Drevet går i Dalarna...igen. (Eller Nobina får på nöten)

Startat av Mussebuss, 07 januari 2014, 11:54:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mussebuss

Nu har Sveriges radio gjort stor journalistik och granskat "de livsfarliga bussarna i dalarna".
Nu kan ju jag tycka att alla dessa punkter som finns på Nobina's säkerhetskontroll inte är lämpade att implementeras i tvättens arbete. Inte bara pga tidspress utan även bristen på lämpliga lokaler och i viss mån utbildning. Inte med det sagt att busschaufförer (dvs bla jag) är bättre lämpade, men att till exempel se om bromsskivor är undermåliga skulle jag vilja hävda att en belyst underhållsgrav är ett måste och många andra punkter kanske inte heller är lämpade för vita skjortor och slips.
Att man sedan påpekar felaktigheter i både skriftform (felrapport) och tar upp saker muntligen med DL och svaret oftast blir "ja...suck..., hur ska man göra" från DL, och svaret från verkstad är "vadå fel!? Motorn går! Kör!"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=5746768

Titta och bedöm själva. Nu föryngras dalarnas fordonsflotta med ett antal 100.000+ milavagnar. Det är en fråga om vad man gillar tror jag. Antingen reparera - eller amortera. Man kan ha gamla bussar i trafik, behöver ju inte vara något fel på dessa, men det kostar mera i underhåll när milen rasar på. Eller så har man en yngre fordonsflotta med gissningsvis färre fel (ingen regel utan undantag) och betalar mer i amorteringar.

Ersa

"Bussoperatören Nobina har tvingats betala över 24 miljoner kronor i böter till Dalatrafik som en följd av brister i företagets fordonspark. Sveriges Radio P4 Dalarna har i en serie reportage tagit upp standarden på Nobinas bussar i Dalarna där idag all busstrafik körs av företaget. Böterna till Dalatrafik beror på att turer har ställts in på grund av trasiga bussar."

http://www.bussmagasinet.se/2014/01/mangmiljonviten-for-nobina-i-dalarna/

Mussebuss

Ja, den gågna veckan kan kanske betecknas som ett stålbad för Nobina med ett nytt "scoop" nästan varje dag i P4 Dalarna. Men som någon skrivit på bussmagasinets svarsfält så kanske man ska ta de hela med en nypa salt. Så illa som det sägs är det åtminstone inte hos oss.
Om nu det (gud förbjude) hamnar en skolbuss på sniskan i diket eller eld uppstår så kanske det i första hand ligger i resenärernas intresse att komma ut, dvs inte vänta på någon utifrån. Men naturligtvis ska ju nödöppnarna fungera, inget snack. Men om en buss hamnar i diket så kan man oftast ge sig på att dörrarna i 95% av fallen hamnar ner i backen och då har man inte heller någon glädje av dessa öppnare. Hellre då att man har koll på hammare finns monterat.
Finns mycket att tycka om detta, men man kan ju i sak hålla med om att det är märkligt att detta kommer upp samma vecka som inlämnande av bud för "panikupphandlingen".

saurer

Två funderingar kring detta
varför finns det ingen vänsterdörr på bussar idag ,känns lite onödigt att krossa en sidoruta om man lagt bussen i en snödriva och dörrarna är blockerade

Hur tar sig passagerarna loss när de hänger i bältena i bussen,nån tror jag har glömt den saken ,kolla på hur bältena ser ut på flyget ,där finns det en hävarm i spännet för att du ska kunna ta dig loss

Ersa

Varför kontrolleras aldrig någonsin de yttre nödöppnarna vid alla dörrar på den årliga besiktningen?
De flesta huvudmännen brukar då iaf inte bry sig om att kontrollera sådant. Dalatrafik är nog den första huvudman jag hört talas om som krävt att detta ska fungera.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2014, 00:45:16 AM
Varför kontrolleras aldrig någonsin de yttre nödöppnarna vid alla dörrar på den årliga besiktningen?
De flesta huvudmännen brukar då iaf inte bry sig om att kontrollera sådant. Dalatrafik är nog den första huvudman jag hört talas om som krävt att detta ska fungera.

Det gör man nog, i a f gjorde man det när jag var inne med en av våra Travego:s i november, nödöppnarvred in o utvändigt samt klämskydd.

Ett problem med de utvändiga vreden och orsaken till att flera operatörer täcker över med en plastskiva är klåfingriga individer i tätorterna och det är inget skoj för förarna att springa och återställa vred titt som tätt.

MrRep

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 januari 2014, 09:44:23 AM
Det gör man nog, i a f gjorde man det när jag var inne med en av våra Travego:s i november, nödöppnarvred in o utvändigt samt klämskydd.

Ett problem med de utvändiga vreden och orsaken till att flera operatörer täcker över med en plastskiva är klåfingriga individer i tätorterna och det är inget skoj för förarna att springa och återställa vred titt som tätt.

Jag har aldrig varit med om att man kontrollerat nödvred och jag har varit med och besiktigat ganska många bussar hos bilprovningen på olika platser.

Ersa

Citat från: MrRep skrivet 13 januari 2014, 22:53:43 PM
Jag har aldrig varit med om att man kontrollerat nödvred och jag har varit med och besiktigat ganska många bussar hos bilprovningen på olika platser.

Inte jag heller. Aldrig någonsin att vare sig operatör, huvudman eller bilprovning brytt sig ett dugg om att nödvreden varit helt fastrostade i många år, eller rentav helt borttagna och överlappade med en fastnitad plåtbit så att öppning är helt omöjlig utifrån, även om man skulle bryta bort plåtbiten.

Så det är trevligt att Dalatrafik verkar kunna ställa vissa krav. :)


Mussebuss

Debacklet fortsätter...
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.6719375-har-ar-bilden-som-fornedrar-bussbolaget-nobina
och inte bara det...
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.6719377-dalatrafik-kan-ta-till-plan-c
vi fyller på...
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.6719447-region-dalarnas-ordforande-vi-ar-lamslagna-

En stilla undran, utan att ta någons parti, fast man kanske borde med tanke på att det står Nobina på uniformen.
Varför har allt detta satt igång? Vad är det som gör att det är så till den milda grad svårt att få till en vettig upphandling i de här länet? Måsta man uppfinna hjulet gång på gång och tycka att man gjort medborgarna en välgärning. Jag ser detta som ett hån mot skattebetalarna. Hur kan man misslyckas så kapitalt? ???

Vi satt och funderade några kollegor idag och undrade några små ting ang dalatrafik (och kanske andra län)?
Vi hade under lång tid ett milt sagt undermåligt radiosystem i Dalarna. Vilken tid det tog att ordna till?! Ansvarig - Dalatrafik. :-X

Vi hade ett biljettsystem som ansågs ha passerat sitt bäst-före-datum. Nytt skulle tas fram/upphandlas. (året var 2001 tror jag) 2013 kommer så äntligen BIMS in i bussarna. Förutom en tryckskärm så känns det som en tillbakagång. Varje knapptryck kan ta 5 sek, ideliga omstarter, flertalet tillfällen ca 12 minuters boottid/uppstart, var tog kortbetalningen vägen, sån stor klump - tänk taxi´s taxametrar, plus ett flertal tillkortakommanden när man nu arbetat med systemet ett tag. Ansvarig - Dalatrafik. :-X

Det kom centrala krav om tillgänglighet för landets kollektivtrafik (läs EU-krav), däribland infosystem i bussarna som läser upp hållplatser och visar nästa hållplats på display inne i bussen. Rimligt och bra kan tyckas, om inte... Dalatrafik dikterade kravet att förarens spelradio skall brytas för varje uppläst hållplats, ljudvolym och precision på systemet är under all kritik och uppdateringar tar evinnerlig tid att genomföra. Tex flyttade hållplatser förblir oflyttade trots att Dalatrafik ansvarar både för hållplatsflytten och systemet - kallat Triveco. Inte nog med det. Nu visar det sig att biljettmaskinerna är förberedda för samma uppgift och ständigt uppdaterade när bussen kommer in på garaget. I praktiken innebär detta att vi kan sälja en biljett till en angiven stolpe men som i vissa fall inte kan visas och läsas upp i infosystemet/utropet. Är kaka på kaka ett bekant uttryck? Ansvarig - Dalatrafik. :-X

Vore det liksom inte enklare om Region Dalarna eller motsvarande "kontor/myndigheter" ute i landet bestämde att kostnaden för en resa inom en kommun skall vara xx kronor, sätta grundläggande krav på turtäthet och betalningsmetoder, och sedan låta "proffsen" sköta allt. Jag kanske uttryckte mig lite luddigt, men bussbolagen har ju lokaltrafik som sitt levebröd och gör inget annat än planerar, kör, och tursätter hela landets trafik så dom borde väl klara av att fixa en radioapparat, ett biljettsystem, ett infosystem och få allt att fungera i sina egna fordon. Hur skulle det se ut om kommunen bestämde precis vilken kassaapparat som "Frazzes pizzeria" skulle ha på disken, eller att länsstyrelsen bestämde vilka kort du får betala med på ICA.  :o

Det skulle bli så mycket enklare för alla parter, resenärer - förare - företag. Grundläggande krav och sen ha en sporre och ett win-win så att bussbolaget lägger lite krut på trafiken och gör det attraktivt både för dom själva och resenärerna. Alla skulle som sagt förmodligen vinna på det och då kunde man lägga ner hönshuset Dalatrafik som mer eller mindre överträffar sig själva gång på gång.

Lite förarfunderingar på kvällskvisten. ???

Ersa

Citat från: Mussebuss skrivet 15 januari 2014, 21:39:10 PM
Vi hade ett biljettsystem som ansågs ha passerat sitt bäst-före-datum. Nytt skulle tas fram/upphandlas. (året var 2001 tror jag) 2013 kommer så äntligen BIMS in i bussarna. Förutom en tryckskärm så känns det som en tillbakagång. Varje knapptryck kan ta 5 sek, ideliga omstarter, flertalet tillfällen ca 12 minuters boottid/uppstart, var tog kortbetalningen vägen, sån stor klump - tänk taxi´s taxametrar, plus ett flertal tillkortakommanden när man nu arbetat med systemet ett tag. Ansvarig - Dalatrafik. :-X

BIMS är det ju inte enbart Dalatrafik som beställt. Här delas väl ansvaret lika av Dalatrafik, X-trafik, Upplands Lokaltrafik, Västerås Lokaltrafik, Värmlandstrafik, Länstrafiken Örebro och Länstrafiken Södermanland?
Men även om BIMS kommer fortsätta ha vissa brister hade det kunnat vara värre. Ni hade kunnat fått SL:s biljettsystem Access istället! ;)

Ersa

Citat från: Mussebuss skrivet 15 januari 2014, 21:39:10 PM
och inte bara det...
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.6719377-dalatrafik-kan-ta-till-plan-c

Med tanke på texten i artikeln undrar man ju om det verkligen finns planer på att återstarta upp Dalabuss och köra i egen regi utan upphandling? Västmanland ligger ju nära, så det borde väl vara rätt enkelt att anskaffa kunskap därifrån?

Jag påstår inte att trafik i egen regi det är den enda rätta vägen att gå, men det vore rätt intressant att uppleva den första gången ett landsting går från upphandlad till egen trafik. Och samtidigt kolla om deras trafik i egen regi klarar av deras egna miljö- och ekonomimål.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2014, 00:49:33 AM
Med tanke på texten i artikeln undrar man ju om det verkligen finns planer på att återstarta upp Dalabuss och köra i egen regi utan upphandling? Västmanland ligger ju nära, så det borde väl vara rätt enkelt att anskaffa kunskap därifrån?

Jag påstår inte att trafik i egen regi det är den enda rätta vägen att gå, men det vore rätt intressant att uppleva den första gången ett landsting går från upphandlad till egen trafik. Och samtidigt kolla om deras trafik i egen regi klarar av deras egna miljö- och ekonomimål.

Om alternativet är att trafiken upphör vid halvårsskiftet finns nog ingen annan möjlighet, frågan är bara om det finns tillräckligt många till salubussar hos fristående bussnasare att köpa gm att det är uteslutet att köpa nytt, det måste ju först upphandlas och sedan beställas.

Sedan finns ju alternativet att strunta i rättens interimistiska beslut och köra på ändå, det finns ju otaliga sådana fall och sannolikheten att man gör så är nog ganska stor

Staffan Sävenfjord

Det blir kanske trafik i egen regi och alltså ett aktiverande av Dalabuss i alla fall. Många bussar som skall köpas i så fall...

http://www.bussmagasinet.se/2014/01/eget-bussbolag-nasta-for-dalatrafik/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mussebuss

Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2014, 00:20:03 AM
BIMS är det ju inte enbart Dalatrafik som beställt. Här delas väl ansvaret lika av Dalatrafik, X-trafik, Upplands Lokaltrafik, Västerås Lokaltrafik, Värmlandstrafik, Länstrafiken Örebro och Länstrafiken Södermanland?
Men även om BIMS kommer fortsätta ha vissa brister hade det kunnat vara värre. Ni hade kunnat fått SL:s biljettsystem Access istället! ;)

Access har jag varit i kontakt med ett otal gånger då jag egentligen är stockholmare och besöker hemstaden ganska ofta. Har dock ej stött på några stora brister än, men det är väl saker som upplevs när man arbetar med systemen, som i vårt fall BIMS. En lustig sak i Access var/är ju att det är praktiskt att åka spårvagn i city med reskassa, dom verkar bara kunna konstatera hur mycket man har på kortet och inte dra något belopp :o ;D. Men det kanske är rättat nu?
Men segheten i systemet verkar inte finnas som i BIMS, där passagerarna står som i en svart komedi och närmast tycker synd om oss förare som sitter där och stirrar, allt medan kön står still och förseningen växer i väntan på reaktion från maskinen :(.