Huvudmeny

"Superbussar"

Startat av Jeppe Hagelbäck, 27 maj 2014, 20:52:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jeppe Hagelbäck

Dagens promenad hem från jobbet bjöd på en glimt av framtiden, testkörning av "MalmöExpressen" pågick.




Nobina 3006 på Östra Varvsgatan.


Nobina 3005 svänger in på ändhållplats Fullriggaren.


Och ut därifrån...


Tätt följd av 3004. (Uppstickande och förfulande stolpar bjuder jag på).

Erling.L

En av dessa har setts i Götet på Veolias del av Kville
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bussmicke

Trevligt men trist att vagnsnummer inte sitter i fronten.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

ichessy

Har denna "provexemplar" passagerar AC utrustad?
Software Developer

Walter

Citat från: ichessy skrivet 28 maj 2014, 11:40:36 AM
Har denna "provexemplar" passagerar AC utrustad?

Provex?  Det är 15 st beställda/levererade
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!


Jan I Nilsson


virtual1

Kul, synd att de är så hiskeligt fula. Varför släpper man bara inte iden om att göra dem spårvagnslika? En buss är en buss, vare sig tillverkarna vill eller inte.

Erling.L

är nog inte alltid o göra dem spårvagns lika som e grejen gillar att man gjort förareplatsen separat så F slipper tjata på folk som skymmer sikten
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 02 juni 2014, 11:30:46 AM
Kul, synd att de är så hiskeligt fula. Varför släpper man bara inte iden om att göra dem spårvagnslika? En buss är en buss, vare sig tillverkarna vill eller inte.

För att busstillverkarna ska kunna konkurrera med spårvagnstillverkarna, och dessutom kunna få in argumentet att bussar helt kan ersätta spårvägar.

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 02 juni 2014, 13:16:22 PM
För att busstillverkarna ska kunna konkurrera med spårvagnstillverkarna, och dessutom kunna få in argumentet att bussar helt kan ersätta spårvägar.

Fast det är ju nåt som man tror behövs inom branschen, gemene man kommer aldrig tro att det är en spårvagn bara för att man försöker få den att se ut som en spårvagn ändå - en buss är en buss är en buss s.a.s. - risken är bara att man får folk tro att det är rymdskepp som kommer farande, inte den bussen man väntar på...

Björn Ax

Jag undrar hur dessa bussar fungerar när det blir snö. Med täckta hjulhus måste ju snön samlas nåt ohyggligt där inne.

Tänker bara på en äldre saab som helt förlorade styrförmågan när snö kom in i hjulhuset pga dom var helt täckta.

Stefan K

Klokt med ny design tycker jag.
Stadsbussar har mer eller mindre sett likadana ut med fykantig form sedan de karosserna kom i mitten på 1970-talet.
Däremot tycker nog tillverkarna att de har skett stora förändringar. Något som kanske inte alltid upplevs hos resenärerna.

yngrot

Citat från: virtual1 skrivet 02 juni 2014, 11:30:46 AM
Kul, synd att de är så hiskeligt fula. Varför släpper man bara inte iden om att göra dem spårvagnslika? En buss är en buss, vare sig tillverkarna vill eller inte.




Håller med dig jag tycker de ser hemska ut  och att de ser lika ut fram och bak gör det än värre tycker jag
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 29 maj 2014, 08:28:29 AM
http://www.sydsvenskan.se/malmo/aven-snorojning-hotas-av-superbussarna/
Det verkar till att vara problem med planeringen.

Visst kan de snöa i Malmö men inte blir de sådana mängder som kommer trycka upp bilarna i stora vallar som artikeln vill säga... hur gör man på motorvägarna i Skåne??