie linje 7 gick via Almby vid den tiden och hade nästan dubbelt så lång restid

zjbus

Halmstad, Trollhättan, Örebro m.fl. hade också Büssing, ett flertal förvärvade av Stockholm. Källa SBH https://www.svenskbusshistoria.se/#search/B%C3%BCssing/1/wi/rn
Finns kvar minst en privatägd Büssing i Nyköping än i dag, ej besiktad sedan 80-talet. Källa Biluppgifter https://biluppgifter.se/fordon/CBP709#historik

Peter Andersson

#8
Tack för alla fina bilder på Bussar i Halmstad under lokaltrafik tiden. Men är de nån som har bussar på 80 och 90 serien med?

Hälsningar Peter
X-län

Bengt H


Ted Selander


Så här såg 89 ut i färg.

roggek

Bussarna ovan är ju egentligen "embryot" till utvecklingen till lågentrébussar.
Minns att det skrevs mycket om dessa bussar och bussgatan i Vallås.

Peter Andersson

Tack för fler bilder från Lokaltrafiktiden i Halmstad. Vill även minnas att de gick en del VBK bussar i 90 serien. Är de nån som har bild på dom?
Gärna i trafik

Hälsn Peter
X-Län