"Resecentrum" vs. "Busstation"

Startat av Kurra-Gurra, 15 februari 2015, 12:42:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kurra-Gurra

När började modet med att kalla platsen där flertalet busslinjer möts för "Resecentrum", mot det tidigare "Busstation"? Det måste börjat i större orter (Dock inte så stora att de kan tänkas ha en betydligt mer glamorös "Centralstation" :P). Är det bara för att komma ifrån det glesbygdsklingande ödemarksskimmret som "Busstation" förknippas med? Jag kan köpa att orter med en befolkningsstorlek på 50 000+ kallar sina stationer för resecentrum, men för små samhällen ute i periferin blir det mest löjligt och krystat... eller finns det nån annan anledning?

Associationer:
Busstation
En asfalterad plan med tre till fem hållplatsfickor parallellt med varandra. Mellan dessa är det bara vanliga övergångsställeränder (halvt urblekta). I det lilla huset invid finns det en klocka och en elektronisk tavla som visar nästföljande fem avgångar, uppsatt efter åratal av påtryckningar på kollektivtrafikförvaltningen av byns rättshaverist. På de nötta gamla bänkarna sitter tre-fyra alkoholister (trevliga och oförargliga) En gammal Volvo Carrus godsbuss har stannat utanför i några minuter innan vidare färd till nån ort långt, långt borta. Men som av skyltningen verkar ligga nästgårds (typ Karlstad-Murmansk, så var det inge mer med det...) Två passagerare kliver på och Chauffören delar en cigarett med 17-åringen i reflexväst som dragit ut en kärra med bussgods. I stationen finns det dessutom en nedgången offentlig toalett och en enda näringsidkare, ett Sibyllagatukök. På andra sidan stationen sladdar traktens ungdomar runt i sina Volvo 740 i desperata försök att imponera på tjejerna som står och försöker se ointresserade ut. Några får/kor/renar tittat förstrött på spektaklet...

Resecentrum
I Den stora hallen är det 20 meter mellan takbågarna och det vackra, 100-åriga marmorgolvet. Det smäller högt när affärskvinnor i höga klackar raskt travar förbi, dragandes sina resväskor med hjul, som låter "klick-klick-klick-klick" när de dras över betongplattorna utanför. Framför de enorma skärmarna som visar ankommande och avgående tåg och bussar står några turister och tittar förbryllat och pratar ivrigt på spanska. En stor grupp asiater tar kort på precis allt! Folk springer in och ut i alla de små affärer som lyckas betala de skyhöga hyrorna. De köper med sig pocketböcker, tidningar, blommor, snabbmat. Allt du kan tänkas behöva på din resa finns här, bara du har stålarna! En kvinnoröst hörs i högtalarsystemet som på samma gång lyckas ha svinhög ljudvolym och ändå vara obegripbart. Ett gäng tonåringar med stora ryggsäckar går mot ett tåg till norrland, kanske är deras slutdestination en busstation nån stans långt borta i periferin... Familjer hjälps åt att dra sina enorma bagarekollin. Någon ropar på sin kompis utan att tänka på det oerhörda eko som uppstår. Ungar gråter. Mobiler ringer. Polisen griper några av de lokala tjackpundarna som fått en snetändning och rånat personalen i biljettkassan på 138 kronor och femtio öre. Alla betalar ju med kort... Tågen ändrar spår i sista sekund, bussarna tutar irriterat på friåkande taxibilar och svenssons som ska hämta sina släktingar när de parkerar på bussterminalen, där det är strängt förbjudet för annan trafik att köra. Gaterna öppnar och mängder med trafikanter strömmar ut. Busschauffören stressar upp sig när alla försöker lägga in sitt bagage först av alla, som om de skulle bli frånåkta annars. Här finns ingen tid för ett bloss inte! Här är det liv och rörelse dygnet runt!

Är det såhär ni också tänker när ni hör orden "Busstation" respektive "Resecentrum"?
Och är det det som är anledningen till att det börjar dyka upp resecentrum i varenda by?

Ersa

Jag associerar ordet Resecentrum med flera trafikslag samt väntsal och biljettförsäljning på plats av egen personal. Ej enbart via kiosk eller snabbköp. Att både buss och tåg är två av färdmedlen är självskrivet.

Kurra-Gurra

Det är precis det jag menar! Ändå börjar resecentrum ploppa upp som svampar i jorden. Senast när jag åkte genom Skärplinge satt det en ny skylt märkt "Resecentrum". Vid en närmare anblick visade det sig vara just den gamla busstationen som nu blivit ommärkt  ::)

Andreas91

Jag kan tänka mig att Resecentrum kanske ses som ett "modernare" namn för exempelvis en Busstation. Varför välja namnet Resecentrum? Tja, en förklaring kanske kort o gott är att man vill skapa en central plats i en ort dit exempelvis alla bussar går. Ett centrum för resor, helt enkelt! Resecentrum kanske råkar innefatta ortens järnvägsstation, och då innebär ortens resecentrum en möjlighet till byte mellan trafikslag buss och tåg.

I Stockholm vet jag inte om begreppet Resecentrum ens används. I exempelvis Norrtälje - som de senaste decennierna endast har kollektivtrafik i form av busstrafik - används fortfarande, såvitt jag vet, begreppet Busstation (Campus Roslagen heter väl kort o gott Campus Roslagen..?). I orter med anslutning mellan buss och tåg - exempelvis Åkersberga, Huddinge, Spånga och Sundbyberg - används inte heller begreppet Resecentrum. Här har du istället en Busstation och en Järnvägsstation. Vad har de två begreppen gemensamt? Jo: station! Det heter således Åkersberga station och Spånga station. 

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 15 februari 2015, 12:57:57 PM
Jag associerar ordet Resecentrum med flera trafikslag samt väntsal och biljettförsäljning på plats av egen personal. Ej enbart via kiosk eller snabbköp. Att både buss och tåg är två av färdmedlen är självskrivet.
Biljettförsäljning av egen personal förekommer definitivt inte på alla platser som kallas resecentrum. i Storå finns ett resecentrum. Det är visserligen en plats som trafikeras av både buss och tåg men det finns varken biljettförsäljning eller väntsal där. Inte ens via en kiosk utan endast ett väderskydd modell busshållplats på perrongen.

Kurra-Gurra

Det har gått en löjeväckande inflation i ordet "Resecentrum" sen det uppfanns nån gång i början av 90-talet. Snart kommer väl "Resecentrum Gottröra", Där möts ju både SL 677 och SL 646, samt att det finns ett väderskydd och en Frendo-kiosk  ;D

pnott

Resecentrum:
Ort med en gammal dysfunktionell busstation och dålig samordning mellan transportslagen, där man försöker sig på en (mer eller mindre lyckad) omstart och i samband med detta döper om eller bygger nytt med namnet Resecentrum eftersom man tycker att namnet Busstation har negativa associationer.

Nico

Man har ju planer att på sikt bygga om i Upplands Väsby. Där går projen under arbetsnamnet "Väsby resecentrum" så man får väl se vad det blir. Runt Uppsala central så kallas det väl oxå för resecentrum numera?

Kan hålla med om att det (liksom med många andra s.k. nyord) lätt går inflation i saken och att man använder det fel och lite överallt. Jämför med alla nybyggnadsområden i Storstockholm såsom numera alltid nödvändigtvis måste få tillnamnet "staden" istället för att få behålla sina etablerade namn.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

pegee

I Göteborg (Mölnlycke) har vi en tredje variant, "Mölnlycketerminalen". Om det heter terminal för där också finns tåg låter jag vara osagt.
Dessutom så borde terminal efter ordets exakta betydelse betyda att något slutar där, men flera busslinjer och tåget passerar bara
terminalen som en hållplats av många på väg till ändstationen.  Jag förmodar att det finns flera "terminaler" ute i landet?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Ersa

Det har ju även skett en slags förskjutning av termerna, då många yngre använder ordet "station" även för enkla hållplatser med stolpe och topptavla längs någon grusväg. Det låter fel, men samtidigt lite kul, när de ber en stanna vid "nästa station där framme" då man är mitt ute i ödemarken.

Olof Lagerkvist

Citat från: pegee skrivet 15 februari 2015, 16:55:29 PM
I Göteborg (Mölnlycke) har vi en tredje variant, "Mölnlycketerminalen". Om det heter terminal för där också finns tåg låter jag vara osagt.
Dessutom så borde terminal efter ordets exakta betydelse betyda att något slutar där, men flera busslinjer och tåget passerar bara
terminalen som en hållplats av många på väg till ändstationen.  Jag förmodar att det finns flera "terminaler" ute i landet?

Ja, i Västtrafiks område finns några till. Nils Ericson Terminalen i Göteborg och Alingsåsterminalen är väl de största och mest kända. Men även till exempel Håby och Torp i Bohuslän samt Lockryd i Svenljunga kommun har också ganska stora "terminaler". Jag tror att dessa heter "terminal" för att det är platser där många byter mellan långväga busslinjer eller ställer bilen vid pendelparkeringar m m, väldigt få personer börjar och slutar resan där. Visst, det stämmer inte riktigt med ordets ursprungliga betydelse, men jag tror det är så det är tänkt i alla fall. Sedan har vi några lustiga varianter som heter "bussterminal" inom Västtrafiks område också. Tranemo har t ex en sådan. Vad det är för skillnad mellan en sådan och en "busstation" eller en som bara heter "terminal" har nog ingen riktigt lyckats förklara.

Jag förstår däremot inte varför Landvetter Resecentrum gavs det namnet istället för något med "terminal" eller helt enkelt busstation, som hade varit mer logiskt sett till hur liknande namngivits i området. Resecentrum brukar annars bara finnas där det också finns järnväg.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Kurra-Gurra

Citat från: Ersa skrivet 15 februari 2015, 17:58:08 PM
Det har ju även skett en slags förskjutning av termerna, då många yngre använder ordet "station" även för enkla hållplatser med stolpe och topptavla längs någon grusväg. Det låter fel, men samtidigt lite kul, när de ber en stanna vid "nästa station där framme" då man är mitt ute i ödemarken.

Snart kommer de be dig stanna vid nästa resecentrum  ;D

danneh

Har aldrig känt att ett "resecentrum" skall ha järnväg, det finns ju varken på Landvetter, Frölunda eller Amhult (alla inom Västtrafiks område) Resecentrum för mig innebär en större bytespunkt med vänthall och ev. kiosk. Däremot busstation kan vara en en vanlig hållplats med väderskydd.. T.ex. Sjövik Busstation som bara är en vändplats i samhället, och mig veterligen kör bara Orange och 525 dit..

Olof Lagerkvist

Citat från: danneh skrivet 15 februari 2015, 19:44:01 PM
Har aldrig känt att ett "resecentrum" skall ha järnväg, det finns ju varken på Landvetter, Frölunda eller Amhult (alla inom Västtrafiks område) Resecentrum för mig innebär en större bytespunkt med vänthall och ev. kiosk. Däremot busstation kan vara en en vanlig hållplats med väderskydd.. T.ex. Sjövik Busstation som bara är en vändplats i samhället, och mig veterligen kör bara Orange och 525 dit..

Ja, känslan av vad som är "Resecentrum" är nog ganska olika. Men jag vet nog bara Landvetter och Amhult inom Västtrafiks område som heter Resecentrum men är utan järnväg. Frölunda har väl inte "Resecentrum" i det officiella hållplatsnamnet? Alla övriga "Resecentrum" har järnväg också och dom är ganska många. I övriga Sverige får jag nog också för mig att "Resecentrum" för det allra mesta innebär minst två trafikslag och hyfsade bytesmöjligheter mellan dessa.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Kurra-Gurra

Citat från: danneh skrivet 15 februari 2015, 19:44:01 PM
Har aldrig känt att ett "resecentrum" skall ha järnväg, det finns ju varken på Landvetter, Frölunda eller Amhult (alla inom Västtrafiks område) Resecentrum för mig innebär en större bytespunkt med vänthall och ev. kiosk. Däremot busstation kan vara en en vanlig hållplats med väderskydd.. T.ex. Sjövik Busstation som bara är en vändplats i samhället, och mig veterligen kör bara Orange och 525 dit..

Fast en busstation är ju oftast den enda knutpunkten i ett mindre samhälle på landsbygden, där socknens unga en gång startar flykten från hemmets trygga vrå, samma invanda mönster, samma barndomskamrater, samma arbetslöshet, för att aldrig mer återvända. Mot storstadens puls och hålligång, nya bekantskaper, möjligheter, kokain, kändisskap och allt annat som man längtar till när man är ung och naïv.