Datorstyrd busskörning - för miljöns skull eller för ekonomins skull?

Startat av Svemicke, 11 mars 2015, 21:28:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

John P

Citat från: igel skrivet 14 mars 2015, 21:16:38 PM
Jag råkade ut för en förare i Järfälla som för ett halvår sedan hade en, vad jag tyckte, mycket underlig körstil. Han la ur växeln så fort bussen hade fått rull. Men inbromsningarna var nog det mest irriterande. Han valde att med ett antal duttar stanna bussen, dvs hand tryckte ner bromspedalen och släppte upp den genast, som om han sparkade till pedalen. Bussen tog liksom ryckiga skutt tills den stannade. (var tvungen att sätta mig fram efter ett antal hållplatser för att se vad han höll på med)

Oj inte bra ! Sådan körning kan till och med vara grund till uppsägning på grund av handhavandefel, (när växeln läggs i  igen kan hela växellådan gå sönder) i utbildningsmatrielet vi fick när jag började köra på Nobina 2012 stod det bland annat att vi under inga omständigheter fick köra på detta sätt och att använda parkeringsbromsen för att bromsa ned farten med  var också naturligtvis totalförbjudet (annat än vid nödsituationer om färdbomsen inte funkar). Lite märkligt att sådana självklarheter behöver stå nedskrivet egentligen ...
Bussförare på Nobina Trollhättan.

igel

Citat från: John P skrivet 15 mars 2015, 15:27:34 PM
...att använda parkeringsbromsen för att bromsa ned farten med  var också naturligtvis totalförbjudet...
Vill förtydliga att jag såg att han använde fotbromsen och inte p-bromsen. När jag har följt diskussionen här undrar jag om det skulle kunna vara så att Nobians eco-driving mätare inte registrerar inbromsningar som är kortare än en viss tid. Det vill säga att hans mycket korta inbromsningar (kan inte ha varit längre än dryga sekunden) aldrig registrerades som bromsning?

John P

Citat från: igel skrivet 15 mars 2015, 16:01:01 PM
Vill förtydliga att jag såg att han använde fotbromsen och inte p-bromsen. När jag har följt diskussionen här undrar jag om det skulle kunna vara så att Nobians eco-driving mätare inte registrerar inbromsningar som är kortare än en viss tid. Det vill säga att hans mycket korta inbromsningar (kan inte ha varit längre än dryga sekunden) aldrig registrerades som bromsning?
Va bra att han inte använde P-bromsen åtminstone, för det har faktiskt hänt på en del håll. Det var på något ställe där det förekom att en del lag in neutralen i längre nedförslut och sedan bromsade med p-bromsen...
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Skånebussen

Jag tycker detta är en mycket intressant tråd.

Det känns som att bussföretagen hört talas om det som heter Flight Management System i moderna trafikflygplan och nu tror att det går att införa en liknande funktion i bussarna, d.v.s det man skulle kunna kalla "datorstyrd/övervakat ekonomiläge". Jag hade personligen hellre sett att man skippar hela systemet och istället har ett system där man kan ställa in ett "ekonomiläge" (vilket är i linje med flygets FMS) som då snarare ser till att motorn hålls på effektiva varvtal, övervakar acceleration, medger mest effektiva inbromsningsmetod etc - dock skulle detta även kräva ganska fundamentala ändringar såsom en bromspedal som inte nödvändigtvis använder bromsarna utan motorbromsar ned till en viss hastighet innan de förstnämnda tar över etc. Ännu bättre vore att bussen alltid har elektrisk drivning eftersom man då mycket enkelt elbromsar sig ned och låter tryckluftsbromsen tar över när elbromsen slutat verka (som på en spårvagn).

Jag måste ju dock också säga att ett stressande datorsystem som "bestraffar" föraren borde vara uteslutet. Mest effektiva lösningen för stadstrafik som jag ser på saken är elektrisk drift - då används ju bromsenergin produktivt. Ren ekonomikörning passar bäst på landsvägen som jag ser på saken.

Olof Lagerkvist

Citat från: Skånebussen skrivet 15 mars 2015, 20:47:59 PM
Jag tycker detta är en mycket intressant tråd.

Det känns som att bussföretagen hört talas om det som heter Flight Management System i moderna trafikflygplan och nu tror att det går att införa en liknande funktion i bussarna, d.v.s det man skulle kunna kalla "datorstyrd/övervakat ekonomiläge". Jag hade personligen hellre sett att man skippar hela systemet och istället har ett system där man kan ställa in ett "ekonomiläge" (vilket är i linje med flygets FMS) som då snarare ser till att motorn hålls på effektiva varvtal, övervakar acceleration, medger mest effektiva inbromsningsmetod etc - dock skulle detta även kräva ganska fundamentala ändringar såsom en bromspedal som inte nödvändigtvis använder bromsarna utan motorbromsar ned till en viss hastighet innan de förstnämnda tar över etc. Ännu bättre vore att bussen alltid har elektrisk drivning eftersom man då mycket enkelt elbromsar sig ned och låter tryckluftsbromsen tar över när elbromsen slutat verka (som på en spårvagn).

Även el/diesel-hybrid-bussar fungerar väl på det sättet? Min el/bensin-hybrid-personbil gör i alla fall så, även om den naturligtvis inte har någon tryckluftbroms som tar över utan vanlig skivbroms. Principen är i alla fall samma, trycker man på bromspedalen bromsar den först elektriskt och matar energi till hybridbatteriet, sedan tar mekaniska bromsen över. Det finns även ett speciellt "motorbromsläge" som man kan ställa väljarspaken i. Då motorbromsar den även med bensinmotorn om det behövs. Det är väl mest praktiskt om man kör i långa nedförslut där batteriet ändå aldrig kommer kunna ta emot all laddning.

Citat från: Skånebussen skrivet 15 mars 2015, 20:47:59 PM
Jag måste ju dock också säga att ett stressande datorsystem som "bestraffar" föraren borde vara uteslutet. Mest effektiva lösningen för stadstrafik som jag ser på saken är elektrisk drift - då används ju bromsenergin produktivt. Ren ekonomikörning passar bäst på landsvägen som jag ser på saken.

Jag måste säga att från min amatörmässiga horisont låter ditt resonemang fullt rimligt. Efter att ha sett senaste tidens provkörningar med elbuss runtom i landet tror jag att vi får se mestadels eldrivna bussar i stadstrafik om sådär 10-15 år.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Kimsan

Citat från: Kimsan skrivet 15 mars 2015, 00:02:28 AM
Hur kan det finnas "uppsägandegrund" att inte använda ett datorsystem som majoriteten av förare anser inte fungerar och stundtals är livsfarligt?! Det är ju föraren som är kapten, känner han att det äventyrar säkerheten är det ju schack matt i form av motargument.
Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2015, 08:45:41 AM
Hur kan en bränsleförbrukningsmätare kunna äventyra säkerheten? Det är väl bara att stänga av skärmen och köra på det vis som ecodrivingutbildarna lärt ut? Dvs lätta på gasen och försöka planera sin körning.

Mätaren mäter ju inte direkt bränsleförbrukningen utan hur du bromsar. Du kan trycka gasen i botten för att komma upp för en backe eller kulle och mätaren ger inget utslag men om du på tillbaka vägen bromsar ner för samma backe går den ner i botten. Det är inte klokt!  >:(

För närvarande kör jag ecodriving som jag alltid gör med skärmen nere men gruppcheferna flåsar i nacken om att man ska ha systemet aktivt, får se hur länge jag och andra "rebeller" kan hålla ut  :-[

Ersa

Citat från: Kimsan skrivet 15 mars 2015, 22:35:45 PM
För närvarande kör jag ecodriving som jag alltid gör med skärmen nere men gruppcheferna flåsar i nacken om att man ska ha systemet aktivt, får se hur länge jag och andra "rebeller" kan hålla ut  :-[

Systemet kan väl vara aktivt och användaren korrekt inloggad, även om själva skärmen kan vara nedläckt? Så gick det då att göra på första generationen av Nobinas "Gröna resan". Att tvingas ha ytterligare en bländande skärm igång hela tiden är ju trafiksäkerhetsmässigt vansinne under mörka tider. Vid ljusa tider är inte heller speciellt smidigt att ha en massa extra distraktion som stjäl av den tid man egentligen borde ha ögonen på vägbanan.

Fast kanske är jag bortskämd av Saabs "Night panel" som 1994 marknadsfördes med nåt i stil med att man inte längre skulle behöva "köra runt med ett helt flipperspel under näsan" i mörkret.  :)

yngrot

Vad gäller ecokörning handlar det i grund och botten om det som jag lärde mig tidigt framförhållning och planering vilket många verkar ha 0 koll på. De kör fullt blås fram till stopp istället för att släppa gasen i tid och rulla fram och bromsa mjukt delvis med hjälp av retarder..  Jag har inte ändrat min körstil mycket efter vi fick Fletech men tyvärr har många förare börjat med "orgeltrampning" vilket resenärer verkligen inte uppskattar deras körning blir ryckig och verkligen irriterande om man kommer bakom en sån förare.. en del ligger i max 70 och går ner mot 50 innan de gasar upp. Hur dessa förare tänker förstår inte jag .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

pegee

Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2015, 09:33:12 AM
Vad gäller ecokörning handlar det i grund och botten om det som jag lärde mig tidigt framförhållning och planering vilket många verkar ha 0 koll på. De kör fullt blås fram till stopp istället för att släppa gasen i tid och rulla fram och bromsa mjukt delvis med hjälp av retarder..  Jag har inte ändrat min körstil mycket efter vi fick Fletech men tyvärr har många förare börjat med "orgeltrampning" vilket resenärer verkligen inte uppskattar deras körning blir ryckig och verkligen irriterande om man kommer bakom en sån förare.. en del ligger i max 70 och går ner mot 50 innan de gasar upp. Hur dessa förare tänker förstår inte jag ..

Visst skall vi alla köra mjukt och ha framförhållning. Det tror jag inte någon kan invända mot.
Problemet är när man datoriserar och börjar mäta saker som är närmast omöjliga att mäta.
Som just detta varför man bromsar. Bromsning i nedförsbacke eller efter motordriven acceleration
kan systemet inte skilja på. Då blir det fel.

Ett system som mäter rätt saker och ger en rättvisande bild av förarens beteende tror jag kan
accepteras av de flesta. Att det sedan finns förare som bara försöker samla "poäng" utan att
ta hänsyn till åkkomfort får man försöka jobba bort från företagets sida. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

ResVille

Som det ser ut i dag är det en skrivbordsprodukt utan förankring i verkligheten. Mer som den typ av spel som finns i datorn och mobilen. Det gäller att uppfylla de krav som spelet ställer på spelaren för att poängen skall bli så höga som möjligt även om det är helt verklighetsfrämmande, som att ge minuspoäng för att använda färdbroms och retarder. Resultatet kan bli att det triggar till farlig körning med högre fart genom kurvor och rondeller samt chansningar i korsningar och påfarter. Det medverkar även till att risken ökar att förare använder parkeringsbroms under färd ökar eller missar hållplatser. Allt för att den fina gröna stapeln inte skall bli mindre.
Det hade i stort set varit Ok om man gått efter bränsleförbrukningen och bedömt det efter vilket fordon det är och vilken typ av linjer som körs.
Även att lägga in tomgångskörning kan vara relevant och en registrering av hastigheter över 90 km/tim.
För vill bolagen minska drivmedelsåtgången så är det liter per mil som man behöver mäta och låta föraren köra komfortabelt, säkert och miljövänligt.

Ersa

Sedan många år har alla dessa hjälpmedel en sensor som känner av och registrerar om föraren småbromsar med parkeringsbromsen under färd. Vilket givetvis syns i statistiken som mellancheferna ser. Så detta tilltag lär knappast förekomma mera idag.

moenia

Oj, vilken negativ inställning det var i den här tråden! Känner att jag behöver balansera upp lite...

I början av 2013 införde Transdev ett sånt här system vi kallar "SMART körning". Det mäter tomkörning, utrullning, förbrukning, hårda inbromsningar och överhastighet (över 80 km/h). Syftet med systemet är bland annat att minska bränsleförbrukningen, dra ner på bränslekostnaderna, minska miljöpåverkan, minska stress hos förarna och öka åkkomforten. Allt detta uppnås.

Resenärerna upplever högre komfort eftersom våldsamma start och stopp minskat kraftigt. Andelen fallolyckor i bussen har minskat DRASTISKT och med det antalet klagomål. Stressen minskar för oss förare pga mjukare körning. I början var det en del som tyckte systemet var onödigt och störande, men idag är de flesta positiva till det.

Och vet ni vad? Med ett "SMART" körsätt ÖKAR medelhastigheten! Det låter paradoxalt, men det stämmer faktiskt. Man slipper nämligen slösa tid och energi på att bromsa och accelerera.

Det är verkligen inte så fruktansvärt som ni får det att låta. Vet man hur man ska göra är det inte alls svårt att hamna i det gröna området. Jag brukar ligga på 15% tomkörning och 30% utrullning, helt utan att gasa upp, rulla, gasa upp osv. Och angående inbromsningarna så registreras det bara i systemet om man bromsar för hårt. Man kan med andra ord bromsa sig ner för en backe om man vill det utan problem (däremot förlorar man lite utrullning iofs).

Vi har även ett bonussystem kopplat till detta. Om man ligger över gränsvärdena (snittat på varje månad) får vi ett par hundralappar extra i fickan. Trevligt! I bonusuträkningen räknas dock inte förbrukningen, eftersom förbrukningen är ganska olika från buss till buss.

Jag tycker det är lite kul att tävla med sig själv, se hur man presterar, jämföra sig med kollegor för skojs skull. :) Så min bild av detta är inget annat än positivt. Jag har absolut förståelse för förare som jobbat länge och aaalltid kört på sitt sätt och minsann aaaldrig skulle låta någon himla dator säga åt en hur man ska köra. De sätter mössan över skärmen och gasar på som vanligt. Fine, jag förstår det. Men det är ett system som, utformat på rätt sätt, bara har fördelar.

Björn Ax

Citat från: Bussborg skrivet 20 mars 2015, 10:20:56 AM
Oj, vilken negativ inställning det var i den här tråden! Känner att jag behöver balansera upp lite...

I början av 2013 införde Transdev ett sånt här system vi kallar "SMART körning". Det mäter tomkörning, utrullning, förbrukning, hårda inbromsningar och överhastighet (över 80 km/h). Syftet med systemet är bland annat att minska bränsleförbrukningen, dra ner på bränslekostnaderna, minska miljöpåverkan, minska stress hos förarna och öka åkkomforten. Allt detta uppnås.

Resenärerna upplever högre komfort eftersom våldsamma start och stopp minskat kraftigt. Andelen fallolyckor i bussen har minskat DRASTISKT och med det antalet klagomål. Stressen minskar för oss förare pga mjukare körning. I början var det en del som tyckte systemet var onödigt och störande, men idag är de flesta positiva till det.

Och vet ni vad? Med ett "SMART" körsätt ÖKAR medelhastigheten! Det låter paradoxalt, men det stämmer faktiskt. Man slipper nämligen slösa tid och energi på att bromsa och accelerera.

Det är verkligen inte så fruktansvärt som ni får det att låta. Vet man hur man ska göra är det inte alls svårt att hamna i det gröna området. Jag brukar ligga på 15% tomkörning och 30% utrullning, helt utan att gasa upp, rulla, gasa upp osv. Och angående inbromsningarna så registreras det bara i systemet om man bromsar för hårt. Man kan med andra ord bromsa sig ner för en backe om man vill det utan problem (däremot förlorar man lite utrullning iofs).

Vi har även ett bonussystem kopplat till detta. Om man ligger över gränsvärdena (snittat på varje månad) får vi ett par hundralappar extra i fickan. Trevligt! I bonusuträkningen räknas dock inte förbrukningen, eftersom förbrukningen är ganska olika från buss till buss.

Jag tycker det är lite kul att tävla med sig själv, se hur man presterar, jämföra sig med kollegor för skojs skull. :) Så min bild av detta är inget annat än positivt. Jag har absolut förståelse för förare som jobbat länge och aaalltid kört på sitt sätt och minsann aaaldrig skulle låta någon himla dator säga åt en hur man ska köra. De sätter mössan över skärmen och gasar på som vanligt. Fine, jag förstår det. Men det är ett system som, utformat på rätt sätt, bara har fördelar.

Jag har absolut inget problem i sig med att man ska köra miljövänligt och mjukt. Det är bra. Men dessa system tar inte till sig hur det ser ut i verkliga livet.
I stadstrafik tycker jag dessa system fungerar minst.

Vad händer om det är någon bilist som svänger ut precis framför en och man är tvungen att bromsa hårt? Då får man slita hela dagen för att minimera skadan som den inbromsningen gjorde på resultatet.

Det blir kanske inte så stor skada på hela månaden men i stadstrafik så måste man faktiskt bromsa nån gång. Jag skulle inte ha något emot dessa system om dom inte räknade med retarderbromsning. Visst du bromsar ju då också men du sliter ju inte på bromsbelägg och man måste ju ändå stanna vid hållplatser.

homer

Citat från: Bussborg skrivet 20 mars 2015, 10:20:56 AM
Oj, vilken negativ inställning det var i den här tråden! Känner att jag behöver balansera upp lite...

I början av 2013 införde Transdev ett sånt här system vi kallar "SMART körning". Det mäter tomkörning, utrullning, förbrukning, hårda inbromsningar och överhastighet (över 80 km/h).


Och alla tidtabeller har man förstås anpassat för att man aldrig ska behöva köra fortare än 80?? ::) ::)

moenia



Citat från: Björn Ax skrivet 20 mars 2015, 11:50:03 AM
Vad händer om det är någon bilist som svänger ut precis framför en och man är tvungen att bromsa hårt? Då får man slita hela dagen för att minimera skadan som den inbromsningen gjorde på resultatet.

Det blir kanske inte så stor skada på hela månaden men i stadstrafik så måste man faktiskt bromsa nån gång. Jag skulle inte ha något emot dessa system om dom inte räknade med retarderbromsning. Visst du bromsar ju då också men du sliter ju inte på bromsbelägg och man måste ju ändå stanna vid hållplatser.

Vårt system registrerar endast hårda inbromsningar, och sådana är det få av. Max ett par gånger i veckan (blandat stads/landsortstrafik). Om all bromsningar skulle registreras, absolut, det är konstigt.