12 snabba från Narva, Estland [2 fd SL b.la]

Startat av Kvarne, 23 juli 2007, 20:17:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne




Fd Lanvetter Buss 43


Fd Örebroare


Fd SLT


Fd GUB?!


Fd Swebus 1309


Fd Östgöte


Fd SLT




Fd Swebus 2560


Fd Busslink 6097, (SL H24 6097)


Fd Busslink 6280, (SL H22 6280)

More to come....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

MGA

Ojojojoj.
6097 & 6280 har bilder på dom när dom står i Frihamnen
och väntar på båten till nya marker.
Kul att se att dom lever vidare efter Stockholms trafiken. ;D
///
MGA

Martin Maltkvist


Fd SLT

Fd SLT
---
Ååh va fint mä den gamla Eskilstunavagnen, är bussen på undre bilden även den från Eskilstuna?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Niclas Rosenius

[
Fd GUB?!

   Kan va det, men ej säker. Kan vara nån av dom "GUB" lackade Swebus:ar som Swebus körde med i stadstrafiken -97 till -99.

   //Niclas 


Niklas Bygdestam

Citat från: Kvarne skrivet 23 juli 2007, 20:17:29 PM


Fd GUB?!




Nej, detta är faktiskt inte en fd GUB trots att den ser ut som det utan det är faktiskt en fd Swebus. Däremot har den gått i trafik för Uppsalabuss. Det var 1997-1999 som Swebus körde ett par linjer i Uppsala i stadstrafik. Till detta hade de bland annat just Volvo Säffle ledbussar som kom från Göteborg. Jag minns inte numrena på just den här serien som den här bussen tillhörde men det fanns bland annat bussar med numera 0559, 0560 och 0561. Det är från den serien runt 0560 som den här bussen kommer ifrån i alla fall. De första månaderna hade bussen original Göteborgsinredning med hårda blå plaststolar. Tydligen var det ingen som gillade dessa för efter en kort tid byttes dessa mot begagnade Säffle standardstolar från början eller mitten på 1980-talet med orange SJ-klädsel. Antagligen från skrotade fd SJ/Swebus Volvo Säffle från 1980-talet. Stolarna var äldre än bussarna. Jag ser på bilden att dessa stolar finns kvar i den här bussen och kanske har de till och med kvar den gamla SJ-klädseln. Kul att se en av dessa bussar igen. Har inte sett någon av dessa varken på bild elller i verkligheten sedan de lämnade Uppsala 1999 :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Oskar A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 juli 2007, 21:41:45 PM


Nej, detta är faktiskt inte en fd GUB trots att den ser ut som det utan det är faktiskt en fd Swebus. Däremot har den gått i trafik för Uppsalabuss. Det var 1997-1999 som Swebus körde ett par linjer i Uppsala i stadstrafik. Till detta hade de bland annat just Volvo Säffle ledbussar som kom från Göteborg. Jag minns inte numrena på just den här serien som den här bussen tillhörde men det fanns bland annat bussar med numera 0559, 0560 och 0561. Det är från den serien runt 0560 som den här bussen kommer ifrån i alla fall. De första månaderna hade bussen original Göteborgsinredning med hårda blå plaststolar. Tydligen var det ingen som gillade dessa för efter en kort tid byttes dessa mot begagnade Säffle standardstolar från början eller mitten på 1980-talet med orange SJ-klädsel. Antagligen från skrotade fd SJ/Swebus Volvo Säffle från 1980-talet. Stolarna var äldre än bussarna. Jag ser på bilden att dessa stolar finns kvar i den här bussen och kanske har de till och med kvar den gamla SJ-klädseln. Kul att se en av dessa bussar igen. Har inte sett någon av dessa varken på bild elller i verkligheten sedan de lämnade Uppsala 1999 :D

Stämmer bra att det rör sig om någon i serien Swebus 0559-0564. Det ser man bl a på att stötfångaren är av den tidigare "platta" modellen.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Kvarne

Citat från: Oskar A skrivet 23 juli 2007, 21:45:10 PM
Stämmer bra att det rör sig om någon i serien Swebus 0559-0564. Det ser man bl a på att stötfångaren är av den tidigare "platta" modellen.

På höger sida på kofångaren står numret 056 och det är med största sannolikhet det numret den hade i Sverige...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Niklas Bygdestam

Citat från: Kvarne skrivet 23 juli 2007, 22:24:51 PM
På höger sida på kofångaren står numret 056 och det är med största sannolikhet det numret den hade i Sverige...


I Uppsala hade den fyrsiffrigt nummer. Men det kan inte vara så att den har stått något av numrena mellan 0560-0564 och sedan tappat sista siffran?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Mattsson

Citat från: Kvarne skrivet 23 juli 2007, 22:24:51 PM
På höger sida på kofångaren står numret 056 och det är med största sannolikhet det numret den hade i Sverige...

631 ANR?? = GS B43/980 -> Swebus 0562


F.Å

Citat från: Kvarne skrivet 23 juli 2007, 20:17:29 PM

Fd Swebus 1309
Verkar snarare vara fd. Linjebuss (dessförinnan Trollhättebuss 109)




Ser ut som en gammal Åbo-vagn

Karsten

Ja, Swebus 1309 var väl en CR112 tillhörandes Bromma?

Bussmicke

Stämmer bra att 1309 var i Bromma, på bilden ser vi fd. Linjebuss.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant



Fd Lanvetter Buss 43

Ah, trevligt, gamla Borås Lokaltrafik 247, senare 005. Den fanns i Borås 1987-1995 då man sålde den och två syskon till Landvetterbuss.