SJ:s Söderort/Huddinge/Botkyrkalinjer - linjenummerfråga...

Startat av virtual1, 10 oktober 2022, 13:20:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Jag försöker förstå och sammanställa lite hur SJ:s bussar gick i ovan nämnda områden fram t.om. 1968, och jag hittar historik för linje 3,6,8,11-17 samt 20-23 - men saknades övriga linjenummer? 


Bussmicke

Mycket intressant, Jag är uppväxt i Botkyrka i på 70 och 80-talet
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Tack Peter,  men den har jag sett och beskriver bara efter bildandet av 7xx-linjerna i området,  nyfiken på hur det var innan.


Bussmicke

Synd att inte trafiken finns kvar till Mariefred För visst hann det väl bli SL av det?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Tack Gunnar, gav en del extra där =) - men då får ju jag känslan att det inte fanns nån linje 1,2,4,5 t.ex. - nån som kan spekulera i varför så var fallet?

Gunnar D

I SvK 7/1939 anges även linje 2 (Stuvsta-Trehörningen) och 13 (Huddinge-Fredriksdal-Fittja Gård).
I boken "SJ:s busstrafik kring Stockholms län" anges att 1942 ersattes linje 8 av linje 17 (Stuvsta stn-Lissma) och 18 (Örby skola-Lännavägen).

/Gunnar

virtual1


Gunnar D

Så torde det varit men även det motsatta! När SJ övertog BST (Brännkyrka och Södertörns Trafik AB) 1937 följde bl.a. en linje 14 (Stuvsta-Trehörningen) med enligt boken "SJ:s busstrafik kring Stockholms län". SJ omnumrerade tydligen den till linje 2 som återigen blev linje 14 senare under 40-talet.
Nämnda bok rekommenderas!

/Gunnar