Knivbeväpnad man i Uppsala stadshus stoppade trafiken (länk + mobilbilder)

Startat av Jacob, 13 april 2012, 21:04:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Litet drama i Uppsala idag mellan 16 och 19. Korsningen Vaksalagatan/Kungsgatan där samtliga stadsbussar inom city passerar spärrades av och även regionbussarna drabbades hårt och fick ledas om. Läs mer här: http://www.unt.se/uppsala/bevapnad-man-i-stadshuset-1719785.aspx

Eftersom min kamera är trasig blev det enkla mobilbilder från kaoset. Fotograferade gjorde jag tillsammans med Marcus17 och Rebecca HarkurGin.







Rörigt blev det runt Dragarbrunn....
























GUB 284 på S:t Olofsgatan


GUB 377 på S:t Olofsgatan


//Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Jacob

Kö på Kungsgatan






















Det var det! Ber om ursäkt för de något kassa bilderna. Ska försöka kolla upp vad som är fel med min kamera.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius


  Här kommer det mer bilder från dagens händelser.

  Helt otroligt att folk stod och väntade på bussen vid Hpl Stadshuset vid Kungsgatan fast det var helt avstängt i korsning Vaksalagatan/Kungsgatan med Polisband.

 

  Vid Vaksalagatan/Sivia Torg

 

  Vaksalagatan/Stadshuset notera polisbandet på GUB 103  ;)

 

 

  Så här tomt brukar det inte va på Kungsgatan en fredagseftermiddag

 

  //Niclas

lil-sis

När det ÄNTLIGEN händer något roligt, ja då har jag trippel  :'(

Tänk förresten hur mångas liv ett enda pucko kan störa!

Jonas

Känns aningen "osmidigt" av polisen att inte låta bussarna som stod på vaksalagatan mot city att köra därifrån och på så vis få det tomt framför stadshuset...

Jacob

Citat från: Rebecca HarkurGin skrivet 13 april 2012, 22:13:48 PM
Hur gör du när du tar bilder ovanför Niclas? Fint!

Man står på järnvägs-/gångbron över vaksalagatan.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Z skrivet 13 april 2012, 22:26:42 PM
Känns aningen "osmidigt" av polisen att inte låta bussarna som stod på vaksalagatan mot city att köra därifrån och på så vis få det tomt framför stadshuset...

  Jag reagerade också på detta, samma sak att man kunde ha tömt Kungsgatan upp mot Stora Torget och stängt av helt redan från St Persgatan eller St Olofsgatan för att slippa få in en massa fordon som skall hålla på att vända och trängas.

  //Niclas

Nico

Citat från: Z skrivet 13 april 2012, 22:26:42 PM
Känns aningen "osmidigt" av polisen att inte låta bussarna som stod på vaksalagatan mot city att köra därifrån och på så vis få det tomt framför stadshuset...

Om vederbörande dessutom befann sig inomhus och bara hade en kniv hade det nog räckt med att stänga av trottoaren eller en liten bit av höger körfält närmast entrén. Att man stänger av så mycket verkar mera antyda att man kanske var rädd för sprängmedel eller så... eller oxå är man bara oskickliga. Instämmer med flera tidigare inläggare då inte jag heller begriper vitsen med att stänga in alla fordon. Tycker det borde gått att lösa på annat vis.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Rosenius

Citat från: Rebecca HarkurGin skrivet 13 april 2012, 22:13:48 PM
Trevliga bilder alla lagt upp! jag kompletterar med mina imorgon har många ;D även om många liknar Jacobs då vi fotade samtidigt...! Hur gör du när du tar bilder ovanför Niclas? Fint!

   Tack, Rebecca.

   Jag tog ett par jättehopp samtidigt som jag tryckte in avtryckaren  ;)

   Nej, då bara skämtade. Jag gör bara som jag alltid gör, ser till att ha rätt inställningar på kameran och trycker av.

 
Citat från: Jacob skrivet 13 april 2012, 22:32:32 PM
Man står på järnvägs-/gångbron över vaksalagatan.

//Jacob

  Du får inte avslöja mina yrkeshemligheter  ;)

  //Niclas

Niclas Rosenius

Citat från: Nico skrivet 13 april 2012, 22:54:01 PM
Om vederbörande dessutom befann sig inomhus och bara hade en kniv hade det nog räckt med att stänga av trottoaren eller en liten bit av höger körfält närmast entrén. Att man stänger av så mycket verkar mera antyda att man kanske var rädd för sprängmedel eller så... eller oxå är man bara oskickliga. Instämmer med flera tidigare inläggare då inte jag heller begriper vitsen med att stänga in alla fordon. Tycker det borde gått att lösa på annat vis.

   Ja, vi var några från både GUB, Nobina o KR som hjälpte till att backa ut bussarna i korsningen St Persgatan/Kungsgatan och det tog sin tid innan vi blev klara, då hade bussarna stått där över 2 timmar. Tog ca 30-40 min pga att det kom gående och bilar som inte direkt ville samarbeta när vi gjorde stopptecken till dom för att kunna förklara läget med att kunna få ut bussarna.

  //Niclas

Ersa

Citat från: Z skrivet 13 april 2012, 22:26:42 PM
Känns aningen "osmidigt" av polisen att inte låta bussarna som stod på vaksalagatan mot city att köra därifrån och på så vis få det tomt framför stadshuset...

En liknande sak hände i Umeå för några år sedan. Pga en kvarglömd läckande gastub i en bil som stod på viadukten som sammanbinder E4 med E12 spärrade polisen av ett så stort område att det blev helt kaos. T.ex drog man ett avspärrningsband rätt igenom en liten rondell (Hagarondellen på E4:an) 1 km från bilen med gastuben. Man kunde inte backa 30 meter så att rondellen blev av med endast en av fyra utfarter, så att all södergående trafik kunde vända i rondellen och åka tillbaka norrut och därefter leta sig in på andra vägar. Nej, totalstopp skulle det vara. På en 2 km lång sträcka av E4:an innan rondellen som helt saknar utfarter. Kaos och irritation var orden den dagen.

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 13 april 2012, 22:59:00 PM
Ja, vi var några från både GUB, Nobina o KR som hjälpte till att backa ut bussarna i korsningen St Persgatan/Kungsgatan och det tog sin tid innan vi blev klara, då hade bussarna stått där över 2 timmar. Tog ca 30-40 min pga att det kom gående och bilar som inte direkt ville samarbeta när vi gjorde stopptecken till dom för att kunna förklara läget med att kunna få ut bussarna.

Att bekämpa egoismen hos bilisterna kunde väl ändå polisen ha hjälp till med? Det hade ju räckt med två poliser i reflexvästar. I mina trakter börjar bilisterna numera bli vana med röda bussar som havererat i trånga korsningar, och att andra bussar behöver ta sig förbi på vänster sida refugerna, men även här finns det självklart egoister som hellre tränger sig före och låser fast alla inkl sig själv, hellre än att vara smidig.

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 13 april 2012, 21:55:22 PM
Helt otroligt att folk stod och väntade på bussen vid Hpl Stadshuset vid Kungsgatan fast det var helt avstängt i korsning Vaksalagatan/Kungsgatan med Polisband.

Förvånad över sådant blir man inte längre. Det finns bilder på folk som sitter i kurer och väntar på bussar trots att hela vägen är avgrävd med en 1½ meter "vallgrav". Däremot skulle man gått fram och frågat dem snällt och vänligt hur de hade tänkt det hela.

Björn Ax

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 13 april 2012, 22:59:00 PM
   Ja, vi var några från både GUB, Nobina o KR som hjälpte till att backa ut bussarna i korsningen St Persgatan/Kungsgatan och det tog sin tid innan vi blev klara, då hade bussarna stått där över 2 timmar. Tog ca 30-40 min pga att det kom gående och bilar som inte direkt ville samarbeta när vi gjorde stopptecken till dom för att kunna förklara läget med att kunna få ut bussarna.

  //Niclas

Ja konstigt det där. Bilister är ju skyldiga att lyda våra anvisningar. Dock är det inte många som vet om/bryr sig om det.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Mikko

Smidigt att de stänger av "halva" Uppsala för att någon viftar med en kniv i Stadshuset. Men när någon hotar en busschaufför med kniv 200 meter därifrån är det ingen som bryr sig...  >:(

KG

Citat från: Mikko skrivet 14 april 2012, 09:53:59 AM
Smidigt att de stänger av "halva" Uppsala för att någon viftar med en kniv i Stadshuset. Men när någon hotar en busschaufför med kniv 200 meter därifrån är det ingen som bryr sig...  >:(

Det är skillnad på folk och folk vet du väl. Det sitter POLITIKER i stadshuset!!

Menzies

Så politiker är inte människor menar du? 98% av samtliga politiker i Sverige är Sk fritidspolitiker. Dom har andra jobb och jobbar med politiken på fritiden.

Det enda betalt dom får är ersättning för förlorad arbetsinkomst, samt alla hot och idiotiska kommentarer från människor som inte vet vad dom snackar om