Chaufförer förnedrades när de körde buss

Startat av Walter, 29 oktober 2014, 06:28:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Tråkigt, men eftersom det är väldigt många som har tillgång till och ännu fler som kan komma åt systemen så är det ju knappast någon officiell Arrivalinje ett sådant meddelande, det behöver inte ens ha skickats av en anställd i företaget.

1896

Inte för att försvara det, men som vanligt så gör man en Höna av en fjäder, hade det varit för 30 år sedan så hade ingen brytt sig....  ::)

Björn Ax

Citat från: Kung Vasa skrivet 29 oktober 2014, 07:59:51 AM
Inte för att försvara det, men som vanligt så gör man en Höna av en fjäder, hade det varit för 30 år sedan så hade ingen brytt sig....  ::)

Kan knappast tro att detta var acceptabelt för 30 år sedan. Varför skulle detta vara att göra en höna av en fjäder? Detta är något som ingen ska behöva uppleva på sin arbetsplats.

Jag vet att många är väldigt snabba på att dela ut rasistkortet men detta var verkligen ett av dom tillfällena där det var befogat. Den som skrev detta meddelande är verkligen inte frisk i huvudet.

1896

För 30 år sedan fanns en helt annan kutym i samhället, och jag menar bara att man idag är överdrivet känslig för skämt av denna karaktär.

roggek

Citat från: Kung Vasa skrivet 29 oktober 2014, 09:01:50 AM
För 30 år sedan fanns en helt annan kutym i samhället, och jag menar bara att man idag är överdrivet känslig för skämt av denna karaktär.

Precis, för 30 år hade vi kvalité på våra journalister, det har vi inte idag, då man i jakten på lösnummer, skriver om vilka oförrätter som helst:
"Katt åt lampa - lös i magen" Frontjournalistik idag...

Björn Ax

Citat från: Kung Vasa skrivet 29 oktober 2014, 09:01:50 AM
För 30 år sedan fanns en helt annan kutym i samhället, och jag menar bara att man idag är överdrivet känslig för skämt av denna karaktär.

Svårt att tro att detta var ett skämt. Det är bra att vissa oförrätter tas upp i ljuset för vissa saker ska man inte hålla på med.

Varför ska man kalla någon neger även fast det är ett skämt? Har man inte respekten nog att låta bli sådana tilltal då borde man söka hjälp.

Skämta kan man göra på så många andra sätt som är mycket roligare än detta.

Skulle verkligen du tycka det vore kul att få frågan om du vill ha kuk av en helt främmande person?

Resenären

Detta är rasism!

N - ordet är djupt rasistiskt och användandet är oerhört respektlöst! Kan aldrig försvaras som skämt!

1896

Hade jag mötts av en liknande kommentar efter avslutat körpass, så hade jag definitivt inte slitit upp kameran för att fotografera det, än mindre hade jag låtit meddela riksblaskan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 29 oktober 2014, 09:46:01 AM
Hade jag mötts av en liknande kommentar efter avslutat körpass, så hade jag definitivt inte slitit upp kameran för att fotografera det, än mindre hade jag låtit meddela riksblaskan.

Vi reagerar alla olika men det är helt klart att det finns många som reagerar mycket negativt på sådant här och det måste vi respektera och inte klandra dem för det.

Lite större förståelse för hur ens medmänniskor uppfattar olika saker skulle nog vara klädsamt.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Visst är kvällspressen vanligtvis oftast på sin vanliga lägstanivå, och jag skulle aldrig någonsin leverera/tipsa nyheter till dem.
Men detta tilltag i sig får man nog gå tillbaka till den amerikanska södern på 1860-talet, eller centraleuropa på 1930-talet, för att hitta ställen och årtal då en sådan formulering tragiskt nog räknades som "acceptabel" av samhället.

roggek

Citat från: Kung Vasa skrivet 29 oktober 2014, 09:46:01 AM
Hade jag mötts av en liknande kommentar efter avslutat körpass, så hade jag definitivt inte slitit upp kameran för att fotografera det, än mindre hade jag låtit meddela riksblaskan.

Får man fortfarande betalt för att man levererar "pangnyheter" till kvällspressen? (Förr slog man ju "ettan till Aftonbladet").

Kan ju vara i så fall en bidragande orsak...

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 oktober 2014, 07:11:38 AM
Tråkigt, men eftersom det är väldigt många som har tillgång till och ännu fler som kan komma åt systemen så är det ju knappast någon officiell Arrivalinje ett sådant meddelande, det behöver inte ens ha skickats av en anställd i företaget.

Precis. Systemet är inte uppbyggt med murar omkring trafikföretagen, utan är ett och samma system för hela SL-verksamheten, och även om det idag är modernt idag att lämpa över det mesta ansvaret till trafikutövarna kommer man nog här inte från att ansvarig här till sist och slutligen är SL/Trafikförvaltningen/Landstinget.

BSB101

Citat från: roggek skrivet 29 oktober 2014, 10:01:59 AM
Får man fortfarande betalt för att man levererar "pangnyheter" till kvällspressen? (Förr slog man ju "ettan till Aftonbladet").

Kan ju vara i så fall en bidragande orsak...

Oavsett om tidningen är Aftonbladet, DN eller den lokala tredagerstidningen får man självklart betalt för tips som tidningen tycker det är värt att betala för.

Björn Ax

Citat från: Kung Vasa skrivet 29 oktober 2014, 09:46:01 AM
Hade jag mötts av en liknande kommentar efter avslutat körpass, så hade jag definitivt inte slitit upp kameran för att fotografera det, än mindre hade jag låtit meddela riksblaskan.

Då är ju frågan om du är av sådan härkomst där detta ord kan uppfattas som stötande?