-SL kan tvingas skrota 1200 bussar i förtid

Startat av homer, 15 februari 2012, 17:15:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

I dagens DN (hittar dock inte artikeln på nätet) står de att trafikverket vill ändra reglerna för miljözon för tunga fordon i Stockholms innerstad så att 8 års regeln gäller för samtliga bränslen, vilket skulle innebära att sl måste skrota alla Etanolbussar i innerstan och även alla RME bussar från förorterna som inte längre kan gå till city

reglerna kan komma att gälla redan från i år vilket innebär att 203 bussar måste skrotas iår och fram till 2020 måste man skrota 1020 bussar i förtid, vilket kommer kosta företaget 700 miljoner.

anledningen sägs vara att många lastbilar fuskar med att påstå att dem har RME i dieseltanken och på så sätt kan köra med äldre fordon




Ted Selander

Samtidigt gläds Bussbranschens Riksförbund åt att Transportstyrelsen (inte Trafikverket) nu öppnar för att tillåta konverteringssatser för äldre bussar som gör dem möjliga att köra i miljözon längre än 8 år:
http://www.bussbranschen.se/Aktuellt/tabid/60/articleType/ArticleView/articleId/268/Nya-foreskrifter-for-eftermontering-en-seger-for-BRs-lobbyarbete.aspx

Cero

Citat från: homer skrivet 15 februari 2012, 17:15:10 PM

anledningen sägs vara att många lastbilar fuskar med att påstå att dem har RME i dieseltanken och på så sätt kan köra med äldre fordon

Detta var väl bland det dummaste på länge? Om man instiftar en regel som man inte från lagstiftarens sida kan följa upp får man antingen ändra regeln, ta bort den eller hitta ett sätt att följa upp (och om så behövs bestraffa). Här får alltså (förhoppningsvis) skötsamma företag och personer dessutom i en helt annan bransch betala. Snacka om tankevurpa. >:(

Omnilasse

Citat från: Cero skrivet 15 februari 2012, 18:09:58 PM
Detta var väl bland det dummaste på länge? Om man instiftar en regel som man inte från lagstiftarens sida kan följa upp får man antingen ändra regeln, ta bort den eller hitta ett sätt att följa upp (och om så behövs bestraffa). Här får alltså (förhoppningsvis) skötsamma företag och personer dessutom i en helt annan bransch betala. Snacka om tankevurpa. >:(

Och när det gäller bussbranchen torde ju uppföljningen vara tämligen enkel eftersom SL (som det handlar om här), ju kräver att man redovisar hur stor mängd som köps in av förnyelsebara bränslen. Det skulle ju allltså ganska lätt gå att utverka dispens för SL:s bussar - om man nu skulle vilja det.

Klaverdörr

Hej!

Skrota är väl ett dumt ordval? "Fasas ut i förtid" bör väl vara ett bättre ordval då dessa bussar kan säljas eller omplaceras..

mil

varför inte enkelt färga RME som de gjort med diseln sådant kan polisen kolla eller att om man skall köa på rme att man får ändra tanklocket öppning och ha munstycken på rmen som gör att diesel munstycken ej går att tanka fordonet med som typ adbluen.

Enkla och förhållandevis billiga lösningar än att fasa ut den mängden fordon

Lars

Är det någon av dessa miljönissar på söder som tänker längre bort än till sin egen stadsdelsgräns?

Hur mycket påverkar det inte miljön i de fabriker som producerar nya bussar i massor istället för att slita ut de fordon som redan finns, miljöutsläpp som kommer oss till del in form av smutsigt regnvatten från ovan men så långt tänker man inte!!
Ett litet ljus för öppningen med att konvertera äldre bussar finns dock i sikte

Nu får vi väl inte se helt bort från att alla bussar som exporterats i förtid till öst har ju hjälpt dem att fräscha upp deras vagnpark betydligt snabbare än vad de utifrån egna medel kunnat finanserna själv bara genom att köpa nya fordon. Även om de bussar som släpper ut för mycket avgaser för oss fortsätter att göra det till öst så vinner de ändå på det i slutändan och vårt regnvatten blir om än lite men ändå lite renare.
Detta är faktiskt ett dolt utlandsbistånd till våra vänner i öst!
Detta bistånd finansernas genom högre biljettpriser och lite högre skatt för större ägartillskott från kommunerna till länstrafikbolagen.
Men det finansieras också med ett mindre trafikutbud på många håll då avtalen hux flux blir för dyra med helt ny fordonsflotta och länstrafikbolagen drar in på linjer och bussturer vilket faktiskt ökar bilbehovet på glesbygden.
Det man vinner på mindre utsläpp från bussarna som går kvar ökar därmed avgaserna från biltrafiken som ökar. Detta är vad som skett i Värmland och troligtvis på fler håll i vårt land

Ersa

Klart vi alla ska sträva efter lägre utsläpp. Dock borde det ju inte vara chassits tillverkningsår som styr, utan vad man har för motor och avgasreningssystem. En buss som börjar närma sig åtta år borde kunna få en ny Euro5-motor (eller nu Euro6) med tillhörande modernt avgasreningssystem, och därefter kunna köras i några år till i miljözonerna. Men så är tyvärr inte fallet idag. Det är tydligen chassit som är "miljöfarligt".

Och om det nu verkligen är miljön som är prioriteten, som det sägs vara. Varför då även inte förbjuda alla personbilar och lätta lastbilar äldre än 8 års ålder i innerstan? Samt alla tvåtaktsmotorer oavsett ålder. Först då kan vi börja tala om rättvisa, samt verkliga miljözoner.

jbnilsson

Sätt dit alla åkare som kör nyttotrafik bara, och låt resten köra med vad för skit som helst. Verkar vara ditåt vi är påväg. Ytterliggare nåt som kommer påverka biljettpriset negativt. Höga kostnader för företagarna som till viss del kommer vara svårt att få ersättning fullt ut för.

Fridgemaster

Dom bussar SL kör med  & som inte går till Öst, alltså dom som skrotas, vart hamnar dom? Vilken/vilka skrotar? Funkar det som förr i tiden, stora uppställningsplatser där hundratals bussar i princip skrotades på en gång?
Senaste SL utskrotningen då tex (80-90-tals bussar), vart utfördes dom?

Omnilasse

Citat från: Fridgemaster skrivet 16 februari 2012, 17:28:32 PM
Dom bussar SL kör med  & som inte går till Öst, alltså dom som skrotas, vart hamnar dom? Vilken/vilka skrotar? Funkar det som förr i tiden, stora uppställningsplatser där hundratals bussar i princip skrotades på en gång?
Senaste SL utskrotningen då tex (80-90-tals bussar), vart utfördes dom?
De flesta går väl till Hölö och AB demonteringar. Det är ju dock inte så många kvar av SL:s egna bussar. I regel ägs de ju idag av operatörerna. Så några stora mängder blir det inte heller. SL.s avtal är ju också gjorda för att man nästan måste blanda nyinköp med lite gammalt - (om man skall kunna vinna ett anbud - eftersom man har krav på en genomsnittlig ålder på bussarna som är hälften av godkänd ålder), därför blir ju antalet bussar som försvinner rätt konstant år från år (även om kraven på miljöbussar och låggolv tillfälligt har ökat takten) och egentligen blir det ju därför inte så många per trafikområde/år som skrotas, särskilt som en del går att skicka till öst etc.

Såg för den delen att landstinget i Stockholm skulle höja miljökraven för SL:s bussar - 75 procent till 2016 har jag förstått att man sagt. Fast det skulle det nog förvisso blivit hursomhelst.

Cero

Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2012, 16:33:27 PM
Och om det nu verkligen är miljön som är prioriteten, som det sägs vara. Varför då även inte förbjuda alla personbilar och lätta lastbilar äldre än 8 års ålder i innerstan? Samt alla tvåtaktsmotorer oavsett ålder. Först då kan vi börja tala om rättvisa, samt verkliga miljözoner.

Jag skulle vilja påstå att de s.k. miljöhänsyn som våra politiker pratar om är slag i luften. Det finns inga miljöpolitiker i Sverige och det finns ingen politiker från något parti eller något partis politiska agenda som tar ett helhetsgrepp på miljöfrågan och verkligen tänker till vad som krävs för att skapa en långsiktigt hållbar miljöpolitik. Miljöfrågan börjar inte med biltullar, avgasrening eller gamla lastbilar. Den börjar med frågan hur vi kan forma vårt samhälle så att behovet av transporter minimeras och då är vi bl.a. inne på hur vi formar vår ekonomiska politik.

Rojje

Citat från: Cero skrivet 16 februari 2012, 18:52:28 PM
Jag skulle vilja påstå att de s.k. miljöhänsyn som våra politiker pratar om är slag i luften. Det finns inga miljöpolitiker i Sverige och det finns ingen politiker från något parti eller något partis politiska agenda som tar ett helhetsgrepp på miljöfrågan och verkligen tänker till vad som krävs för att skapa en långsiktigt hållbar miljöpolitik. Miljöfrågan börjar inte med biltullar, avgasrening eller gamla lastbilar. Den börjar med frågan hur vi kan forma vårt samhälle så att behovet av transporter minimeras och då är vi bl.a. inne på hur vi formar vår ekonomiska politik.

Kan bara instämma med det du säger till 100%!


Jo

Sen får man väl tänka på att miljözonen baseras på hur skitiga avgaserna är och att man inte vill ha dessa utsläpp i tätbefolkade områden. Och i samma veva får man ju fråga sig hur rena avgaserna från en 15 år gammal motor som man slår RME i är?

(Sen kan jag hålla med om att man skulle ta bort mopederna och äldre privatbilar också för att förbättra miljö)