Biljettvisering linje 179

Startat av Mr G, 30 december 2014, 19:19:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Jag tittar till hpl Kista Centrum ibland och har noterat att det på linje 179 mot Vällingby är påstigning genom alla dörrar  som gäller, men inga gula västar eller annat folk som kollar biljetter och kort. Eftersom det brukar finnas en del Råstaförare här på Buss-Snack undrar jag om detta är sanktionerat av SL/trafikutövaren, eller om förarna tyst accepterar fusket. Förekommer det liknande gratisåkning på andra ställen i landet?
吉先生

Björn Forslund

Låter mera som försenad buss i kombination med allmän anarki.  När förste man/ kvinna smiter ombord genom fel dörr brukar det leda till detta beteende, och vilken förare orkar käfta i den situationen?

pegee

Så har vi haft det i Göteborg länge. Passagerarna vimlar ut och in i vilken dörr som helst.
Västtrafiks kontroll av färdbevis är ett skämt numer. Den är inte ens sporadisk, så viljan
att betala för sig har underminerats katastrofalt.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Nico

I Kista så handlar det mig veterligt enbart om smitning och inget annat. Sedan finns det vissa andra områden i Storstockholm där viseringen varit skyddstoppad pga hot/våld, men Kista ska inte vara omfattat av det vad jag vet.

Kista centrum har ju varit ett problemområde under lång tid och detta med att det smits på genom bakdörrar mm. är tyvärr alltför vanligt. Det stora kruxet är att biljettkontrollen varit nästan obefintlig i området (även om man körde riktade storkontroller i Kista i november) under åren. Det har lett till att folk har lärt sig att de kan bete sig lite som de vill samtidigt som förarna resignerat till största delen. Detta då det förare som försöker att få folk att göra rätt för sig oftast blir hotade med diverse...

Hot som då tyvärr på ett eller annat vis alltför ofta har omsatts i praktiken av en del resenärer. Jämför man med övriga linjer i Stockholm (även övriga 170-linjer) så sticker linje 179 ut ganska ordentligt, tätt följd av linje 514.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 30 december 2014, 21:45:01 PM
I Kista så handlar det mig veterligt enbart om smitning och inget annat. Sedan finns det vissa andra områden i Storstockholm där viseringen varit skyddstoppad pga hot/våld, men Kista ska inte vara omfattat av det vad jag vet.

Kista centrum har ju varit ett problemområde under lång tid och detta med att det smits på genom bakdörrar mm. är tyvärr alltför vanligt. Det stora kruxet är att biljettkontrollen varit nästan obefintlig i området (även om man körde riktade storkontroller i Kista i november) under åren. Det har lett till att folk har lärt sig att de kan bete sig lite som de vill samtidigt som förarna resignerat till största delen. Detta då det förare som försöker att få folk att göra rätt för sig oftast blir hotade med diverse...

Hot som då tyvärr på ett eller annat vis alltför ofta har omsatts i praktiken av en del resenärer. Jämför man med övriga linjer i Stockholm (även övriga 170-linjer) så sticker linje 179 ut ganska ordentligt, tätt följd av linje 514.

Om det är så illa att viseringen är skyddsstoppad är väl frågan om man ska köra överhuvudtaget?

Har samarbetet med vaktbolag avbrutits eller vågar inte heller dessa sig ut till Järvafältet?

buskörare

Citat från: Nico skrivet 30 december 2014, 21:45:01 PM
I Kista så handlar det mig veterligt enbart om smitning och inget annat. Sedan finns det vissa andra områden i Storstockholm där viseringen varit skyddstoppad pga hot/våld, men Kista ska inte vara omfattat av det vad jag vet.

Kista centrum har ju varit ett problemområde under lång tid och detta med att det smits på genom bakdörrar mm. är tyvärr alltför vanligt. Det stora kruxet är att biljettkontrollen varit nästan obefintlig i området (även om man körde riktade storkontroller i Kista i november) under åren. Det har lett till att folk har lärt sig att de kan bete sig lite som de vill samtidigt som förarna resignerat till största delen. Detta då det förare som försöker att få folk att göra rätt för sig oftast blir hotade med diverse...

Hot som då tyvärr på ett eller annat vis alltför ofta har omsatts i praktiken av en del resenärer. Jämför man med övriga linjer i Stockholm (även övriga 170-linjer) så sticker linje 179 ut ganska ordentligt, tätt följd av linje 514.

Jag var på trafikanträkning på just 179 för ett par veckor sen och fick i samband med det höra att 179 och 514 har skyddsstoppad visering. Sanningen i det är jag inte helt säker på, men det kommer från flera håll varav några rätt trovärdiga.

Mr G

Det var inte första gången jag såg detta, men idag stannade jag kvar några avgångar och tittade, och det hände samma sak varje gång. Folk köade inte ens till framdörren, utan påstigning skedde redan från början genom alla dörrar. Inga förseningar var det heller, utan bussarna ankom snällt var 10:e minut enligt tidtabellen. Eftersom förarna inte tycktes reagera på något vis, antog jag också att detta var gängse rutin på platsen. Varje avgång var i princip fullsatt, så det innebar väl att närmare 100 personer klev på varje buss just vid den här hållplatsen. Jag kan förstå att situationen är ohanterlig för förarna, men frågar mig varför man inte skulle kunna ha visering utförd av trafikvärdar vid varje dörr på samma sätt som förekommer på flera ställen längs linje 4.

Det var endast på 179:an mot Vällingby som detta skedde, övriga linjer och 179:an mot Sollentuna funkade normalt.

Måste ju ha varit ansenliga belopp i biljettintäkter som uteblev här. Så jag funderar förstås varför SL/trafikutövaren låter detta få fortgå.

吉先生

Nico

Vad jag minns så gäller skyddsstoppet bara Tensta och Råsta-linjerna 179, 196, 514 och 540, men det går alltid att kolla med AV för den som är hugad.

Problemen med ombordsmitning via bakdörr i Kista i riktning mot Rinkeby/Tensta har varit likartade i många år. Framförallt är det relaterat till köpcentret och en viss del av deras klientel. Det finns en viss grupp som dagligen sitter av en massa tid i centrumet (det fungerar i princip som uppehållsrum) och sedan verkar anse att bussen ska ingå i det 'gratisutbud' som centrumvistelsen utgör. Att 179 sticker ut beror huvudsakligen på att den linjen har lejonparten av de resande i närområdet. Smitningarna är absolut heller inget som nuvarande entreprenör ska lastas för utan har alltså pågått under flera av de tidigare entreprenörerna och går egentligen ända tillbaks till den tiden då SL själva körde trafiken.

I grund är detta primärt en fråga för Trafikförvaltningen som jag ser det. I alla fall då frågan om trafikvärdar inte är något som de verkar omhulda eller uppmuntra. För en tiotal år sedan talades det om att väktare skulle hålla koll på i synnerhet kvällarna. Det rann dock fort ut i sanden då man inte ville provocera osv. Trist nog är detta en faktor som man inte får glömma bort att ta hänsyn till vid insatser på vissa håll i våra större och mera socialt utsatta förorter. Det här är ju inte heller begränsat till Järva utan förekommer på andra håll i Storstockholm såväl som i andra större tätorter med liknande problematik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Innebär skyddstoppad visering att man utan risk åker gratis på dessa linjer? Eller finns ändå risken att det senare kommer på en kontrollgrupp?

De bussarna jag såg var knökfulla så det hade nog varit fysiskt omöjligt att kontrollera färdbevis just då. Undrar också om det förekommer "flygande" kontroller längre?
吉先生

F.Å

Citat från: Mr G skrivet 31 december 2014, 11:24:17 AM
Innebär skyddstoppad visering att man utan risk åker gratis på dessa linjer? Eller finns ändå risken att det senare kommer på en kontrollgrupp?

De bussarna jag såg var knökfulla så det hade nog varit fysiskt omöjligt att kontrollera färdbevis just då. Undrar också om det förekommer "flygande" kontroller längre?

Arbetsuppgiften som är skyddstoppad gäller bussförarnas biljettvisering på linje 179 och 514. Kontroller förekommer lika "ofta" som på andra linjer.

Björn Forslund

Blir nog billigare att se mellan fingrarna på vissa platser, och slippa problem med hämnd i form stenkastning och liknande.

Ersa

Det är väl upp till Trafikförvaltningen att se till att ordna upp saker och ting med trafikvärdar och ordningsvakter vid Kista C, om man nu vill införa visering vid alla dörrar. En nyare terminal med bemannade spärrar likt tunnelbanan kanske vore en idé? När man väl passerat spärren har man fri tillgång till de bakre dörrarna.
Men å andra sidan är jag ju medveten att SL-traditionen idag är att arbeta för "en stolpe ute vid gatan", samt att låta operatören axla all form av ansvar, så att Trafikförvaltningen slipper. Men med alla dessa billiga och oövervakade lösningar får ju SL själva räkna med att operatörens personal resignerar inför hotet om överfall och stenkastning.

Visserligen är det ju VBP överallt snart, vilket väl gör att Trafikförvaltningen inte vill lägga ner pengar på att operatören ska få ökade viseringar. Å andra sidan anser nog alla operatörer att vandalisering, bråk, stenkastning och viten för inställda turer skulle bli dyrare än att kämpa för att få in dagens saknade viseringar.

yngrot

Citat från: Björn Forslund skrivet 31 december 2014, 13:19:37 PM
Blir nog billigare att se mellan fingrarna på vissa platser, och slippa problem med hämnd i form stenkastning och liknande.




Visserligen kan du ha rätt men å andra sidan är det helt åt h-e  att samhället gått åt detta håll att man genom hot och våld får till detta beteende ..  >:(
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

Citat från: yngrot skrivet 31 december 2014, 17:04:00 PM
 




Visserligen kan du ha rätt men å andra sidan är det helt åt h-e  att samhället gått åt detta håll att man genom hot och våld får till detta beteende ..  >:(


Ja, det är en hemsk situation men oavsett är det bättre att minska riskerna för våld mot personal och resenärer, samt kostsamma skador på fordonen än att visera vissa kategorier av passagerare. Politikerna bär ansvaret för att det spårat ur helt i vissa områden i landet.

buskörare

Citat från: F.Å skrivet 31 december 2014, 12:59:42 PM
Arbetsuppgiften som är skyddstoppad gäller bussförarnas biljettvisering på linje 179 och 514. Kontroller förekommer lika "ofta" som på andra linjer.

Där har jag hört annorlunda. Dvs att kontroller inte sker på dessa linjer av säkerhetsskäl.