Varför diskrimineras Östersund på detta forum?

Startat av M. Larsson, 02 mars 2014, 00:08:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M. Larsson

Det skrivs mycket om Stockholm och andra ställen, men ingen som har skrivit om:
1) En ledbuss från Gävle under Storsjöcupen 2011;
2) Gasbuss 164 har flyttats till Gävle våren 2012;
3) Två ledbussar i Gävle under Storsjöcupen 2012;
4) Krock mellan två bussar i december 2012;
5) Buss som körde in i ett tegelhus på Smedjegatan för några veckor sedan
och mycket annat.

Varför? Tror ni att Östersund inte existerar?

Ersa

Det är väl helt enkelt för att forumet inte har speciellt många engagerade skribenter/fotografer i Jämtland för tillfället.
Tittar man noggrannare så kan man hitta ännu fler vita fläckar på kartan. Göteborg är ju landets andra största stad, men är ändå rejält underrepresenterat i detta forum just nu. Även södra Västerbotten, stora delar av Västernorrland och en hel del av Smålandslänen är det också ofta rätt tyst om.

Men alla former av tillskott och bidrag från dessa områden uppskattas givetvis! :)

J0han

Citat från: M. Larsson skrivet 02 mars 2014, 00:08:55 AM
Det skrivs mycket om Stockholm och andra ställen, men ingen som har skrivit om:
1) En ledbuss från Gävle under Storsjöcupen 2011;
2) Gasbuss 164 har flyttats till Gävle våren 2012;
3) Två ledbussar i Gävle under Storsjöcupen 2012;
4) Krock mellan två bussar i december 2012;
5) Buss som körde in i ett tegelhus på Smedjegatan för några veckor sedan
och mycket annat.

Varför? Tror ni att Östersund inte existerar?

Du får väl ut o fota och skriva lite..

Joakim Wahlberg

Tja, nog har vissa saker uppmärksammats, bla ledbussar(na) från Gävle, detta har jag själv både sett, fotat och lagt upp här =) men pga bristande intresse att visa saker därifrån (samt att jag inte längre har någon jag träffar där varje månad längre) så blir det lite mindre från iaf min sida. Vore dock otroligt uppskattat från min sida om du ville dela med dig av fler bilder och nyheter från Jämtland!
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

DEB

Senaste (och enda) gången jag försökte fota en buss i ett naturvackert Jämtland dök den aldrig upp... Sen är det ju också så att Jämtland har väldigt få bussar gentemot till exempel Stockholm och Skåne, och därav blir intressanta omflyttningar, nyleveranser och liknande inte lika vanliga som i de större områdena och representeras därefter.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Nico

Citat från: M. Larsson skrivet 02 mars 2014, 00:08:55 AM
Det skrivs mycket om Stockholm och andra ställen, men ingen som har skrivit om:
1) En ledbuss från Gävle under Storsjöcupen 2011;
2) Gasbuss 164 har flyttats till Gävle våren 2012;
3) Två ledbussar i Gävle under Storsjöcupen 2012;
4) Krock mellan två bussar i december 2012;
5) Buss som körde in i ett tegelhus på Smedjegatan för några veckor sedan
och mycket annat.

Varför? Tror ni att Östersund inte existerar?

Det är inte så att ämnen väljs och att inlägg görs centralt. Mellan tumme och pekfinger så utgår nio av tio inlägg utifrån var medlemmen ifråga själv har sin fasta punkt. Många av oss bor då runt vissa större orter, kanske framförallt i Stockholm, vilket medför att det blir en slagsida åt det hållet då de flesta utgår från sin hemmaplan.

Jag håller med Ersa om att Bussnack har sina vita fläckar rent geografiskt och där det knappt täcks in något alls. Det är där medlemmarna blir så viktiga då det är de som utgör forumet. Ska man få in något från Österund, och avhjälpa slagsidan lite, så krävs det alltså sannolikt att de lokala entusiasterna blir mer verksamma och deltar här.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

mittlinje

Visst är det så att mycket styrs varifrån man kommer. Men det är också särintressen för vissa ämnen som styr mycket. Finns inget intresse om det som skrivs så blir det sällan kommentarer.

T ex la jag in ett inlägg "Hur skulle du agera?" och trodde det skulle ge lite fler vinklingar. Inlägget handlade om landsbygdsproblem men kunde lätt översättas till storstadsproblem för jag kan tänka mig att det förekommer en hel del gånger att man lastar mer passagerare än vad man har lov att göra - men den kopplingen gjorde ingen.

Så det är bara att acceptera att foto och förflyttningar av bussar är det stora intresset bland medlemmarna  ??? (generaliserat med en glimt i ögat). Men jag hoppas att fler fortsätter att skriva "lite utanför ramarna" - det är ju vi medlemmar som gör forumet!

bisquit

Ja eftersom det är många statsare på detta forum så blir det tyvärr lätt lite enformigt med Rött/Blått Gult och Grönt.
Men vi som bor i Sverige kanske skall vara mer aktiva och bräcka statsarna med inlägg..  8)

Ersa


Tomten

Kanske är så att vi som bor på andra delar i landet inte har så mycket för oss (kanske kör buss själva och har delade pass) och därigenom kan uppdatera oftare. Medans bussförare i storstäderna kanske har mer att göra och när dagen är slut så vill de inte annat än att komma hem

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomten skrivet 02 mars 2014, 15:20:25 PM
Kanske är så att vi som bor på andra delar i landet inte har så mycket för oss (kanske kör buss själva och har delade pass) och därigenom kan uppdatera oftare. Medans bussförare i storstäderna kanske har mer att göra och när dagen är slut så vill de inte annat än att komma hem

Nu behöver man inte vara bussförare för att medverka i Bussnack utan det räcker med att vara bussintresserad i största allmänhet. Om det sedan är att bussintresset är mindre i vissa städer eller något annat vet jag inte. Men alla är välkomna att skriva om bussar i sin egen stad. Det här är ju ett öppet forum där vem som helst får skriva så länge det finns bussanknytning (annars finns avdelningen "Ordet är fritt") och håller sig till de regler som gäller.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Andreas91

Citat från: M. Larsson skrivet 02 mars 2014, 00:08:55 AM
Det skrivs mycket om Stockholm och andra ställen, men ingen som har skrivit om:
1) En ledbuss från Gävle under Storsjöcupen 2011;
2) Gasbuss 164 har flyttats till Gävle våren 2012;
3) Två ledbussar i Gävle under Storsjöcupen 2012;
4) Krock mellan två bussar i december 2012;
5) Buss som körde in i ett tegelhus på Smedjegatan för några veckor sedan
och mycket annat.

Varför? Tror ni att Östersund inte existerar?

Vi vet mycket väl att Östersund existerar. Som flera redan har påpekat, så har stadens existens ingenting med saken att göra!

Jag är en halvfattig student bosatt i Stockholm, pluggar heltid och har ett litet extraknäck där jag får in lite kulor. Det leder till att jag varken har råd eller tid att pendla hela vägen upp till Östersund för att plåta bussar.

Som andra redan har frågat: varför inte gå ut o plåta själv? Med anledning av din påstådda "diskriminering" av Östersund: om alla bussfotografer hade flockats kring Östersund, och några 08:or skulle börja gnälla om att inga fotografer skulle ta sig hit - tror du att det skulle bli någon skillnad från er sida? Skulle du helt plötsligt börja pendla mellan Östersund & Stockholm bara för att plåta bussar?

Nej, det har jag mycket svårt att tro!

Jona

HEJ

Jag har haft visst sug på en fotoresa till Jämtland men tid och pengarna har inte räckt till.
Dom få fotoresor jag gör är planerade till andra län, Norrlands kusten främst.

Anledningarna är flera. T.ex Jämtland har enligt mitt tyckte ingen snygg färgschema numera så dom lockar helt enkelt inte lika mycket.

Men huvudanledningen är också att man saknar logi-möjligheter i Jämtland och detta innebär då att hotellövernattning eller vandrarhem krävs, vilket avsevärt fördyrar resan.

Umeå eller Luleå kan man göra dagsbesök, och sedan åka hem kvällen.
I Sundsvall har jag både bröder och kusiner som har hus med gästrum så där kan man övernatta.
Samma sak med Ö-vik där det finns övernattningsmöjligheter.
Men Jämtland blir alltså för dyrt och besöka för mig just nu.

Senast jag besökte och fotade bussar i Östersund (eller Jämtland överhuvudtaget) var år 2008.

Hemmaplan då, jag inte ens där blir det foto-turer allt för ofta, var 3 månad eller så har jag varit iväg på foto tur.
Och när jag väl far så blir det bilder fotat visserligen, men dom hamnar i ett stort arkiv med oredigerade bilder.

Tiden räcker inte till, arbetet tar för mycket tid av min fritid nämligen....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ingwar Åfeldt

Här är de två bussbilder jag har från Östersund. Båda tagna sommaren 1968.  :)






M v h
Ingwar

HJP

Citat från: M. Larsson skrivet 02 mars 2014, 00:08:55 AM
Varför? Tror ni att Östersund inte existerar?
****
Frågan är fel ställd. Alla här vet att Östersund existerar, vågar jag påstå.
Det handlar inte om diskriminering, utan att man skriver om det som engagerar, eller som man vet något om.
Jag känner inte till någonting om busstrafiken i Östersund, och kan därför inte skriva något.
Du är givetvis välkommen att bryta tystnaden, och skriva något. Kanske lägga ut en bild  :)

HJP