Förarplatser utan bälte. UL: "Det är inte ok!"

Startat av Jacob, 11 juli 2012, 22:53:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Nu börjar bli trött på tjatet om UL och dörrbromsar, bussen ifråga finns inte kvar i trafik och finns det skrivet någonstans i avtalen om det skall finns dörrbromsar på bussarna?

Jag skulle också vilja veta om det finns något annat företag som inte har bussar med dörrbromsar och kör åt länstrafikbolag?

mvh Stefan P

Jan

Stadsbussar klass 1 där bälten saknas hos passagerarna men finns hos föraren innebär att den ska nyttjas av föraren.
I branschen 37 år

Der_löwe

Citat från: Stefan P skrivet 12 juli 2012, 16:22:54 PM
Hej

Nu börjar bli trött på tjatet om UL och dörrbromsar, bussen ifråga finns inte kvar i trafik och finns det skrivet någonstans i avtalen om det skall finns dörrbromsar på bussarna?

Jag skulle också vilja veta om det finns något annat företag som inte har bussar med dörrbromsar och kör åt länstrafikbolag?

mvh Stefan P

I Jämtland kör Centrala buss och dess bolag utan dörrbromsar. Brukar observera detta på morgonen när jag väntar på stadsbussen och alla landsortsbussar rullar in till stan och kör iväg utan att dörrarna stängts.

admin

I två inlägg i denna tråd behandlas specifikt dörrbromsar. Det finns redan en tråd i detta ämne. Inläggen får stå kvar här men nya inlägg i detta ämne hänvisas till den tidigare tråden och kommer att kvastas om de placeras här.

/admin

Ronald M. Jannesson

...vad handlar denna hysteri om säkerhetsbälten på förarplats om? Jo, jag vet att vi i dagens samhälle SKA VARA ÖVERBESKYDDADE från allt och alla helst, men hallå. Ska man verkligen lägga pengar på att i efterhand installera säkerhetsbälten i gamla bussar??? Nu får väl ni överbeskyddade svenskar ändå ge er!!! ??? ::)

Jo

Har nu UL inte begärt bälte på förarplatsen så är det väl egentligen bara en fråga mellan personalen(ev via fackförbundet) och Nobina. Kunderna torde ju inte drabbas av att föraren inte har bälte.

Om nu förarna anser att deras arbetsmiljö blir farlig utan bälte får de väl helt enkelt skyddsstoppa trafiken och sen får arbetsmiljöverket ta ställning till om bälte är nödvändigt eller ej. (Om jag förstår det rätt har den aktuella trafiken haft bussar med bälte innan)


lil-sis

Stadsbussarna har ju inte heller bälten för förarna i alla bussar.

Men jag tycker också det snarare är en intern fråga än något att debattera i media, det är ju dessutom inte särskilt många som bryr sig.

Lars-Håkan_E

Citat från: lil-sis skrivet 13 juli 2012, 17:43:58 PM
Stadsbussarna har ju inte heller bälten för förarna i alla bussar.

Men jag tycker också det snarare är en intern fråga än något att debattera i media, det är ju dessutom inte särskilt många som bryr sig.

Skillnaden är att Gamla Upsalabuss inte har bälten till passagerarna i någon buss.

Antar att det som lett till detta är att det ansetts viktigare att passagerarna sitter bältade än föraren (som sitter hela dagen) men med tanke på att kostnaden för att byta förarstol till en beg med midjebälte är en spottstyver så kan jag inte begripa att man hellre tar en debatt i media.