Biljettvisering linje 179

Startat av Mr G, 30 december 2014, 19:19:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: buskörare skrivet 31 december 2014, 17:40:03 PM
Där har jag hört annorlunda. Dvs att kontroller inte sker på dessa linjer av säkerhetsskäl.

Tämligen meningslöst att utsätta kontrollörerna för misshandel av personer som ändå inte kommer att betala något. Annars får man sätta in folk av betydligt tuffare kaliber och då eskalerar allt snabbt.

Nico

Det jag hört stämmer överens med det som F.Å. skriver och han har ju direktkoll på Råsta och har kläm på vad som gäller. Sedan sker det kontroller, men tyvärr sporadiskt. Det var som sagt en större kontroll nu i november, men då är inte kontrollen ensam utan åtföljs normalt av ordningsvakter och nu senast även av polis.

Sedan får ju även kontrollanterna i allmänhet tyvärr vara lite försiktiga och det har väl tyvärr lett till att vissa områden inte kollas så ofta som de borde. Mycket hänger på om polisen har resurser och just synliga poliser är ju något som blivit mer och mer sällsynt. Mest verkar de skakas fram för olika evenemang, eskorter osv. men i vardagslivet är det trist nog sällan de märks.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Ska man överhuvudtaget utföra sådan trafik kan man undra??

F.Å

Citat från: buskörare skrivet 31 december 2014, 17:40:03 PM
Där har jag hört annorlunda. Dvs att kontroller inte sker på dessa linjer av säkerhetsskäl.

Möjligt att det är så. Har inte koll på deras arbetsmiljö och vilka krav deras skyddsorganisation ställer. Men bortsett från de razzior som genomfördes nyligast i Kista mot just 179, och någon enstaka dito i Hallonbergen på 540, så är kontrollen lika sällsynt över hela vårt trafikområde. Minns inte senaste gången jag hade dom med på någon linje alls...

buskörare

Citat från: F.Å skrivet 31 december 2014, 20:00:16 PM
Möjligt att det är så. Har inte koll på deras arbetsmiljö och vilka krav deras skyddsorganisation ställer. Men bortsett från de razzior som genomfördes nyligast i Kista mot just 179, och någon enstaka dito i Hallonbergen på 540, så är kontrollen lika sällsynt över hela vårt trafikområde. Minns inte senaste gången jag hade dom med på någon linje alls...

Nej, jag är ju inte helt 100 heller eftersom Råsta inte är mitt område. Så det kanske inte alls stämmer. Skulle det stämma, så är ju sånna där razzior perfekta där man mer eller mindre kan tömma bussen och börja om. Jag tycker man borde kunna sätta in lasthjälp vid Kista för dessa linjer, men det är ju förstås en kostnadsfråga. Dvs att vakter står för bakdörrarna vid lastning. Tror vår 178 var inblandad i razzian sist också, även om den inte ens är i närheten av 179:an.

Jonas1968

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 december 2014, 19:41:20 PM
Ska man överhuvudtaget utföra sådan trafik kan man undra??
Folk är ju kanske beroende av bussen för att ta sig till/från arbetet så självklart skall man köra om detta är möjligt. Att stoppa trafiken helt drabbar ju även dom som är ärliga och betalar för sig.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 december 2014, 19:41:20 PM
Ska man överhuvudtaget utföra sådan trafik kan man undra??

Det blir ju så här till slut, då ingen i samhället vill ta ett tydligt ansvar för upplägget och de uppkomna ordningsproblemen. Oavsett område och operatör tycker jag inte att ett privatägt bussföretag ska förväntas ta ansvar för ordningsproblem i samhället. Trafikutövaren ska bedriva busstrafik, och inte behöva jaga de hotfulla individer som smiter från Landstingets taxeregler.

Förtydligande: Nu är det ju ingen här i forumet som anser att trafikutövarna ska ta "allt" ansvar, men denna attityd verkar tråkigt växa mer och mer från politiker- och tjänstemannahåll. I alla fall i Stockholms län.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 06 januari 2015, 19:15:25 PM
Det blir ju så här till slut, då ingen i samhället vill ta ett tydligt ansvar för upplägget och de uppkomna ordningsproblemen. Oavsett område och operatör tycker jag inte att ett privatägt bussföretag ska förväntas ta ansvar för ordningsproblem i samhället. Trafikutövaren ska bedriva busstrafik, och inte behöva jaga de hotfulla individer som smiter från Landstingets taxeregler.

Förtydligande: Nu är det ju ingen här i forumet som anser att trafikutövarna ska ta "allt" ansvar, men denna attityd verkar tråkigt växa mer och mer från politiker- och tjänstemannahåll. I alla fall i Stockholms län.

Fast jag håller nog inte riktigt med om att det ser ut så. Tvärtom har det väl aldrig satsats så mycket på vakter, trygghetsvärdar och kameraövervakning inom kollektivtrafiken i Stockhholms län. Däremot vet jag inte om idén att satsa relativt mycket på trygghetsvärdar istället för ordningsvakter varit så lyckosam. Det finns säkert en anledning till att man gjort så och kanske var det den lösning som fanns att ta till på kort tid. Däremot ser jag väl en större vits med "lugna gatan" etc. Då man förhoppningsvis kan ha personer där som kan få bättre kontakt med en del av de störande ungdomarna.

Jag har varit med flera gånger om hur ordningsvakter hjälper till att ordna med ordentlig kö för ombordstigning etc, vilket jag också tackat dem för - om än det inte gällt på 179. Men de kan ju knappast stå där hela dagarna heller och hålla ordningen. Problemet för operatören blir ju då om han ska kalla på ordningsvakter och bli en kvart sen, eller om han ska låta det vara.

Däremot är min upplevelser inte heller riktigt den som beskrivs av 179 ovan. När jag har åkt har det varit någon enstaka som gått på bakdörrarna i Tensta och Kista. Men inte som det beskrivs här. Men kanske är det vissa tider som detta är ett större problem.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

rengmark

Jag har åkt flera gånger kvällstid när uppemot 30 personer stiger på i bakre dörrarna i Kista centrum på 179. När vi andra som köar vid framdörren kommer ombord har sittplatserna tagit slut. Så vi som betalar för resan får en sämre resstandard än de som plankar.

Bussmicke

Respektlöst klientel...

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.