SLs riktlinjer för linjenumrering

Startat av rengmark, 06 augusti 2016, 00:37:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Jag är dock rätt skeptisk till att landstinget ens uppmärksammar kommungränser, då jag anser att kollektivtrafiken inom länet ska vara uppbyggd och planerad på ren länsnivå, utan att ta hänsyn till inbördes kommungränser. Det gamla synsättet från 1970-talet att många busslinjer höll sig enbart inom sina kommuner känns förlegat idag. Sen att linjenumren med fördel kan vara uppbyggda på större geografiska områden är det ju inget fel med.

Ulf Berlin

Ang exemplet med 833 var det säkert så att"en tjänsteman på SL"ansåg att det var ett
passande linjenummer då både 831 och 832 utgick från Farsta C t ex.../Ulf

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 08 augusti 2016, 11:58:48 AM
Jag är dock rätt skeptisk till att landstinget ens uppmärksammar kommungränser, då jag anser att kollektivtrafiken inom länet ska vara uppbyggd och planerad på ren länsnivå, utan att ta hänsyn till inbördes kommungränser. Det gamla synsättet från 1970-talet att många busslinjer höll sig enbart inom sina kommuner känns förlegat idag. Sen att linjenumren med fördel kan vara uppbyggda på större geografiska områden är det ju inget fel med.

Viktigaste är väl i och för sig inte att linjenummer ska präglas av kommungräns. Däremot är det ju ändå så att många linjer (särskilt om man undantar de som bara har ändstation inom Stockholm stad), bara trafikerar inom en kommun. Däremot blir ju nästan Trafikförvaltningens indelning lite fånig, när man gjort enligt olika principer och där linjer som går i flera kommuner nästan glöms bort.

Exempelvis inför de nya avtalen diskuterar man ju bara de kommuner som bussarna huvudsakligen trafikerar i utifrån denna logik. Att Tyresö/Handens tyngsta busslinje efter 807 är 401 och går i Nacka gör att man inte ens nämner Nacka kommun i förstudierna kring det nya avtalet, eller då Slussen som knutpunkt.  Att ca 20 procent av Järfälla/Upplands Bros resande sker i Stockholms stad,  glöms därmed också bort i förstudierna och att Vällingby efter Jakobsberg är trafikområdets tyngsta knutpunkt , då det ju ses som "kommunlinjer" inom Järfälla, trots att flera av linjernas huvudsakliga upptagningsområdet ligger utanför. Detta är ju inte oproblematiskt då en del av avtalen har 100 procent VBP, medan angränsande avtalsområden inte har det. Så kommunfixeringen leder ju till vissa praktiska problem. Vem har ansvaret exempelvis för att en linje ska trafikera mellan Akalla och Barkarby?

Men när det gäller linjenummersystem är det väl egentligen bara två principer som är viktiga:
1. Att olika koncept framgår tydligt i linjenummer, eller genom prefix/suffix.
2. Att linjer som trafikerar samma stråk har linjenummer som ligger i närheten av varandra, och allra helst i nummerföljd.






Inlägget är signerat Lars Lundqvist

virtual1


Citat
Men när det gäller linjenummersystem är det väl egentligen bara två principer som är viktiga:
1. Att olika koncept framgår tydligt i linjenummer, eller genom prefix/suffix.
2. Att linjer som trafikerar samma stråk har linjenummer som ligger i närheten av varandra, och allra helst i nummerföljd.

Kan inte nån nämna punkt #1 till trafikplanerarna i London ? Där kan linje 142 gå i södra delen av stan, medans 143 går i nordvästra och 144 i östra och det är miltals mellan dem...

at1981

Hejsan!


Trafikförvaltningen eller vilka de nu är som har det yttersta ansvaret för linjenumreringen är fullkomligt inkompetenta!
Strukturen existerar inte ens!

Se t.ex. på det här med stomlinjer som i innerstaden har tiotalssiffran 0 och på andra håll tiotalssiffran 7 och sedan finns trafikområden
som Södertälje och Märsta där tiotalssiffran 7 används på busslinjer som inte är stomlinjer!

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Adrian Langemar

Vad många här tycks ha glömt bort är den viktigaste regeln av alla: Ändra inte linjenummer om det inte finns en väldigt viktig anledning, för att undvika förvirring. De flesta linjenummerbyten som har skett i SL-trafiken har nog gjort mer skada än nytta!

Den struktur som vissa här efterfrågar angående tiotalssiffran 7 är något som ytterst få resenärer skulle ha någon nytta av. Däremot skulle byte av linjenummer innebära att en hel del resenärer skulle låta bli att åka bara för att de inte förstår att det är samma linje som förut.

Ulf Berlin

Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 augusti 2016, 12:47:53 PM
Vad många här tycks ha glömt bort är den viktigaste regeln av alla: Ändra inte linjenummer om det inte finns en väldigt viktig anledning, för att undvika förvirring. De flesta linjenummerbyten som har skett i SL-trafiken har nog gjort mer skada än nytta!
Precis...
Jag avundas inte dom äldre i Stockholms innerstad.../Ulf

Lars_L

Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 augusti 2016, 12:47:53 PM
Vad många här tycks ha glömt bort är den viktigaste regeln av alla: Ändra inte linjenummer om det inte finns en väldigt viktig anledning, för att undvika förvirring. De flesta linjenummerbyten som har skett i SL-trafiken har nog gjort mer skada än nytta!

Den struktur som vissa här efterfrågar angående tiotalssiffran 7 är något som ytterst få resenärer skulle ha någon nytta av. Däremot skulle byte av linjenummer innebära att en hel del resenärer skulle låta bli att åka bara för att de inte förstår att det är samma linje som förut.

Fast det största problemet är nog ändå alla linjeändringar som varit ogenomtänkta och som ändrats tillbaka efter några år, eller där man gjort ytterligare ändringar, då den första varit ogenomtänkt. Det som verkligen förvånar i Stockholm är ju hur lätt man verkar ta på linjeändringar som ofta sker ganska slumpmässigt och ogenomtänkt.

Sällan för att resemönstren ändrats, utan snarare för att någon kommit på någon tanke om att effektivisera trafiken. Flertalet av de linjeändringar som bestått har ju varit att förkorta linjer, och där har ju syftet snarare varit att man inte vill ha för långa hålltider inlagda i turlistan, än ett kundfokus (även om det senare har varit fallet ibland då man kunnat få passningen att fungera bättre).

Men jag håller med om att de ändringar - när man reserverat nummer har varit konstiga. I 700-serien började man ju reservera x7x-linjerna för att man tänkte att det skulle bli stomlinjer i Södertälje, men sedan blev det ändå inte det och resultatet blev bara att man ändrade en del linjenummer för att nu börja använda 7x-numren igen till Nykvarn istället...

Att från början välja att pendeltåg ska ha nummer från 30-39, hur kommer man på en sådan idé? Centrala spårlinjer ska ju ha enkla nummer, möjligen kan man lägga till en siffra före/efter för att peka på att det något slags högtrafiksvariant (såsom tidigare i t-banan).

Där skulle man endera kunna valt ett alfabetiskt system som i Köpenhamn, eller helt enkelt bara kalla pendeltågens linjer P1-P9. Det är knappast någon som förväxlar dem ändå med stomlinjerna i innerstaden. Varför man nu efter den senaste ändringen ska ha 19 nummer reserverat för pendeltågen är ju också svårt att förstå. 

Istället blev man då tvungen att ändra om en del linjenummer i centrala Stockholm. Särskilt komiskt blev det ju på linje 58, en linje som trafikeras 3 gånger per år...Skulle väl snarare också heta 3Y om man ska gå efter riktlinjerna...Fast en stomlinje kanske inte får ha en sådan variant...

Detta samtidigt som tunnelbanan knappt har några lediga linjenummer alls och de nya tunnelbanesträckor som planeras väl redan kan tänkas behöva ett antal varianter, om man nu ska använda sig av linjenummer, samtidigt som man redan nu får köra tunnelbanelinjer som inte har något nummer i Stockholm, såsom mellan Mörby och Axelsberg, medan man tydligen behöver det för varianterna i pendeltågssystemet...








Inlägget är signerat Lars Lundqvist