Almex biljettmaskin än en gång

Startat av bilomnibussen, 28 december 2022, 19:06:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! Senast Almexmaskinen var på tapeten verkar ha varit 2013. Därför befogat med ett nytt inlägg med en annan frågeställning. Det verkar som att Almexmaskiner som legat oanvända i flera år låser sig vid försök att manövrera dem och låter sig inte rubbas. Hur bär man sig åt för att få liv i en sådan maskin. Jag antar att det behöver smörjas upp men kan någon det korrekta förfarandet? Det har föreslagits att spraya 556 i springorna för sifferinställningen men det verkar vara hempul. Någon som kan det här?
Mvh med ett gott nytt Almex-år!
Jan G

roggek

Det fanns tiidgare ett engelskt "biljettmaskinsforum" (som numera är inaktivt).

Hittade däremot en reservdelsmanual på nätet som E-paper:
https://www.yumpu.com/en/document/view/53863958/service-parts-manual-for-almex-model-a-pdr-versions

Hoppas det kan eventuellt vara till någon hjälp.

svenne-l

Hej Jan !   Jag har fått igång 3st  Almex A  maskiner genom att fullständigt dränka dem i  WD40.     Börja först med att ta bort  Pappersrulle,   Färgband mm.  när det är gjort så  Spraya WD40 in genom alla springor och hål.  OBSERVERA att det skall vara WD40 och INGEN ANNAN typ av universalspray !  Det underlättar ochså om Almexen är lite uppvärmd till ca 40grader C .  Töm i rikligt med WD40 !  Nu kan man försöka att försiktigt lirka loss alla reglage för Pris och Taxa samt Tryckreglaget så småningom så släpper alla reglage och börjar gå lätt och tillslut så börjar även räkneverken röra sig om dom inte gjort det tidigare.  Ibland kan man behöva dränka in mera WD40 och vänta en stund.  När allt funkar som det skall så får Almexen stå och torka i olika ställningar så att WD40in rinner ut,det brukar ta några dagar.  Försök inte att demontera Almexen ! Det fodras expert kunskaper till det för att det ska bli bra !  Lycka Till   /  Svenne

Bfg

Hej
Undrar varför ingen annan typ än WD-40 skall användas?
Jag har i åratal/decennier använt Sonax MoS2 olja till känslig mekanism.
Mvh Bfg

Railmaster

WD40 är väl i grunden nästan mer ett rengöringsmedel än ett smörjmedel, att använda ett rent smörjmedel kan möjligen fungera sämre i detta fall.

bilomnibussen

Högst intressant med WD40. Det är värt att pröva på en av maskinerna.
Mvh Jan G

Lars-Håkan_E

Det funkar med bromsrengöring också :-) Det dunstar dock betydligt snabbare än WD40 vilket kan vara både bra eller dåligt, jag har för mig att man använde detta i kombination med varandra.