(SL) tidtabell norrort

Startat av igel, 15 november 2012, 22:50:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Har just tittat igenom tidtabellerna för Norrort (endast ett fåtal har lagts upp). Men alla linjer som har lagts upp verkar ha det gemensamma att de mycket väl kan köras av något annat garage än de i gamla Norrort.
178 (Råsta mf.)
603 (Råsta)
608 (Vallentuna)
610 (Vallentuna)
627 (Råsta, Vallentuna?)
697 (Råsta)

Sedan verkar symbolen för lågentré  saknas i en del (ex. 610) av tabellerna, redigeringsfel eller kommer Arriva köra med höggolvsbussar till sommaren?

Andreas91

Gällande busstyper, så känner väl kanske SL att de inte behöver skriva in att det är lågentré/låggolvsbussar som trafikerar linjerna, då åtminstone jag har tolkat det som att epoken med normalgolvsbussar i Täby/Norrort kommer att nå sitt prel. slut iom att Arriva tar över trafiken. Vid akut behov, så kan väl iofs hela dagens vagnpark i Norrort rulla även en bit in på vårkanten, men jag skulle inte tipa på att det är så troligt att det sker. Jag har dessutom fått för mig att Norrort fick en specialdispens som tillät att normalgolvsbussar fick trafikera år 2012, annars hade de nog redan varit långt borta vid det här laget.

buskörare

Citat från: igel skrivet 15 november 2012, 22:50:17 PM
Har just tittat igenom tidtabellerna för Norrort (endast ett fåtal har lagts upp). Men alla linjer som har lagts upp verkar ha det gemensamma att de mycket väl kan köras av något annat garage än de i gamla Norrort.
178 (Råsta mf.)
603 (Råsta)
608 (Vallentuna)
610 (Vallentuna)
627 (Råsta, Vallentuna?)
697 (Råsta)

Sedan verkar symbolen för lågentré  saknas i en del (ex. 610) av tabellerna, redigeringsfel eller kommer Arriva köra med höggolvsbussar till sommaren?

Och vi skulle kunna köra 176, 177, 101, 102 osv. Vad spelar det för roll vilket garage linjerna ligger på menar du?

Nico

Just närheten mellan garagen/trafikområdena innebär ju att man lättare kan få till denna typ av positiva synergieffekter. SL upphandlar ju sedan pendeltrafik och tunnelbana i hela paket. Personligen anser jag att man gärna kunde göra samma sak med övrig trafik, dvs. lokalbanorna i ett tredje paket och bussarna kunde ju förslagsvis i så fall hellre upphandlas i form av delpaket som Norra/Västra, City/Lidingö samt Östra/Södra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Citat från: buskörare skrivet 16 november 2012, 10:45:36 AM
Och vi skulle kunna köra 176, 177, 101, 102 osv. Vad spelar det för roll vilket garage linjerna ligger på menar du?

Det var snarare att det var just de linjer som verkligen skulle kunnat ha hört till ett annat trafikområde vars tabeller finns upplagda. Till skillnad från alla de åkerberga, vaxholm, täby och danderydslinjer som aldrig lämnar norrort.

Karsten

Det kommer inledningsvis inte bli så mycket utbyte mellan Råsta och Täby, kanske blir det mer till nästa skifte. Norrort kommer från januari köra sina egna linjer, större delen av turerna på linje 508 på vardagar samt enstaka avgångar på 537 och 687.

P.Ek


igel

Den missade jag, (Går visserligen också utanför Norrort). Men det var ju en kraftig utökning av trafiken på linjen.

Buss-busen

Citat från: igel skrivet 15 november 2012, 22:50:17 PM
Har just tittat igenom tidtabellerna för Norrort (endast ett fåtal har lagts upp). Men alla linjer som har lagts upp verkar ha det gemensamma att de mycket väl kan köras av något annat garage än de i gamla Norrort.
178 (Råsta mf.)
603 (Råsta)
608 (Vallentuna)
610 (Vallentuna)
627 (Råsta, Vallentuna?)
697 (Råsta)

Sedan verkar symbolen för lågentré  saknas i en del (ex. 610) av tabellerna, redigeringsfel eller kommer Arriva köra med höggolvsbussar till sommaren?

Verkar onödigt att lägga upp tidtabeller redan nu, som börjar gälla den 7 januari.

Karsten

Citat från: Buss-busen skrivet 18 november 2012, 00:51:52 AM
Verkar onödigt att lägga upp tidtabeller redan nu, som börjar gälla den 7 januari.

De tidtabeller som lagts upp är de som ingår i tidtabellshäften med decemberskifte, eftersom de finns med i dessa häften.

Karsten

Det börjar kanske bli dags att berätta vad som sker i Norrort i och med tidtabellsskiftet där 7/1 2013.

Vi börjar med järnhjulen:

Kårstalinjen: I lågtrafik förlängs de tåg som vänder i Ormsta till Lindholmen. På så vis får Lindholmen minst halvtimmestrafik i stort sett hela trafikdygnet.
Österskärslinjen: Två tågpar förlängs måndag-fredag från Åkersberga till Österskär.

Busstrafiken utökas visst också:

178: 10-minuterstrafiken utökas både morgon och eftermiddag. 15-minuterstrafiken utökas kvällstid måndag-fredag samt både förmiddag och kväll lördag-söndag. På söndagar trafik i samma omfattning som på lördagar.
601: 20-minuterstrafiken utökas både morgon och eftermiddag.
602: En ny tur eftermiddagar måndag-fredag.
603: En ny tur på morgonen.
604: 20-minuterstrafiken utökas både morgon och eftermiddag. Halvtimmestrafik i större omfattning lördag och söndag.
605: En ny tur dagligen vid lunchtid. Halvtimmestrafik på lördagar till kl. 18. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
607: Nya turer i morgonrusningen. I eftermiddagsrusningen införs 7,5-minuterstrafik på sträckan Danderyd-Sollentuna. Dagtid måndag-fredag 10-minuterstrafik Danderyd-Sollentuna. 15-minuterstrafik införs på söndagar och utökas på lördagar.
608: En ny tur på morgonen.
609: Två nya turer på morgonen och en ny tur på eftermiddagen.
610: Rusningstrafiken på eftermiddagen utsträcks något. 20-minuterstrafik dagtid alla dagar samt kvällstid måndag-fredag. Viss reducering av trafiken i motrusningsriktningen.
611: I morgonrusningen samordnas trafikeringen ihop med 604 och 613 bättre. I eftermiddagsrusningen införs 7,5-minuterstrafik norrut och 15-minuterstrafik söderut. . 20-minuterstrafik dagtid alla dagar samt kvällstid måndag-fredag. Viss reducering av trafiken i motrusningsriktningen.
613: 10-minuterstrafik i maxtimmen på morgonen. På eftermiddagen 15-miuterstrafik, vilken skapar 5-minuterstrafik ihop med 611 från Danderyd. Trafik även i motrusningsriktningen.
614: 15-minuterstrafik mellan 14 och 16 måndag-fredag. Halvtimmestrafik till kl. 18 på lördagar. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
615: Halvtimmestrafik till kl. 18 på lördagar. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
616: 15-minuterstrafik mellan 14 och 16 måndag-fredag. Halvtimmestrafik till kl. 18 på lördagar. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
617: Halvtimmestrafik till kl. 18 på lördagar. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
618: Trafiktiden utökas något både morgon och eftermiddag. Bättre samordning med 604 så jämn turtäthet Grindtorp-Danderyd uppnås.
619: Halvtimmestrafik till kl. 18 på lördagar. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
622: Ett antal nya turer måndag-fredag ger jämnare trafik och sprider avgångarna så att linje 622 och 633 inte går samtidigt genom Tråsättra i samma omfattning som idag. På söndagar utökas trafiken till samma nivå som på lördagar. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
623: Turen som idag bara går skoldagar kommer gå även lovdagar. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
624C: En ny tur från Humlegården.
626: En ny tur från Åkersberga till Danderyd måndag-fredag.
627: 30-minuterstrafik införs dagtid måndag-fredag. På lördagar förlängs turer så att alla turer går till/från Arninge.
628: Två nya turer på eftermiddagarna. På morgonen införs 8-minuterstrafik.
628C: 8-minuterstrafik i morgonrusningen.
629: På söndagar utökas trafiken till samma nivå som på lördagar.
633: Trafiken samordnas bättre med linje 622 genom Tråsättra. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
670: Nya turer måndag-fredag så att rusningstrafiken kan utökas. 6-minuterstrafik från Vaxholm mellan 8:00 och 8:30. Tätare trafik mellan 18:00 och 20:00 från Stockholm.
680: Två nya turer på morgonen.
682: En ny dubbeltur vid 21-tiden på vardagar.
684: 45-minuterstrafiken slopas till förmån för 30-minuterstrafik med anslutning till/från Arlanda och Uppsala i Upplands Väsby.
685: 20-minuterstrafik i båda riktningarna på eftermiddagar. Dagtid införs 30-minuterstrafik.

För linjerna som vänder vid Täby centrum gäller att en ny tillfällig terminal på östra sidan om järnvägen tas i bruk. I och med detta får linjerna 605, 612, 614, 615, 616, 617 och 684 längre körtid, medan 619 får något kortare körtid.

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 23 november 2012, 21:37:08 PM
Det börjar kanske bli dags att berätta vad som sker i Norrort i och med tidtabellsskiftet där 7/1 2013.

Vi börjar med järnhjulen:

Kårstalinjen: I lågtrafik förlängs de tåg som vänder i Ormsta till Lindholmen. På så vis får Lindholmen minst halvtimmestrafik i stort sett hela trafikdygnet.
Österskärslinjen: Två tågpar förlängs måndag-fredag från Åkersberga till Österskär.

Busstrafiken utökas visst också:

178: 10-minuterstrafiken utökas både morgon och eftermiddag. 15-minuterstrafiken utökas kvällstid måndag-fredag samt både förmiddag och kväll lördag-söndag. På söndagar trafik i samma omfattning som på lördagar.
601: 20-minuterstrafiken utökas både morgon och eftermiddag.
602: En ny tur eftermiddagar måndag-fredag.
603: En ny tur på morgonen.
604: 20-minuterstrafiken utökas både morgon och eftermiddag. Halvtimmestrafik i större omfattning lördag och söndag.
605: En ny tur dagligen vid lunchtid. Halvtimmestrafik på lördagar till kl. 18. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
607: Nya turer i morgonrusningen. I eftermiddagsrusningen införs 7,5-minuterstrafik på sträckan Danderyd-Sollentuna. Dagtid måndag-fredag 10-minuterstrafik Danderyd-Sollentuna. 15-minuterstrafik införs på söndagar och utökas på lördagar.
608: En ny tur på morgonen.
609: Två nya turer på morgonen och en ny tur på eftermiddagen.
610: Rusningstrafiken på eftermiddagen utsträcks något. 20-minuterstrafik dagtid alla dagar samt kvällstid måndag-fredag. Viss reducering av trafiken i motrusningsriktningen.
611: I morgonrusningen samordnas trafikeringen ihop med 604 och 613 bättre. I eftermiddagsrusningen införs 7,5-minuterstrafik norrut och 15-minuterstrafik söderut. . 20-minuterstrafik dagtid alla dagar samt kvällstid måndag-fredag. Viss reducering av trafiken i motrusningsriktningen.
613: 10-minuterstrafik i maxtimmen på morgonen. På eftermiddagen 15-miuterstrafik, vilken skapar 5-minuterstrafik ihop med 611 från Danderyd. Trafik även i motrusningsriktningen.
614: 15-minuterstrafik mellan 14 och 16 måndag-fredag. Halvtimmestrafik till kl. 18 på lördagar. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
615: Halvtimmestrafik till kl. 18 på lördagar. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
616: 15-minuterstrafik mellan 14 och 16 måndag-fredag. Halvtimmestrafik till kl. 18 på lördagar. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
617: Halvtimmestrafik till kl. 18 på lördagar. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
618: Trafiktiden utökas något både morgon och eftermiddag. Bättre samordning med 604 så jämn turtäthet Grindtorp-Danderyd uppnås.
619: Halvtimmestrafik till kl. 18 på lördagar. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
622: Ett antal nya turer måndag-fredag ger jämnare trafik och sprider avgångarna så att linje 622 och 633 inte går samtidigt genom Tråsättra i samma omfattning som idag. På söndagar utökas trafiken till samma nivå som på lördagar. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
623: Turen som idag bara går skoldagar kommer gå även lovdagar. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
624C: En ny tur från Humlegården.
626: En ny tur från Åkersberga till Danderyd måndag-fredag.
627: 30-minuterstrafik införs dagtid måndag-fredag. På lördagar förlängs turer så att alla turer går till/från Arninge.
628: Två nya turer på eftermiddagarna. På morgonen införs 8-minuterstrafik.
628C: 8-minuterstrafik i morgonrusningen.
629: På söndagar utökas trafiken till samma nivå som på lördagar.
633: Trafiken samordnas bättre med linje 622 genom Tråsättra. Bättre anslutningar med Roslagsbanan.
670: Nya turer måndag-fredag så att rusningstrafiken kan utökas. 6-minuterstrafik från Vaxholm mellan 8:00 och 8:30. Tätare trafik mellan 18:00 och 20:00 från Stockholm.
680: Två nya turer på morgonen.
682: En ny dubbeltur vid 21-tiden på vardagar.
684: 45-minuterstrafiken slopas till förmån för 30-minuterstrafik med anslutning till/från Arlanda och Uppsala i Upplands Väsby.
685: 20-minuterstrafik i båda riktningarna på eftermiddagar. Dagtid införs 30-minuterstrafik.

För linjerna som vänder vid Täby centrum gäller att en ny tillfällig terminal på östra sidan om järnvägen tas i bruk. I och med detta får linjerna 605, 612, 614, 615, 616, 617 och 684 längre körtid, medan 619 får något kortare körtid.

Oj, det var inte lite ändringar! Lär gå åt en del extra personal?
Hoppas Arriva lyckas bättre med körtiderna än nuvarande och Arriva gjort i Råsta enligt rykte.

Andreas91

Spännande med utökningarna i Norrortstrafiken!  :) Passerade själv förbi ett ensamt hållplatsbås för några dagar sen öster om Täby Cs station och anar nu att det gissningsvis kan röra sig om den, eller en av de tillfälliga terminalhållplatserna. Jag har gått och funderat på en sak, men tror inte jag har hajat detta än, så jag önskar lite hjälp här: Om lokallinjerna nu skall utgå från den nya terminalen - kommer hållplats Marknadsvägen dras in då för linjerna som går ut västerut resp. österut från centrum, dvs. 614-616 samt 619, eller är den hållplatsen för närvarande helt indragen i och med de milt sagt omfattande trafikomläggningarna som finns där nu? Jag anar att den är indragen, men jag vet som sagt ej säkert (dock har jag sett att den verkar finnas kvar för genomgående linjer, men då framflyttad framför nordligaste rondellen).

Om Marknadsvägen är tillfälligt "borta" för lokallinjerna, så får jag en känsla av att det egentligen borde kunna underlätta för de flesta av Täbys lokallinjer. Ta linjerna mot Tibbleskolan exempelvis - då borde det väl nästan vara att dunka på rakt över järnvägen (givetvis utöver att man skall in och ut ur terminalen/parkeringen). "Norrgående" linjerna, alltså 605, 612, 617 och 684, får det lite stökigare, men tidskillnaden där blir kanske inte så stor den heller.

Nu vet inte jag när arbetena med Täby C beräknas vara klara, men jag tror sammanfattningsvis att man kanske kan vinna lite på att starta öster om stationen - åtminstone för en del. Jag kom i en norrgående 627 för några dagar sedan och ja - föraren kom nästan inte in på marknadsvägen med ledbussen, så i vad som kändes som minst ett par minuter, så stod min buss rakt över plankorsningen... Nej, jag vart inte speciellt orolig, men man hann fundera lite över den rådande trafiksituationen. Vet någon som bor/kör i området varför trafikomläggningarna är så stora där just nu? Är det enbart för att man bygger ut centrum eller har ett ev. ersättande av plankorsningen också något finger med i spelet? Mest nyfiken på vad som sker, inget annat.
 

buskörare

Citat från: Andreas91 skrivet 24 november 2012, 01:59:21 AM
Spännande med utökningarna i Norrortstrafiken!  :) Passerade själv förbi ett ensamt hållplatsbås för några dagar sen öster om Täby Cs station och anar nu att det gissningsvis kan röra sig om den, eller en av de tillfälliga terminalhållplatserna. Jag har gått och funderat på en sak, men tror inte jag har hajat detta än, så jag önskar lite hjälp här: Om lokallinjerna nu skall utgå från den nya terminalen - kommer hållplats Marknadsvägen dras in då för linjerna som går ut västerut resp. österut från centrum, dvs. 614-616 samt 619, eller är den hållplatsen för närvarande helt indragen i och med de milt sagt omfattande trafikomläggningarna som finns där nu? Jag anar att den är indragen, men jag vet som sagt ej säkert (dock har jag sett att den verkar finnas kvar för genomgående linjer, men då framflyttad framför nordligaste rondellen).

Om Marknadsvägen är tillfälligt "borta" för lokallinjerna, så får jag en känsla av att det egentligen borde kunna underlätta för de flesta av Täbys lokallinjer. Ta linjerna mot Tibbleskolan exempelvis - då borde det väl nästan vara att dunka på rakt över järnvägen (givetvis utöver att man skall in och ut ur terminalen/parkeringen). "Norrgående" linjerna, alltså 605, 612, 617 och 684, får det lite stökigare, men tidskillnaden där blir kanske inte så stor den heller.

Nu vet inte jag när arbetena med Täby C beräknas vara klara, men jag tror sammanfattningsvis att man kanske kan vinna lite på att starta öster om stationen - åtminstone för en del. Jag kom i en norrgående 627 för några dagar sedan och ja - föraren kom nästan inte in på marknadsvägen med ledbussen, så i vad som kändes som minst ett par minuter, så stod min buss rakt över plankorsningen... Nej, jag vart inte speciellt orolig, men man hann fundera lite över den rådande trafiksituationen. Vet någon som bor/kör i området varför trafikomläggningarna är så stora där just nu? Är det enbart för att man bygger ut centrum eller har ett ev. ersättande av plankorsningen också något finger med i spelet? Mest nyfiken på vad som sker, inget annat.


Marknadsvägen trafikeras inte av nån annan linje än 627 och några nattlinjer. Dom som startar vid Täby C stannar inte vid hållplats Marknadsvägen. Att köra förbi Tibbleskolan för 612 m.fl gör ju att man missar en viktig hållplats, Galoppfältet. Så dom behöver så gott det går trafikera Stora Marknasvägen ändå. Tyvärr, det är hemskt att köra där nu. Centrumet ska vara klart 2015, men redan i vinter ska dom släppa på trafik i tunnlarna under som byggs. Sägs det.

Här finns mer info:
http://taby.se/PageFiles/19838/Planbeskrivning%20T%C3%A4by%20centrum%20laga%20kraft.pdf

Bussmicke

Ska bussterminalen tillbaka till samma plats sedan?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.