Finns bussgator med s.k. gräsarmering (genomsläpplig markbeläggning)?

Startat av Anders Noren, 28 november 2011, 16:40:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Anders Noren skrivet 30 november 2011, 08:33:28 AM
Nu ser jag att du tror att det är problematiskt att bygga markstensbelagda bussgator, särskilt i vattensjuk terräng. Det är det inte, det går alldeles utmärkt och det finns fungerande exempel från verkligheten. Jag är intresserad av att ta idén ett steg längre. Att argumentera mot markstensbelagda bussgator i allmänhet tillför alltså ingenting till tråden.

Frågan du ställde var väl huruvida man kunde ha gräs i en körbana som trafikeras tätt av tunga fordon?
Det är väl det vi diskuterar, inte stenlagda bussgator i allmänhet?

Bussföraren

Runt farthinder finns det ett otal exempel med misslyckade byggen med betongelement som p.ga dåligt underarbete spricker eller sjunker men det finns också lyckade byggen, tyvärr känns det som att de misslyckade är i majoritet

Anders Noren

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 november 2011, 09:42:01 AM
Frågan du ställde var väl huruvida man kunde ha gräs i en körbana som trafikeras tätt av tunga fordon?
Det är väl det vi diskuterar, inte stenlagda bussgator i allmänhet?

Just det.

Björn Forslund

Citat från: Anders Noren skrivet 30 november 2011, 10:44:53 AM
Just det.

En annan aspekt: Detta underlag är inte särskilt trevligt att gå eller cykla på, både hårt och mjukt, särskilt vid regn. Damer med högklackat ska definitivt inte gå på den typen av underlag. Kansle något att tänka på, eftersom det är avsett för gräsmattor som normalt inte ska beträdas, åtminstone i den form vi har här på jobbet.

Anders Noren

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 november 2011, 10:55:14 AM
En annan aspekt: Detta underlag är inte särskilt trevligt att gå eller cykla på, både hårt och mjukt, särskilt vid regn. Damer med högklackat ska definitivt inte gå på den typen av underlag. Kansle något att tänka på, eftersom det är avsett för gräsmattor som normalt inte ska beträdas, åtminstone i den form vi har här på jobbet.

Reserverade kollektivtrafikkörfält i mittläge är inte heller avsedda att beträdas.

Björn Forslund

Citat från: Anders Noren skrivet 30 november 2011, 11:37:40 AM
Reserverade kollektivtrafikkörfält i mittläge är inte heller avsedda att beträdas.

Om det är i stadsmiljö lär det bli mycket svårt att undvika att folk korsar sådana områden, såvida de inte är inhägnade.

Anders Noren

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 november 2011, 12:03:25 PM
Om det är i stadsmiljö lär det bli mycket svårt att undvika att folk korsar sådana områden, såvida de inte är inhägnade.

Folk kan snubbla på trottoarkanter.

Nico


Citat från: Anders Noren skrivet 30 november 2011, 08:33:28 AM
Nu ser jag att du tror att det är problematiskt att bygga markstensbelagda bussgator, särskilt i vattensjuk terräng. Det är det inte, det går alldeles utmärkt och det finns fungerande exempel från verkligheten. Jag är intresserad av att ta idén ett steg längre. Att argumentera mot markstensbelagda bussgator i allmänhet tillför alltså ingenting till tråden.

Ursäkta, men nu får du nog läsa lite noggrannare!? Jag har överhuvudtaget inte nämnt något alls om ev. markstensbeläggning på gator utan den ende som gjort det är du själv. Det jag utvecklade min tankegång kring var just de betongelement för gräsarmering som du inledde tråden kring. Det framgår även ganska tydligt av mín text.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman