Förarplatser utan bälte. UL: "Det är inte ok!"

Startat av Jacob, 11 juli 2012, 22:53:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Bussmupp

Vill inte starta ytterligare en diskusion om dörrbromsar, men jag förstår mig inte på UL. Bussar utan dörrbroms är ok, men inte utan säkerhetsbälte för föraren.

ResVille

"Uppdragsgivaren UL väntar just nu på besked från Nobina varför det inte finns säkerhetsbälten på alla platser."

Kan bli intressant att se hur det går i detta fall.
Står det exakt på detta sätt i kraven eller är det med hänvisning till passagerarna?

Det finns fortfarande bussar i trafik i landet utan bälten eller med bälten på passagerarplats men inte på förarplats.

Lars-Håkan_E

Detta regleras i lag.

Buss registrerad 1 jan 2004 eller senare SKALL vara utrustad med bälte på SAMTLIGA platser inkl förarplatsen, detta gäller INTE buss för tätortstrafik.

Äldre bussar behöver inte ha bälten vare sig på passagerarplatser eller på förarplatsen men om bälte finns är man skyldig att använda dem.

KG

Citat från: Håkan_E skrivet 12 juli 2012, 10:21:57 AM
Detta regleras i lag.

Buss registrerad 1 jan 2004 eller senare SKALL vara utrustad med bälte på SAMTLIGA platser inkl förarplatsen, detta gäller INTE buss för tätortstrafik.

Äldre bussar behöver inte ha bälten vare sig på passagerarplatser eller på förarplatsen men om bälte finns är man skyldig att använda dem.

Fast den stora frågan är ju vad som står i avtalet mellan UL och Nobina.

Lars-Håkan_E

Citat från: KG skrivet 12 juli 2012, 10:25:09 AM
Fast den stora frågan är ju vad som står i avtalet mellan UL och Nobina.

Att bussar registrerade 31 dec 2003 och tidigare skall ha bälten på samtliga passagerarplatser? Högst sannolikt så.
Alternativt att ....ska ha bälten på samtliga platser.

Sedan är det ju precis så att det är en stor extrakostnad att montera 3 punktsbälten, det kräver minst ny förarstol, midjebälte däremot brukar man kunna eftermontera på "GN Stolar" i befintliga fästen.

Här känns det som att man inte valt rätt sak att strida för från Nobinas sida, bad will både internt o externt för bälten på fyra förarstolar.
Har man varit alterta så hade man skiftat stolar mellan dessa och de bussar som utrangerades.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2012, 01:23:08 AM
Så det faktum att det blir en tidningsnyhet att fyra UL-bussar saknar förarbälten är rätt intressant. Det tyder på att man i Enköping har vett att ställa krav på trafiksäkerheten, vilket är klart positivt.

När jag var i Enköping för cirka fem år sedan lade jag märke till att även förarna av tätortstrafiken, som då kördes av Mellansvensk Omnibustrafik, använde bälte. Det tror jag inte jag hade sett någon annanstans då. Så detta verkar vara en viktig fråga i Enköping. Och det är ju bra.

För övrigt illustreras den länkade artikeln med en buss från KR Trafik fast det  handlar om Nobina.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 12 juli 2012, 10:32:33 AM
Att bussar registrerade 31 dec 2003 och tidigare skall ha bälten på samtliga passagerarplatser? Högst sannolikt så.
Alternativt att ....ska ha bälten på samtliga platser.

Men en huvudman kan ju faktiskt kräva bälten på alla stolar i alla de bussar som går i trafik för denna huvudman. Även i bussar av 2003 års modell eller äldre.

bjorn_k

I det här fallet undrar jag vad som hade hänt om Norrtälje tillhört UL... Hälften (grovt räknat) av våra bussar saknar helt bälte. I Rimbo är det (också grovt räknat) 1/3 som har bälte...

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2012, 11:14:04 AM
Men en huvudman kan ju faktiskt kräva bälten på alla stolar i alla de bussar som går i trafik för denna huvudman. Även i bussar av 2003 års modell eller äldre.

Det kan man göra i en upphandling, men då är det bättre att istället gå via Euroklassning eller första reg datum för att på sätt få bussar som genom lagkraven ändå behöver ha bälten.

Att eftermontera bälten på passagerarplatser i gamla bussar är sällan lönsamt med tanke på att bussarna redan nått 3/4 av sin ekonomiska livslängd.


KG

Citat från: Håkan_E skrivet 12 juli 2012, 13:37:58 PM
Det kan man göra i en upphandling, men då är det bättre att istället gå via Euroklassning eller första reg datum för att på sätt få bussar som genom lagkraven ändå behöver ha bälten.

Att eftermontera bälten på passagerarplatser i gamla bussar är sällan lönsamt med tanke på att bussarna redan nått 3/4 av sin ekonomiska livslängd.

Varför ska trafikhuvudmannen bekymra sig om sådana saker? Det är väl solklart att i de fall huvudmannen kräver bälten på alla platser, att det då ska finnas på alla platser. Hur trafikutövaren beslutar sig för att göra är ju dennes problem.

UL har ju haft en tydlig säkerhetslinje i denna upphandlingen genom att kräva säkerhetsbälten på alla platser samt alkolås i alla bussar.

Lars-Håkan_E

Citat från: KG skrivet 12 juli 2012, 13:42:25 PM
Varför ska trafikhuvudmannen bekymra sig om sådana saker? Det är väl solklart att i de fall huvudmannen kräver bälten på alla platser, att det då ska finnas på alla platser. Hur trafikutövaren beslutar sig för att göra är ju dennes problem.

UL har ju haft en tydlig säkerhetslinje i denna upphandlingen genom att kräva säkerhetsbälten på alla platser samt alkolås i alla bussar.

Står det i avtalet att det ska finnas bälten på samtliga platser eller att samtliga sittande passagerare ska ha bälten?

Det är ju avgörande för om även förarplatsen ska ha bälte rent avtalsmässigt.

Sedan är det ju en vansinning fråga att ta strid om för operatören med all badwill det innebär

KG

Citat från: Håkan_E skrivet 12 juli 2012, 13:51:01 PM
Står det i avtalet att det ska finnas bälten på samtliga platser eller att samtliga sittande passagerare ska ha bälten?

Ja det är det som är frågan.

AO

Någon som vet vilka bussar det rör sig om?

Lars-Håkan_E

Citat från: KG skrivet 12 juli 2012, 13:59:16 PM
Ja det är det som är frågan.

Om vi antar att UL använt det branschgemensamma "kryssforumläret" för fordonskrav så är det så här:

...alla passagerare även barn ska sitta säkert i bälte....