Drevet går i Dalarna...igen. (Eller Nobina får på nöten)

Startat av Mussebuss, 07 januari 2014, 11:54:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2014, 11:43:00 AM
Det blir kanske trafik i egen regi och alltså ett aktiverande av Dalabuss i alla fall. Många bussar som skall köpas i så fall...

http://www.bussmagasinet.se/2014/01/eget-bussbolag-nasta-for-dalatrafik/

Finns det verkligen undantag i upphandlingslagarna att man får köpa tjänster av andra bolag i samma koncern utan att upphandla?
Blir man inte tvungen att lägga utförande av trafiken inom Region Dalarna om man vill slippa upphandla?

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 januari 2014, 07:38:39 AM
Om alternativet är att trafiken upphör vid halvårsskiftet finns nog ingen annan möjlighet, frågan är bara om det finns tillräckligt många till salubussar hos fristående bussnasare att köpa gm att det är uteslutet att köpa nytt, det måste ju först upphandlas och sedan beställas.

Sedan finns ju alternativet att strunta i rättens interimistiska beslut och köra på ändå, det finns ju otaliga sådana fall och sannolikheten att man gör så är nog ganska stor

Finns det undantag för LOU för att handla begagnade varor?

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 16 januari 2014, 19:31:19 PM


Finns det undantag för LOU för att handla begagnade varor?
' 'Nä men beg bussar finns ju oftast för omgående leverans medans man har upp till 12 månaders leveranstid för nya

Walter

Citat från: Jo skrivet 16 januari 2014, 19:31:19 PM
Finns det verkligen undantag i upphandlingslagarna att man får köpa tjänster av andra bolag i samma koncern utan att upphandla?
Blir man inte tvungen att lägga utförande av trafiken inom Region Dalarna om man vill slippa upphandla?


Om man utför trafiken i egen regi eller i ett majoritetsägt bolag så behöver du inte upphandla.  Se på Luleå Borås eller Västerås t.ex De kör trafiken i egna bolag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 16 januari 2014, 22:20:35 PM
Om man utför trafiken i egen regi eller i ett majoritetsägt bolag så behöver du inte upphandla.  Se på Luleå Borås eller Västerås t.ex De kör trafiken i egna bolag.

Borås stad äger förvisso Borås Lokaltrafik men de kör inte trafiken i egen regi som Luleå och Västerås gör. Förutom de nämnda städerna är det bara Skellefteå som också gör det. I Borås är det för övrigt Nobina som tar över trafiken i sommar om nu inte BL får genom sitt överklagande av upphandlingen. Detta är inte avgjort än.

Det är alltså en möjlighet för Dalatrafik att väcka liv i Dalabuss, som de äger till 100 procent, och köra trafiken utan upphandling. Men det torde bli dyrt - väldigt dyrt.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Bäst är att jämföra med Västmanlands Lokaltrafik istället för den lilla tätortstrafiken i t.ex Luleå och Skellefteå. I Västmanland, som dessutom gränsar till Dalarna, sker all trafik inkl landsbygdstrafik i egen regi.
Frågan är om man skulle kunna inhämta kunskap, erfarenheter, personal och eventuellt även vissa bussar från VL till en början. Dessutom finns det ju gott om ålderstigna svenska bussar lite här och var som är omöjliga att sälja, som borde kunna rulla som vikariebussar fram tills att Dalabuss fått nyleveranser. Fast man kan ju inte bara börja med enbart nytt, utan sprida ut årsmodellerna en aning, så alla bussar inte åldras och blir för gamla exakt samtidigt (Swebus Express hade ju detta bekymmer med alla 43xx-VanHooler).

Att det sedan blir dyrt hur man än gör, det är helt klart.

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2014, 22:52:21 PM
Borås stad äger förvisso Borås Lokaltrafik men de kör inte trafiken i egen regi som Luleå och Västerås gör. Förutom de nämnda städerna är det bara Skellefteå som också gör det. I Borås är det för övrigt Nobina som tar över trafiken i sommar om nu inte BL får genom sitt överklagande av upphandlingen. Detta är inte avgjort än.

Det är alltså en möjlighet för Dalatrafik att väcka liv i Dalabuss, som de äger till 100 procent, och köra trafiken utan upphandling. Men det torde bli dyrt - väldigt dyrt.

Fast Skelleftebuss är egentligen en tredje konstruktion där man kör egentrafik i tätorten som ska bära sig eller generera vinst, och när detta inte uppfylls får man koncernbidrag från Skellefteå Stadshus AB.

allan 99

Åkte 5446 och den hade svårt att köra idag på linje 58 från djurås till Borlänge bussen fastnade efter varje hållplats
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 17 januari 2014, 12:32:26 PM
Bäst är att jämföra med Västmanlands Lokaltrafik istället för den lilla tätortstrafiken i t.ex Luleå och Skellefteå. I Västmanland, som dessutom gränsar till Dalarna, sker all trafik inkl landsbygdstrafik i egen regi.
Frågan är om man skulle kunna inhämta kunskap, erfarenheter, personal och eventuellt även vissa bussar från VL till en början. Dessutom finns det ju gott om ålderstigna svenska bussar lite här och var som är omöjliga att sälja, som borde kunna rulla som vikariebussar fram tills att Dalabuss fått nyleveranser. Fast man kan ju inte bara börja med enbart nytt, utan sprida ut årsmodellerna en aning, så alla bussar inte åldras och blir för gamla exakt samtidigt (Swebus Express hade ju detta bekymmer med alla 43xx-VanHooler).

Att det sedan blir dyrt hur man än gör, det är helt klart.

Eftersom ett inköp av bussar måste upphandlas kanske man kan återexportera gamla svenska bussar österifrån om bara priset är rätt.

Walter

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 januari 2014, 16:49:48 PM
Eftersom ett inköp av bussar måste upphandlas kanske man kan återexportera gamla svenska bussar österifrån om bara priset är rätt.


Även beg bussar måste väl upphandlas över tröskelvärdet? Lagen tar ju ingen hänsyn till om du köper nytt eller begagnade bussar utan ser till värdet. I annat fall hande man kunnat köparen en månad gamla bussar och kallat de begagnade och på så vis välja vem man ville köpa ifrån.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Frälsaren i form av Nobina är dock nära.

http://www.bussmagasinet.se/2014/01/nobinachefen-vi-ar-beredda-att-fortsatta-i-dalarna/

Frågan är bara hur det skall gå till utan direktupphandling. Kanske Dalabuss måste köpa Nobina.  :P
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)