Hisingen för 45 år sedan

Startat av Gunnar D, 30 oktober 2022, 17:10:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



GS B43 444 vid Eketrägatan i okt 1977.
Känns aktuellt att visa denna bild.

Mvh Gunnar

zjbus


Bussmicke

Intressant och trevligt.
Hur då aktuellt?

43, 44, 45

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Railmaster

Överskott på vattendekaler med fyror? Ser inte färre än nio stycken på 444!

Jonas Gustafsson

Mycket trevlig bild! Kuriosa: Registreringar som började med DHM, DHN, EHM, EHN, FHM och FHN var mycket vanliga på bussar som ursprungligen varit O-registrerade (Göteborgs och Bohus län).
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Ytterligare kuriosa: 45 år senare kan man fortfarande ta linje 31 och 32 från Eketrägatan. Dock angör bussarna en dockningsterminal med nosen till vänster i bild. 32 är förlängd till Sörredvägen (1977 gick den väl bara till Bräcke?). 31 har samma slutmål, Hjalmar Brantingsplatsen, men går en helt annan väg som är så kringelikrokig att den faktiskt under en sträcka följer den gamla linjesträckningen åt andra hållet!
För att åka början av 31:ans linjesträckning från Eketrägatan 1977 tar man istället linje 58...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Gunnar D

1977 bör linje 32 ha gått till Klippan.

/Gunnar

Jonas Gustafsson

Du har säkert rätt inser jag när jag tänker efter. Då motsvarar det ju mer dagens linje 30 än dagens linje 32, men dagens linje 30 fortsätter över Kungssten och Grimmered till Frölunda Torg.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Rikard

32 gick till Klippan o 92 till näset, 28 till Arendal (Där det nya motet på RV155 ligger idagn) om jag inte missminner mig. Var dem jag åkte med på tidigt 80 tal då jag varje dag åkte till skolan.
Rikard.

S Svensson

Linje 28 fortsatte i huvudsak till Volvo Torslanda och då hållplatsen vid infarten från Rv55. Linje 29 gick Eketrägatan till Volvo, ursprungligen till Volvo VTC. Dessa båda linjer verkar ha slagits ihop med varandra och bildar linje 32. Eketrägatan-Volvo-fd Varven i Arendal -hamnen. Sedan till ?
Någon linje gick från Vårväderstorget till Klippan och förlängdes sedan till Eketrägatan och på andra sidan troligen Marklandsgatan.
Linje 130 var en kort linje och gick till "andra sidan".
Ofta delas linjer och teorin bakom är att man  räknar vart folk skall åka och sedan kan man dela linjerna och koppla ihop med andra.
Det fanns i äldre tid en annan linjenumrering varför jag ibland inte hänger med.Ca 1973 kom det en linjenätsutredning där kommun föreslog ändringar av linjesträckningar. Detta kanske någon annan kan redogöra för.
Fotot på bussen vid Eketrägatan undrar jag litet om. Från begynnelsen fanns det 90 CR76/110 i tre serier. Om tidpunkten är rätt på fotot fanns det troligen 10-12 st kvar i trafik.
Tack för historiska foton !

Gunnar D

När bilden från Eketrägatan togs i början av okt 1977 hade B42 börjat försäljas medan B43 såldes av 1979-83.

/Gunnar