GS snabbusslinje 142

Startat av Gunnar D, 27 september 2022, 14:23:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Snabbusslinje 142 inrättades 6 okt 1975 mellan Vågmästareplatsen och Skogome.
Här ses B38 271 vid Dalagärde mot Vågmästareplatsen i sep 1977.

Mvh Gunnar

zjbus

Stort tack för ditt trevliga foto, Van Hool har alltid legat på topp.

Bussmicke

Aj aj, slarvskyltande förare..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D

Ja, men kan ha kommit från annan linje och haft bråttom...

/Gunnar

Christer K

När jag körde på GS så hade garage personalen skyltat bussen för den linje den skulle gå på. Sedan körde man alla turer på samma linje ytters sällan man byte linje under dagen. Å andra sidan så var detta 1988 - 1990, mycket har förändrats sedan dess.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Gunnar D

Heldagsvagnar på heldagslinjer är en sak. Om jag minns rätt trafikerades linje 142 endast i anslutning till arbetsplatsernas början och slut och då med ett begränsat antal avgångar. Bussarna merutnyttjades då ibland för turer på andra dylika linjer eller extraturer på ordinarie linjer etc.

/Gunnar

Bfg

Linje nr över 120 kallades industribuss på GS.
Snabbussar användes inte i daglig tal.
Buss var skyltad/filmad av verkstad vid uthämtning på depå.
Man kunde köra en industribusslinjetur på morgon för att sedan köra en ordinarie linje.
Eller så körde man flera industribussturer iföljd.
Det var ibland väldigt ont om tid mellen kopplingarna (olika linjer).
Skylta/flma på 3 ställen och ställa om 1-3 BM :P
Inte konstigt att skyltning blir sisådär.
Rutinerade förare blankskyltade bak för att spara tid ;D
Mvh Bfg

Bussmicke

Spara tid, slött tycker jag.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D

Citat från: Bfg skrivet 09 oktober 2022, 20:26:22 PM
Linje nr över 120 kallades industribuss på GS.
Snabbussar användes inte i daglig tal.

Jag hade tittat i GS Årsberättelse 1975 och där kallades linje 142 för "ny snabbusslinje".
Det är riktigt att det stora flertalet av linjerna i intervallet 120-199 var industribusslinjer men där fanns även bl.a. några "shoppinglinjer" som gick mitt på dagen.
De olika benämningarna på busslinjerna var väl inte alltid glasklara.

/Gunnar

S Svensson

Troligen var 4 st av bussmodellen tursatt på linje 60-62 medan den 5:e fick gå på industribusslinjer om den var tillgänglig. Just denna modell av bussar blev skadad genom sin låga frigång. Bussmodellen flyttades senare till Majorna och linje 95 till Fiskebäck