Lidingöbussar 1979 -två SL-bilder

Startat av Hasse L, 05 december 2022, 09:52:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


DEX 870 - H30 5600


HLS 222 - H56 4784 (och HHC 490 - H56 4777)

roggek

Underbara bilder. H30 5600 hade bara tre månader kvar på Lidingö innan den ställdes av 12.6 1979.

Railmaster

Varför ser H56:an ut sådär i fronten? Den set ju ut att ha oxblodsröd färg kvar fläckvis på den nedre delen av fronten. Dåligt målningsarbete efter tidigare reparation av fronten?

Och så kan man ju fundera på hur lågt verksamheten sjunkit när man accepterar att en buss ser ut på det viset i trafik.

Hasse L

Direkt från plåtverkstan? Bättre än ingen buss alls, kanske....

S Svensson

Det är inte bara i Stockholm det såg så ut. I Göteborg lagade man bussar ofta. Men målade dem var svårt hinna med. Så de kunde i princip bli skadade en ytterligare gång. Allt i den sk "stadstrafiken" som kördes av föregångaren till Nobina.
Ett företag som LB(fd Veolia) hade kvar sin verkstad i Mölndal även sedan de tappat trafiken där. Även de kunde köra med gråmålade delar på bussen.
Vad var det då som gjorde att vissa förare ofta var olycksdrabbade. Kanske var det en förmåga att inte bli tränad. Köra buss går nog bra men det krävs en överinlärning så att osäkerheten inte tar överhand. Sedan kan detta kallas olika. Stress i olika former kan ta sig olika ut.

Jo

Så allt vara inte bättre förr. Fast gå in på forumet för 10-15 år sedan och läser hur man tyckte att bussarna såg ut då så får man en annan bild. Och allt berodde dessutom på upphandlingshysterin då det var mycket bättre när SL med flera körde själva.

Så överlag har man nog fräschare fordon idag än både för 10, 20 och 40 år sedan.


yngrot

Idag får operatören viten när bussas körs med bucklor och omålade delar. Därför det ser annorlunda ut idag.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Walter

Idag beställer man väl dessutom delar i rätt färg, dvs man målar inte på verkstaden längre. Det gjordes ju mer på plats förr än idag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Citat från: yngrot skrivet 06 december 2022, 06:09:34 AM
Idag får operatören viten när bussas körs med bucklor och omålade delar. Därför det ser annorlunda ut idag.

Det kan undra om Swebus Botkyrka verkligen fick på 2000-talet, värre bussar till utseendet fick man leta efter..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bältes-Assar

Citat från: S Svensson skrivet 05 december 2022, 20:37:10 PM
Det är inte bara i Stockholm det såg så ut. I Göteborg lagade man bussar ofta. Men målade dem var svårt hinna med. Så de kunde i princip bli skadade en ytterligare gång. Allt i den sk "stadstrafiken" som kördes av föregångaren till Nobina.

Det var väl spårvägen som körde stadsbussarna i Göteborg? Spårvagnarna såg i och för sig också förskräckliga ut ibland.

Ulf Berlin

#10
Tack för underbara minnesbilder :)
H56orna hade så fint typsnitt på siffrorna.
Observera att det står 202E i sidofönstret på 5600 med den gamla placeringen av Prestogrillen i bakgrunden,
och det gula huset bakom 5600 var Vasavägens gamla stationshus för Norra Lidingöbanan :))/Ulf