Chaufförer förnedrades när de körde buss

Startat av Walter, 29 oktober 2014, 06:28:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Citat från: roggek skrivet 29 oktober 2014, 09:08:21 AM
Precis, för 30 år hade vi kvalité på våra journalister,,,
"Katt åt lampa - lös i magen" Frontjournalistik idag...
Den var ju riktigt bra :D
Knappast nåt för AB,men för"Landsortspressen".../Ulf

Jo

Tydligen har nya meddelanden skickats idag. Verkar ju underligt att man inte kan få fram vilken utrustning eller användare som skickar meddelandena. Måste ju vara en rätt grov miss i systemet om det stämmer.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19823509.ab

Olof Lagerkvist

Citat från: Jo skrivet 07 november 2014, 20:17:59 PM
Tydligen har nya meddelanden skickats idag. Verkar ju underligt att man inte kan få fram vilken utrustning eller användare som skickar meddelandena. Måste ju vara en rätt grov miss i systemet om det stämmer.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19823509.ab

Jo, det står ju i artikeln att man har kommit fram till vilken terminal det är som meddelandena har skickats från. Däremot vet man inte var den terminalen befinner sig eftersom den har "försvunnit". Den är alltså inte där den borde ha varit helt enkelt och då hjälper det ju inte särskilt mycket att veta vilken terminal det rör sig om.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Bra att det även i media börjar framkomma att det förmodligen rör sig om stulet materiel som handhas av personer som idag inte behöver vara anställda hos någon SL-operatör.
Dock lite märkligt att man inte verkar ha någon förberedelse för att detta kan hända. T.ex att man skulle kunna spärra stulna handenheter, precis som man gör med mobiltelefoners simkort och vanliga registrerade Accesskort.

Bam Bam

Det är hur lätt som helst att spärra stulna hand enheter o fasta enheter, det kan man göra från alla ALEC (basstationer) man ser på skärmen vilka som är inloggade där. Den som skickat meddelandet måste haft tillgång till en ALEC eller hackat in sig i systemet på något sätt tror jag efter som det står TL i meddelandet. Skulle man inte lyckas med att spärra en enhet själv så gör Motorola det 

Staffan Sävenfjord

Arriva tar - inte oväntat - kraftigt avstånd från beteendet i ett pressmeddelande:

http://www.arriva.se/sv/content/nyheter-0#

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Staffan Sävenfjord

Citat från: roggek skrivet 28 januari 2015, 04:03:03 AM
Ur DN:
SL har identifierat tre av bärbara radioenheter från vilka flera grovt kränkande och rasistiska meddelanden skickades ut i oktober månad. Förundersökning om dataintrång pågår.
Och nu har man alltså spårat från vilka bärbara enheterna meddelandena skickades. Enheterna har spärrats.


Vore det inte bättre att försöka ta reda på vem/vilka som har haft tillgång till dessa tre bärbara enheter?

Ja, det är väl det man skall försöka ta reda på nu. Letandet blir onekligen något lättare om man först vet vilka enheter det är frågan om. Det står ju inget i artikeln om att utredningen härom är nedlagd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

ResVille

Sådana här grejer upplevs med rätta som djupt kränkande av många personer. I grunden handlar det om arbetsmiljö och hur vi behandlar varandra. Givet vis måste det gå att logga alla meddelande och snabbt identifiera och blockera apparater som används på ett felaktigt sätt.