Märsta station 1983-84, tre SL-bilder

Startat av Hasse L, 20 oktober 2022, 21:45:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


DFG 690 - H47 4670


DGM 096 - H49 4696


GWF 720 - H50 4878

Under sommaren 1984 lånades ett okänt antal H50 från Hornsberg till Märstagaraget. Utom 4878 noterades denna dag: 4877, 5009 och 5015.

Bussmicke

WOW, vilka lyckostar som fick åka H50 däruppe. Jag vet H50 kanske inte var den bästa bussen men ack så diggabla de var..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Härliga bilder och även intressant att se terminalen... där den gamla faktiskt ska ha varit bättre än den som nu finns där, men det kanske någon som kör däruppe kan bekräfta eller dementera.

För egen del diggar jag hellre H47/H49... vill minnas att en del av dessa även byttes mellan Råsta och Märsta. Verkar heller inte ha varit så hårt tryck på 583 på den tiden... för även då gick den väl till Arlanda?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bältes-Assar

Innan ca år 2000 var det väl mest lokalbefolkningen och inbitna snåljåpar som åkte med 583an. Övriga åkte ju flygbuss och även SL rekommenderade väl flygbussarna i första hand. Sen kom 15-minuterstrafiken på pendeln och reseplaneraren på mobilen och flygbussarna såldes till Connex eller vad de nu hette den veckan, då blev det nog mera attraktivt att åka via Märsta!

Gunnar D



En ganska ny H47 vid Märsta stn i okt 1972. 50 år sedan!
En ombearbetad reprisbild.

Mvh Gunnar

Bussmicke

Å på den tiden fanns inte dumheten Ej i trafik vid ankomst till avstigningshållplatsen..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

zjbus

Citat från: Gunnar D skrivet 22 oktober 2022, 17:50:41 PM

En ganska ny H47 vid Märsta stn i okt 1972. 50 år sedan!
En ombearbetad reprisbild.

Mvh Gunnar
Tack Gunnar för din mycket trevliga bild med saluvagnsskylt och allt. Tiden rusar.

Nico

Med tanke på hur utformningen ser ut omkring strålkastarna på H47/H49... Var de avsedda för andra strålkastare initialt, typ kanske något mera halvt ovalt?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

K R

Hej!

Ja, som på bilden i länken nedan, t ex f d VTAB-vagnarna H47A 7993-7996 hade dylika strålkastare från leverans:

https://smalsparsarkivet.se/objekt/sj-buss-8/

mvh K R

Nico

Så var det ju det såg ut. Nu när jag ser den bilden så kommer minnet tillbaka till viss del. Var det dessa strålkastare som kom från Hella och som inte fungerade kvalitativt utan korroderade eller blandar jag ihop det med strålkastare till någon Scania?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Rost

Trevliga bilder - Hasse, och Gunnar!

583 trafikerade vid fototillfället (1983) Märsta - Arlanda flygplats. Vill minnas att samtliga av Märstas H47:or slopades förhållandevis "tidigt" 1984-85. Några såldes vidare till olika bolag - bland annat Vallentuna Buss. 4696 såldes till Wasatrafik AB - och numrerades 413.

//Peter

K R

#11
Hej!

Det stämmer, Nico! Kvalitetsproblem med rost och dåligt ljusutbyte brukade klagomålen gå ut på.
En annan SL-typ med dessa strålkastare monterade från början var H46, Scania CR110LS. Men dessa blev efterhand utbytta mot runda dito.
edit: Detta var också fallet med H45, Volvo B58/Ikarus.

Denna typ av strålkastare fanns mycket riktigt även på Scanias tidiga modeller av LB110/140. Dessa byttes också här påfallande ofta ut mot runda strålkastare.
Även Büssings H33-dubbeldäckare hos SL hade dessa strålkastare. Men här byttes de inte ut, gatubelysningen i Stockholms innerstad ansågs väl räcka till...

Vad gäller den röda skylten på 4676, så benämns den interimsskylt. Saluvagnsskylten var och är grön.
Observera även typsnittet på linjenummersiffrorna i originalutförande på denna nylevererade H47.

mvh K R

Nico

Bock och tack Reinert. Tyckte det var något som malde i bakhuvudet, men då föll bitarna på plats.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Klintarna är levande uppslagsverk, det de inte vet är inte värt att veta. :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Railmaster

Hella 4466 heter de ovala strålkastarna  de satt även på Ford Taunus P3 från 60-talet och jag minns en tågresa en vinternatt i början av 80-talet där tåget passerade en sådan Taunus och jag reagerade på hur svagt bilens lyktor lyste, så något undermåliga är nog dessa strålkastare som för övrigt även satt på de första CR111 om än inte hos SL.