Om SJ Buss funnits kvar

Startat av Bussmupp, 25 april 2012, 15:53:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmupp

Tänk vad enkelt det skulle vara om SJ Buss fanns kvar. Då skulle de inte behöva låna/hyra in ersättningsbussar om något stoppar trafiken.

(Rubriken ändrad av admin)

Muk

#1
Citat från: Bussmupp skrivet 25 april 2012, 15:53:15 PM
Tänk vad enkelt det skulle vara om SJ Buss fanns kvar. Då skulle de inte behöva låna/hyra in ersättningsbussar om något stoppar trafiken.

För att SJ Buss skulle inte ha någon egen trafik att prioritera?  ::)

(Rubriken ändrad av admin)

Staffan Sävenfjord

#2
Citat från: Muk skrivet 25 april 2012, 16:05:00 PM
För att SJ Buss skulle inte ha någon egen trafik att prioritera?  ::)

Alldeles frånsett det så skulle det naturligtvis bli mycket dyrare att hålla tillräckligt med bussar och förare i beredskap jämfört med att hyra in vid behov.

Redan på den tiden SJ Buss fanns kunde de långt ifrån köra alla tågersättningar utan även då fick hyras in från andra bussbolag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Visst skulle det gå att ha ersättningsbussar och utbildade beredda jourförare på alla större orter med järnväg. Men vilka hiskeliga summor det skulle kosta! Detta oavsett om bussarna och förarna hade tillhört SJ Buss eller privata inhyrda åkare.

KG

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 april 2012, 16:22:06 PM
Alldeles frånsett det så skulle det naturligtvis bli mycket dyrare att hålla tillräckligt med bussar och förare i beredskap jämfört med att hyra in vid behov.


Men det är ju ett utmärkt sätt att nyttja de timanställda man har som är tillgängliga. Kanske klarar man inte av att köra allt, men en stor del!
Bara tågersättningen sker på helger eller kvällar så finns det ju bussar och det är just dessa tider som alla planerade tågstopp är.

Staffan Sävenfjord

Citat från: KG skrivet 25 april 2012, 18:39:04 PM
Men det är ju ett utmärkt sätt att nyttja de timanställda man har som är tillgängliga. Kanske klarar man inte av att köra allt, men en stor del!
Bara tågersättningen sker på helger eller kvällar så finns det ju bussar och det är just dessa tider som alla planerade tågstopp är.

Det finns inte många timanställda vid SJ och ännu färre av dem har busskort. Det räcker inte heller med bussförare utan man behöver bussar också. Tågersättningar är inte koncentrerade till helger eller kvällar och även planerade tågstopp kan gälla hela veckor. Så är det just nu  t ex mellan Ängelholm och Laholm.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

KG

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 april 2012, 18:55:49 PM
Det finns inte många timanställda vid SJ och ännu färre av dem har busskort. Det räcker inte heller med bussförare utan man behöver bussar också. Tågersättningar är inte koncentrerade till helger eller kvällar och även planerade tågstopp kan gälla hela veckor. Så är det just nu  t ex mellan Ängelholm och Laholm.

Jag trodde vi pratade om att OM SJ Buss fanns kvar. Alltså att SJ hade hela Nobinas verksamhet under egen flagg?

Staffan Sävenfjord

Citat från: KG skrivet 25 april 2012, 19:05:31 PM
Jag trodde vi pratade om att OM SJ Buss fanns kvar. Alltså att SJ hade hela Nobinas verksamhet under egen flagg?

Då är jag med på hur du menar. Men historien runtom hade ju inte avstannat bara för att SJ hade behållit sin bussverksamhet. Redan från 1990 blev Swebus dessutom ett eget aktiebolag som visserligen ägdes av SJ men som var helt skilt från tågtrafiken. Om SJ hade behållit SJ Buss i sin gamla form hade de inte vunnit  många upphandlingar och alltså sannolikt varit ett litet företag i dag.

Om Nobina har en mängd timanställda som inte hellre vill än att jobba så kan de ju erbjuda sina tjänster till de bussföretag som upphandlar ersättningstrafik. Men det är ganska ovanligt att man ser Nobina med bland dem och ännu ovanligare Swebus. Så var det till och med på den tiden som Interbus ägdes av Swebus och hade ansvaret för tågersättningar runt Göteborg. Det var mycket ovanligt att Swebus ställde upp när Interbus egna bussar inte räckte till. (Observera att jag här avser körningar för SJ AB.)

En aspekt till: år 2001 upphörde det gamla affärsverket Statens järnvägar och det företag som i dag heter SJ AB kör bara persontrafiken från det gamla affärsverket. Det är alltså ett helt annat företag än vad SJ var när de hade egen bussverksamhet. SJ AB har aldrig ägt något bussbolag och om bussarna funnits kvar när affärsverket upphörde hade den verksamheten inte hamnat hos SJ AB om man ser till hur den övriga verksamheten delades upp på olika aktiebolag.









Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

KG

Tyvärr är ju Nobina inte längre intresserade av något annat än linjetrafik. Man anser sig inte ha kompetent personal för beställningskörningar längre.

Lars-Håkan_E

Man har ju varken fordon eller förare annat än på väldigt få ställen numera som passar till beställningstrafik etc och det är ju en långsiktig medveten strategi att enbart inrikta sig upp upphandlad linjetrafik.

Sedan sköter systerbolaget Swebus långväga expressbusstrafik och viss charter genom att merutnyttja expressbussarna.

Lokal beställningstrafik har på många håll avknoppats från koncernen genom medarbetare som slutat och startat eget samt genom försäljningen av Interbus till Strömmakoncernen.

JDS

Citat från: KG skrivet 25 april 2012, 20:21:30 PM
Tyvärr är ju Nobina inte längre intresserade av något annat än linjetrafik. Man anser sig inte ha kompetent personal för beställningskörningar längre.

Det kan jag livligt föreställa mig men är det verkligen hela förklaringen? Jag tänker mig att en nästan ännu viktigare del är att man inte har någon organisation för att marknadsföra och arrangera beställningstrafik, utan hela företaget är liksom konstruerat för att köra enligt förplanerade omlopps- och tjänstepaket och den improvisationskapacitet som finns är fullt upptagen med att hantera sjukskrivningar och trasiga bussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 25 april 2012, 20:32:27 PM
Det kan jag livligt föreställa mig men är det verkligen hela förklaringen? Jag tänker mig att en nästan ännu viktigare del är att man inte har någon organisation för att marknadsföra och arrangera beställningstrafik, utan hela företaget är liksom konstruerat för att köra enligt förplanerade omlopps- och tjänstepaket och den improvisationskapacitet som finns är fullt upptagen med att hantera sjukskrivningar och trasiga bussar.

Jag tror också att det är den främsta förklaringen. Det är ju fler stora bussbolag som sällan ställer upp och kör tågersättningar för SJ eller andra tågbolag med fjärrtrafik: Keolis och Arriva t ex. De andra stora som Veolia, Nettbuss och Bergkvarabuss har vanligen beställningstrafiken organiserad skild från linjetrafiken.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: KG skrivet 25 april 2012, 20:21:30 PM
Tyvärr är ju Nobina inte längre intresserade av något annat än linjetrafik. Man anser sig inte ha kompetent personal för beställningskörningar längre.
Vilka belägg har du att Nobina inte anser att man har kompetent personal. En stor anledningar till att  beställningstrafiken minskat, är att företaget inte vill vara med att dumpa priser. Senast idag fick jag redan på att ett bolag kommer avveckla sig på grund av olönsamhet. Den resa som idag kostar 1000 kronor kostade 900 kronor för ett antal år sedan, Då har kostnaderna löner bränsle och annat ökat. Inte har kostnaderna för beställningstrafiken följt index.
I branschen 37 år

KG

Citat från: Jan skrivet 25 april 2012, 21:34:13 PM
Vilka belägg har du att Nobina inte anser att man har kompetent personal. En stor anledningar till att  beställningstrafiken minskat, är att företaget inte vill vara med att dumpa priser. Senast idag fick jag redan på att ett bolag kommer avveckla sig på grund av olönsamhet. Den resa som idag kostar 1000 kronor kostade 900 kronor för ett antal år sedan, Då har kostnaderna löner bränsle och annat ökat. Inte har kostnaderna för beställningstrafiken följt index.

Ptja, bara en sån sak som att man får order om att aldrig avvika från rutt, inte ens under tomkörning alltså. För vi klarar inte av att köra på "okända" vägar.

Jo

Sen har ju busstyperna som används vid beställningskörningar blivit alltmer olika dem som används på dem upphandlade trafiken. På 80-90 talet var ju länsbussarna och de enklare turistbussarna väldigt lika varandra komfortmässigt. Idag används ju ofta helt olika typer av bussar för kollektivtrafik respektive upphandlad trafik. Det blir ju då naturligt att tex Kelios och Nobina inte kör så mycket beställningstrafik då de på de flesta platser har väldigt få bussar som passar för beställningskörningar.