Varför diskrimineras Östersund på detta forum?

Startat av M. Larsson, 02 mars 2014, 00:08:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 02 mars 2014, 22:06:57 PM


Tänk att mycket är sig likt än idag.
Den gula neonskylten "P Larsson Guldsmed" sattes upp första gången 1953, men då på Hamngatan. Sedan 1960-talet finns den på Kyrkgatan 45, företaget har hetat Larssons Guld sedan 1970-talet, och drivs idag av tredje generationen:
http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.5043793-historien-om-ostersunds-neonskyltar

Bussmicke

Citat från: M. Larsson skrivet 02 mars 2014, 00:08:55 AM
Det skrivs mycket om Stockholm och andra ställen, men ingen som har skrivit om:
1) En ledbuss från Gävle under Storsjöcupen 2011;
2) Gasbuss 164 har flyttats till Gävle våren 2012;
3) Två ledbussar i Gävle under Storsjöcupen 2012;
4) Krock mellan två bussar i december 2012;
5) Buss som körde in i ett tegelhus på Smedjegatan för några veckor sedan
och mycket annat.

Varför? Tror ni att Östersund inte existerar?
Punkt 1 till 5 är inte så mycket att skriva om.  Bussar flyttad hela tiden,  bussar krockar då och då?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Kan bara säga att mina anledningar till att Östersund inte prioriteras av mig längre är

* Jag har mer jobb nu = mindre tid att ta mig runt i Landet, så Östersund ligger lite för avigt till.
* Jag är inte så intresserad av smååkarna i landet, deras flotta är oftast väldigt likriktad (=ointressant) då de gör gemensamma inköp i en paraplyorganisation och jag tycker det är svårt att hålla koll på deras bussar då knappt någon avänder inventarienummer, vilket gör bilder svårsorterade och säger inget om ett totalinnehav.
* Färgsättningen är horribel på landsortstrafiken, ger inget att plåta dem som sådana heller ut 'njutningssynpunkt'

Christian Ljunggren

Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2014, 22:26:43 PM
Tänk att mycket är sig likt än idag.
Den gula neonskylten "P Larsson Guldsmed" sattes upp första gången 1953, men då på Hamngatan. Sedan 1960-talet finns den på Kyrkgatan 45, företaget har hetat Larssons Guld sedan 1970-talet, och drivs idag av tredje generationen:
http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.5043793-historien-om-ostersunds-neonskyltar

Trevlig bild.
Z422  Volvo B61503x3, -58, 27+3 pl, 1170 kg i godsrum.
Tillhörig Nyhems Trafik, urspr Erik Enflo.
Avst (BRR): 68-07-31.    Avreg.: 71-05-28

Med vänlig hälsning

Christian

Lars-Håkan_E

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 06 mars 2014, 13:55:13 PM
Trevlig bild.
Z422  Volvo B61503x3, -58, 27+3 pl, 1170 kg i godsrum.
Tillhörig Nyhems Trafik, urspr Erik Enflo.
Avst (BRR): 68-07-31.    Avreg.: 71-05-28

Med vänlig hälsning

Christian

Eftersom Ingwar:s bild är tagen sommaren 1968 så hade bussen inte så långt tid kvar när bilden togs

Björn Forslund

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 mars 2014, 14:30:27 PM
Eftersom Ingwar:s bild är tagen sommaren 1968 så hade bussen inte så långt tid kvar när bilden togs

Haveri över större slag? Verkar lite oekonomiskt att använda en högerombyggd buss så kort tid.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 mars 2014, 15:14:56 PM
Haveri över större slag? Verkar lite oekonomiskt att använda en högerombyggd buss så kort tid.

Ombyggnaden bestod ju i att man tog upp en dörr på höger sida. För detta brukade bussbolagen få ersättning från Högertrafikkommissionen. Om bussen behövdes fram till sommaren 1968 var man tvungen att ha en dörr på höger sida. Det gick att få dispens men det var väldigt svårt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christian Ljunggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2014, 16:52:38 PM
Ombyggnaden bestod ju i att man tog upp en dörr på höger sida. För detta brukade bussbolagen få ersättning från Högertrafikkommissionen. Om bussen behövdes fram till sommaren 1968 var man tvungen att ha en dörr på höger sida. Det gick att få dispens men det var väldigt svårt.


Uppenbarligen så byggde man inte om dörren till godsrummet, utan endast passagerardörren.

Med vänlig hälsning

Christian

ThinkYellow

Citat från: M. Larsson skrivet 02 mars 2014, 00:08:55 AM

2) Gasbuss 164 har flyttats till Gävle våren 2012;


De var buss 160 som flyttades ner till Gävle våren 2012. 161-164 fanns där sedan tidigare.

/Chaufför i Gävle