GS Wiima utflykt.

Startat av Peter Rost, 21 november 2022, 23:55:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost


yngrot

Det var trevligt se den ute på gatorna igen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Railmaster

Det kan väl knappast göra något att jag avslöjar att bussen nu ska få nyklädda dynor med grönt konstläder, "galon", precis som när den var ny. Kul med miljöreklamen på utsidan av bussen...

Jonas Gustafsson

På interiörklippen när bussen kör ser man nackarna på mig och min 9-årige yngste son alldeles framför barnvagnsplattformen.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

zjbus


Ulf Berlin

Jättekul att få se en Wiima i trafik :)
Är linjenummer 12 ett"riktigt"linjenummer hos GS,eller ett museibussnummer såsom 86 i Stockholm?/Ulf

Railmaster

Linje 12 är numera Ringliniens linjenummer och används för Lisebergslinjen, den reguljära museiespårvagnstrafiken.

Ulf Berlin

...men linjenummer 12 har tidigare använts i"vanlig"trafik då?/Ulf

S Svensson

När antalet linjer för spårvägen utökades så tillkom genom linjenäts analys och ändrade noder i centrala Göteborg linje 11 från Bergsjön till Långedrag. Sedan tillkom linje 13 som jag vill minnas var en högtrafiklinje Lana- mot västra Göteborg.

Linje 4 gick tidigare Mölndal-Långedrag och linje 6 resp 7 gick till östra stadsdelar. Linje 6 gjordes om till en linje som bytte nr till linje 2. Om jag minns rätt vid Sahlgrenska sjukhuset.

Jag har  inget som helst minne av att det fanns en linje 12 hos GSAB. Så det är troligen så att linje 12 är, som sagts tidigare, mycket riktigt "Lisebergslinjen".
Låga linjenummer är spårvägslinjer.

Jonas Gustafsson

Linjenummer 12 (liksom 11, 13 och 14) användes dock mycket längre tillbaka i tiden (typ 80 år sedan) för spårvagnslinjer.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Rikard

Var det den bussen som var hos Säröbussarna innan ringlinjen fick den? vi hade en sådan ett tag vet jag... men minns inte vilket ursprungsnummer den hade 43 senare 1143 hos Särö

S Svensson

https://www.svenskbusshistoria.se/#search/jfx237/1/wi/rn

En ägare efter GS är   AB Göteborg-Styrsö(se komplett namn ovan liksom datum).

Det är möjligt att man ordnade så att Säröbussarna använde bussen även om det är tveksamt att den blev omregistrerad dit.


Bengt H

Citat från: S Svensson skrivet 24 november 2022, 22:16:55 PM
https://www.svenskbusshistoria.se/#search/jfx237/1/wi/rn

En ägare efter GS är   AB Göteborg-Styrsö(se komplett namn ovan liksom datum).

Det är möjligt att man ordnade så att Säröbussarna använde bussen även om det är tveksamt att den blev omregistrerad dit.



AB Göteborg - Styrsö skärgårdstrafik är väl ett kommunalt trafikföretag liksom Säröbussarna var. De kan ju mycket väl ha ägt en buss som använts i Särötrafiken.

Greger Larsson

Citat från: Rikard skrivet 24 november 2022, 11:15:58 AM
Var det den bussen som var hos Säröbussarna innan ringlinjen fick den? vi hade en sådan ett tag vet jag... men minns inte vilket ursprungsnummer den hade 43 senare 1143 hos Särö


Nej, det var en (äldre) Hägglundare som Säröbussarna hade, fd GS 621 och den var borta när Linjebuss tog över och fick inget 11xx-nummer. 43/1143 var KUP263, en B10M/Delta turistare.

Greger Larsson

Citat från: Bengt H skrivet 25 november 2022, 11:40:17 AM
AB Göteborg - Styrsö skärgårdstrafik är väl ett kommunalt trafikföretag liksom Säröbussarna var. De kan ju mycket väl ha ägt en buss som använts i Särötrafiken.

Styrsöbolaget ägs av sedan 2004 av Transdev, men var iofs tidigare kommunalt. Den aktuella Wiimaledbussen var i deras ägo, och den var enligt Ringlinien tänkt att fungera som någon slags rullande värmestuga på Styrsöfärjan. 1991 när detta var aktuellt fanns inte Säröbussarna kvar utan hade gått upp i Linjebuss.