SJ 2561 - fråga

Startat av Gunnar D, 21 november 2022, 17:32:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



SJ 2561 (Volvo/ASJ) vid leverans 1956.
Är det en antenn el dyl på taket eller något bakom bussen?

Mvh Gunnar

AgM_52

 FM-sändningar i Sverige startade den 22 december 1955 så 1956 fanns det bara på ett litet fåtal platser. Så det som bjöds var radiosändningar på mellanvåg och långvåg. Så det ser ut som en radioantenn för mellan & långvåg.

roggek


Gunnar D

Tack, då fick frågan sitt svar.

/Gunnar

S Svensson

P923 regnr och fanns i Borås. Jag har sett denna ofta under mitt första gymnasieår i Borås.

Ofta krävde som sagt mellanvåg och långvåg sådana antenner. Men sådana långa kablar indikerade också kortvåg.

I Borås området lyssnades det på Göteborgssändaren med sin fiskhamnsrapport. Troligen det första regionalprogrammet. Sedan var det långvåg med Motala.
En populär sändare var Kalundburg i Danmark. Sedan fanns det en sändare,troligen i Oslo, med Rolv Kirkevaag. Utöver sändaren i Göteborg lyssnade man på Luxemburg.Kommer inte ihåg om detta sändes på kortvåg.
Buss 2561 är tillverkad 1956 och då tillkom UKW som sände program 2.
När Göteborgssändaren, fö i Västra Frölunda skulle ersättas med en ny så krävdes en starkare sådan för att fiskrapporten skulle nå Nordsjöfiskarna. Denna sändare placerades då i Sölvesborg. Den lär finnas kvar som reserv och sänder inga program.

zjbus

Radio Luxemburg fanns på MW 1440

Gunnar D

Citat från: S Svensson skrivet 24 november 2022, 01:03:28 AM
P923 regnr och fanns i Borås. Jag har sett denna ofta under mitt första gymnasieår i Borås.


Trevligt, minns du om den fick orange färg? Den fick väl knappast högerdörr?

/Gunnar

S Svensson

Jag har ett minne att bussen hamnade på bussverkstaden 1969 och den var då orangemålad och hade fått dörr på högersida. För säkerhets skulle kanske någon kan titta efter i "protokollet".

Gunnar D

Tack för detta! Antar att 2561 även trafikerat Hillared så som destskylten visar.

Mvh Gunnar

Bengt H

Citat från: S Svensson skrivet 27 november 2022, 16:46:59 PM
Jag har ett minne att bussen hamnade på bussverkstaden 1969 och den var då orangemålad och hade fått dörr på högersida. För säkerhets skulle kanske någon kan titta efter i "protokollet".

Orange blev bussen vilket syns på denna bild från mitten av 60-talet. Huruvida den fick högerdörr har jag inget minne av eller uppgift om. Hursomhelst kan den mycket väl ha trafikerat Hillared vid något tillfälle men jag har för mig att man främst såg den på linjen till Sandhult och Bredared.


S Svensson

1969-08-25 uppges vara slopningsdatum och denna uppgift är från andra personer. Jag såg ju slopade bussar ståendes vid verkstaden men antecknade i regel inte detta. Men mitt minne från sista gymnasieåret var att det kom CF61 från olika håll och sattes in på en del linjer i Borås. Sedan började B58-Hägglunds komma. Dock kan slopnings datum innebära att fordonet stått avställt tidigare. Vad jag minns så slopades också en av Volvo B635-SKV tidigt och troligen lämnades reservdelar till andra bussar. Buss av typ 2561 kommer jag ihåg som slopad. Det kan ju ha varit någon annan likadan men har inget minne av att Borås hade en sådan.
Vad gäller Vo B635 och i viss mån CF61 så såg jag flera stycken ommålade. Volvo B635 hade fått vit och blå färg. Hur många som överfördes till Försvaret vet jag inte.
Vad gäller bussar och linjer till Hillared är jag lite tveksam.Jag hittar inte någon tur till Hillared men det kan ju finnas någon. Detta då bussen levererades 1956.
Vad jag kan förstå så fanns det bussar placerade i Herrljunga,Vårgårda,Od, Ulricehamn,Ljungsarp,Svenljunga,Östra Frölunda,Borås,Kinna, Sätila,Dalsjöfors,Dannike. Nu har jag säkert glömt någon. Linjenätet var i stort sett samma efter 1951. Älvsered och Ätran var fordonsplacering men tillhörde inte Borås.

zjbus


Bengt H

Visst har det gått SJ-bussar till Hillared. Vykortet från Järnvägsmuseum visar en buss vid stationen enligt vad som uppges på Digitalt museum 1954. Jag har grävt i gamla tidtabeller och den senaste uppgiften om en linje till Hillared som jag hittade var från just 1954. Två år senare tycks linjen har försvunnit. Alltså torde knappast 2561 ha använt skylten Hillared i linjetrafik.


S Svensson

#13
Möjligt det kom busstrafik till Hillared när delar av FJ lades ned 1 nov 1959. En stor del godstrafik lades ned redan 1958. I princip kördes dock Älvsered-Axelfors-Svenljunga-Hillared med järnväg. Tills 1 maj 1961 då ju resterande järnväg lades ned. En gång på 1990 talets slut åkte jag tåg till Alvesta och då stod det en av Älvsereds två placerade bussar där. (2001 var där och en av två Volvo-Alpus.Byte med Borås varannan dag.2001 gick då fast i Älvsered.Flyttades sedan till Skene. Sedan kom 2001 till ,troligen Smögen/Kungshamn,Uddevalla BTO. Dessutom utrustade med ny inredning. Men som sagt gick det bussar till Hillared efter nedläggningen av Hillared-Axelfors persontrafik. Tilläggas kan att en av förarna av rälsbussarna i Svenljunga hade varit landsvägsbussförare tidigare och då i Uddebo. Han lär ha bott hos en bekant till mig, som var född där, men senare flyttade och ganska sent blev både bussförare till landsväg och till järnväg och körde bl a rälsbuss. Då till Axelfors både på smala spåret som normala spåret.
Jag tittade på 1957 års tidtabell för övrigt.
Nuvarande tidtabell så går linje 303 in till Hillared. Annars är hållplatsen vid Tv27 Lockryd. Rv27 byggdes cirka 1969 och då gick det på sommaren köra en bit till. Vägbygget var klart till infarten till Länghem. De personer som är intresserad av vad jag skrivit kan ju också se på en karta. Märk att Hillared ligger i Svenljunga kommun vars södra del är Inganäs.Älvsered tillhör sedan 1971 Falkenberg och har bytt såväl län som landsting.

https://serf.se/globalassets/om-oss/1a-enhet-med-avtal-exkl.-fip.pdf
karta över södra älvsborg och lite till för den som vill se var samhällen och vägar går.

Bengt H

Jag hittar inga spår av någon busslinje till Hillared efter 1954. Den linjen som fanns då gick till Dannike



Nedläggningen av persontrafiken Hillared - Svenljunga - Axelfors (. Älvsered) påverkade främst busslinjen Borås - Svenljunga som inte gick igenom Hillared.