Huvudmeny

6039 och 6048

Startat av Corny, 22 juni 2018, 07:51:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Corny

Söndagen den 10/6 körde jag av misstag in i ett industriområde i Munka-Ljungby. Kom förbi ett företag som heter Karosseriskador eller liknande. På deras låsta gård såg jag på långt avstånd något som torde vara det absolut nedersta från två fordon, inte säkert bussar. Färgsättningen gick åt blått och vitt. Inventarienummer troligen 6039 och 6048. Den ena dessutom märkt A2.

Har tillfrågat i diggarsammanhang tre tunga namn om de har någon uppfattning om vad det kan röra sig om för fordon. Men de vet inte. Är det någon här som vet? 

Peter Rost


zjbus

Fotograferade du inte?

virtual1

Citat från: Corny skrivet 22 juni 2018, 07:51:57 AM
Söndagen den 10/6 körde jag av misstag in i ett industriområde i Munka-Ljungby. Kom förbi ett företag som heter Karosseriskador eller liknande. På deras låsta gård såg jag på långt avstånd något som torde vara det absolut nedersta från två fordon, inte säkert bussar. Färgsättningen gick åt blått och vitt. Inventarienummer troligen 6039 och 6048. Den ena dessutom märkt A2.

Har tillfrågat i diggarsammanhang tre tunga namn om de har någon uppfattning om vad det kan röra sig om för fordon. Men de vet inte. Är det någon här som vet?

Långskott, men holländska Arriva 6039 är turkos/blå och vit...

Ted Selander


Corny

I dag,17/8, finns en bild på ett pendeltåg i Stockholm i digitala Svd Näringsliv. Handlar om det växande Stockholm. Troligen kommer de karosseridelar jag såg från ett sådant pendeltåg. Här finns naturligtvis utrymme för vilt spekulerande om varför de i så fall hamnat på den skånska landsbygden.

Walter

SL pendeltåg är numrerade 60xx och dessutom märkningar med A och B del(ar).
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ted Selander

Citat från: Corny skrivet 17 augusti 2018, 08:45:06 AM
I dag,17/8, finns en bild på ett pendeltåg i Stockholm i digitala Svd Näringsliv. Handlar om det växande Stockholm. Troligen kommer de karosseridelar jag såg från ett sådant pendeltåg. Här finns naturligtvis utrymme för vilt spekulerande om varför de i så fall hamnat på den skånska landsbygden.

Det är en spännande tanke, det kan vara så att du har slagit huvudet på spiken. Som du märkt är finns ju också A2 utsatt. Jag tror frågan får lyftas till Postvagnen, även om ifall det finns mer än en A-ände på en X60...

Nisse Bökelund

Här är en bild på X-60 6039.
Kanske är det någon del som du känner igen?

http://www.janlindahl.se/pendel2/pendel_x60_6039_11298.jpg

SimonB

Helt klart X60, alltså SL's pendeltåg ja. A1 är den norra ändvagnen och A2 är den södra. Mellanvagnarna numreras M1-M4.

Corny

Nisse Bökelund har lagt ut en bild tagen av Jan Lindahl. Där ser vi 6039. Som jag minns det nu efter drygt två månader så var det ena hörnet,troligen vänstra. Inte längre än till och med A2 och inte högre än vid strålkastaren.