SL H80 6845

Startat av Hasse L, 14 januari 2023, 16:53:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


ARW 096 - utlånad eller överförd till Täby? Jag minns inte, men den stod i Täbygaraget när jag hämtade den kl 17.30. Tranvik hade "egen buss" på 18.05-turen fredagar från Tekniska Högskolan. Så det gavs fotomöjligheter före tomturen till garaget.

Tranvik fanns i zon C7 framgår det av hållplatstavlan. C var nordsektorn och omfattade taxezonerna C2-C12. (Bokstavsordningen gick medurs och började med Mälaröarna, där A3 var det "lägsta", Nockeby tillhörde zon B2.)

17 Y var hållplatsens identitet i 600-land och hade före taxeomläggningen 1973 redovisats i linjernas taxestegar i tider när tavlorna saknade geografiskt namn. Kanske finns dessa uppgifter ännu kvar i vad som nu kan ha ersatt SL:s "linjeuppgifter"? På en bild från Linanäs brygga 1993 står det ännu 17 K i alla fall (och zon 4).

christian berg

Tack, intressant. 6845 var en av dem som verkar blivit kvar längst i Råsta ( till oktober 1984). Jag har inga uppgifter på att några flyttades till Täby. Tippar på utlåning, men den kan ju förstås också gått de sista månaderna i Täby.

Christian B