Förare använder Facebook i 100 knyck

Startat av Walter, 14 april 2016, 18:30:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AdmirT

1. Föraren gör fel, visst.
2. Varför säger passageraren inte till direkt till föraren att sluta använda sin mobil och istället väljer att fotografera och hålla tyst när hon väl är medveten om olycksrisken?
3. Bussen i fråga om kan inte köra i 100 km/h.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Henke

Spontant kan jag tycka att föraren gör fel. Det är högst olämpligt, speciellt med passagerare i bussen.


Men, vad är det för resenärer?  Jag hatar när de tar fram och fotograferar med telefonen. Varför säger de inte till istället.

Har själv blivit fotograferad av galna resenärer vid flera tillfällen. De ska anmäla för både det ena och andra. Men jag har aldrig hört något från ledningen på firman jag jobbar för.  Förra gången var det en kärring som tog kort på mig och skulle anmäla till SL för att jag sa att hon inte fick stå upp i bussen under färd....

Man vet inte vart bilderna sen hamnar. Det skulle vara totalt fotoförbud i kollektivtrafiken.

Adrian Langemar

Citat från: Henke skrivet 14 april 2016, 19:51:33 PM
Spontant kan jag tycka att föraren gör fel. Det är högst olämpligt, speciellt med passagerare i bussen.


Men, vad är det för resenärer?  Jag hatar när de tar fram och fotograferar med telefonen. Varför säger de inte till istället.

Och det tror du är en bra idé? En förare som är så galen att han kör och surfar samtidigt bryr sig knappast om vad resenärerna säger. Kanske är han så galen att han börjar köra ännu mer trafikfarligt om man säger till? Hur ska resenären kunna veta?


Henke

Citat från: Adrian Langemar skrivet 14 april 2016, 20:33:20 PM
Och det tror du är en bra idé? En förare som är så galen att han kör och surfar samtidigt bryr sig knappast om vad resenärerna säger. Kanske är han så galen att han börjar köra ännu mer trafikfarligt om man säger till? Hur ska resenären kunna veta?

Jag kan förstå hur du funderar.   Själv har jag inga problem med att lämna ut mitt anställnigsnummer, bussnummer,  omloppsnummer osv till arga resenärer som vill klaga. Men jag vill inte bli fotograferad!

Martin Maltkvist

Citat från: Henke skrivet 14 april 2016, 20:52:36 PM
Jag kan förstå hur du funderar.   Själv har jag inga problem med att lämna ut mitt anställnigsnummer, bussnummer,  omloppsnummer osv till arga resenärer som vill klaga. Men jag vill inte bli fotograferad!
Byt jobb om du inte vill bli fotograferad!
Serviceyrke som ju busschaufför är föranleder ju onekligen kontakt med människor och då närapå var och en har fotomöjligheter (samt utnyttjar den) får man vackert räkna med att det plåtas bland folk. Sen att vissa chaufförer hängs ut (somliga kanske felaktigt) må så vara hänt men tyvärr är det ofrånkomligt i samhället.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

pegee

Men jag förstår inte! Vi har från ledningens sida fått klara papper:
Mobiltelefon bakom ratten ÄR FÖRBJUDET!
Lika förbaskat kommer det med jämna mellanrum in klagomål
från passagerare som sett chaffisen sitta med luren i örat under
färd.
Hur svårt kan det vara?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Lars-Håkan_E

Citat från: pegee skrivet 14 april 2016, 21:56:01 PM
Men jag förstår inte! Vi har från ledningens sida fått klara papper:
Mobiltelefon bakom ratten ÄR FÖRBJUDET!
Lika förbaskat kommer det med jämna mellanrum in klagomål
från passagerare som sett chaffisen sitta med luren i örat under
färd.
Hur svårt kan det vara?

Ja samtal ska ju ske med Handsfreeutrustning om det måste ske under arbetet och då ska det ju vara tjänstesamtal.

Henke

Ska förtydliga att jag har inget emot '' bussfotografer'',  bilder med resegrupper osv.   Men just såna här fall gillar jag inte.

Det blir för personligt.  Det läcker ut till media osv innan det är utrett. 

Jag kan tycka att föraren gör fel, jag kanske hade kontaktat bolaget i fråga och ifrågasatt förarens aktiviteter under färden. Men jag skulle aldrig dela detta på Facebook eller gå till media med bilden/filmen.

Om denna smygbild som jag antar den är bara hade kommit företaget till handa..    Men så är det ju uppenbarligen inte.  Länken går ju till sydsvenskan.



igel

Citat från: Henke skrivet 15 april 2016, 04:22:20 AM
Men just såna här fall gillar jag inte.
Som bussförare är du företagets ansikte utåt. Därför är det jätteviktigt att du alltid uppträder respektabelt. Gillar du inte som bussförare att hamna på bild, är det nog dags att söka dig till ett annat yrke.

Citat från: Henke skrivet 15 april 2016, 04:22:20 AM
Det läcker ut till media osv innan det är utrett.
Ibland är felen så uppenbara att det inte behövs något mera än normal intelligens för att inse att det inte kan vara rätt att hålla på med mobilen och köra buss samtidigt. Så i detta fall kan man nog anse att media har uträtt ärendet till fullo innan det kom i tryck.

Citat från: Henke skrivet 15 april 2016, 04:22:20 AM
Om denna smygbild som jag antar den är bara hade kommit företaget till handa..    Men så är det ju uppenbarligen inte.  Länken går ju till sydsvenskan.
Vi ska vara tacksamma att det kommer media till del, när företag som bedriver offntligt finansierad verkdamhet missköter sig. 

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 15 april 2016, 20:16:59 PM
Som bussförare är du företagets ansikte utåt. Därför är det jätteviktigt att du alltid uppträder respektabelt. Gillar du inte som bussförare att hamna på bild, är det nog dags att söka dig till ett annat yrke.
Ibland är felen så uppenbara att det inte behövs något mera än normal intelligens för att inse att det inte kan vara rätt att hålla på med mobilen och köra buss samtidigt. Så i detta fall kan man nog anse att media har uträtt ärendet till fullo innan det kom i tryck.
Vi ska vara tacksamma att det kommer media till del, när företag som bedriver offntligt finansierad verkdamhet missköter sig.

I ett sådant här fall är det ju knappast företaget som misskött sig, förmodligen hade föraren vid anställningstillfället inte berättat att han brukade eller tänkte använda mobilen på ett opassande sätt under färd.

Att pyssla med sådant här är det knappast någon som försvarar, vare sig man är arbetsgivare eller kollega, däremot blir det på många håll gärna en häxjakt på förare som används kom-radion eller mobiltelefonen för tjänstesamtal och det är inte vidare trevligt.

Det blir ju fler och fler förare som inte svarar på radion eller i telefon för att undvika att bli filmad.

mittlinje

1) Kommunikation skall inte ske via handsfree, det vi anger går under PUL. Alla kan ta del av info.
2) Meddela trafikledning om att du är på hpl inom x min och kan föra dialog. Därefter kan försening förekomma.
Problemet löst?

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 april 2016, 20:26:30 PM
däremot blir det på många håll gärna en häxjakt på förare som används kom-radion eller mobiltelefonen för tjänstesamtal och det är inte vidare trevligt.

Det blir ju fler och fler förare som inte svarar på radion eller i telefon för att undvika att bli filmad.

Perfekt vid anslutningstrafik!
- Ursäkta, kan du anropa bussen vi ska vidare med, så att den väntar in oss?
- Nej, jag vill inte hamna svartmålad i Aftonbladet, så jag vägrar använda all kommunikationsutrustning.


Jag har minst tre olika gånger blivit hotad med anmälningar från tre olika resenärer för att jag med sladd-handsfree och bägge händer på ratten svarat på korta tjänstesamtal, inringda av mina trafikledare, som rörde bl.a anslutningar samt en omlagd körväg. Gissningsvis hade det varit bättre att strunta i både att fixa anslutningen, samt kört vidare och ställt mig i den långa kön efter en olycka och blivit en halvtimme försenad!

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Citat från: mittlinje skrivet 15 april 2016, 20:59:39 PM
1) Kommunikation skall inte ske via handsfree, det vi anger går under PUL. Alla kan ta del av info.
2) Meddela trafikledning om att du är på hpl inom x min och kan föra dialog. Därefter kan försening förekomma.
Problemet löst?

1) Ingen skillnad på Kom-radio och högtalarbaserad mobilbaserad handsfree, om det är passande beror ju helt på vad som ska avhandlas, trafikstörningar och liknande har inget med PUL att göra.
2) Där måste chauffören först svara och sedan i flera fall köra av motorvägen för att stanna på någon passande plats, sällan tillämpligt annat än i viss linjetrafik.