De nya bussarna gör förarna sjuka

Startat av homer, 15 november 2011, 21:42:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: homer skrivet 16 november 2011, 07:51:58 AM
förstår inte vad du menar, skulle varje enskild förare gå till Keolis VD för att få de gjort? vitsen med facken är väl att det är en samlad röst som kan företräda förarna.


Ja om organisationen är så platt att alla anställda är organiserade direkt under VD får man gå dit. Nu är de flesta organisationer uppdelade på olika enheter där var och en har sin chef/arbetsledare och det är med denne man har sin dialog. Jag antar att Keolis är uppdelat på liknande sätt. I normalfallet ska inte en chef behöva ha fler än runt 20 underlydande. Har chefen för många underlydande finns ingen möjlighet att ha någon uppfattning om och dialog med medarbetarna och chefen blir för otydlig och frånvarande för medarbetarna. Chefens roll är inte att ensidigt se till att medarbetarna gör sitt jobb. I rollen ingår, förutom att leda och fördela arbetet, även att ta tillvara medarbetarnas intressen och föra dialogen uppåt i organisationen. Organisationer där detta inte fungerar drabbas av ineffektivitet, onödiga kostnader och hög personalomsättning.

Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 15 november 2011, 22:54:50 PM
Jag vet inte hur dessa OmniLink är att köra, men de äldre Omnis jag kört tidigare blev jag inte så imponerad över att jag aldrig kunde dra upp ratten så långt att jag kunde nå den om jag ville sitta det minsta tillbakalutad. Samma sak i alla Vest V10 & V25 byggd på Scania.

En tokig idé! Varför inte kalla in en ergonom tidigare? Ungefär vid tidpunkten när bussar byggs? ;)
Synpunkter på förarplatsen fanns redan vid beställningen av bussarna och kommunal var med i förhandlingarna med SL redan från början.
Men eftersom SL vägrade tumma på kravet om 55 sittplatser och Keolis inte hade "råd" att köpa ledbussar till E19 blev resultatet som det blev...

Nu försöker Keolis lösa problemet tillsammans med facket för att göra alla så nöjda som möjligt.
Tyvärr är det svårt att bygga ut förarplatsen, så det är inte så mycket som kan göras vad jag förstår.
Det man kommit fram till är att flytta dosan med dörrknapparna uppåt samt ta bort stoppskruvarna på stolens justeringsskena vilket ger några cm ytterligare i skjutmån.
Keolis samarbetar helt klart med facket tycker jag, åtminstone här i Eriksberg där jag jobbar.
//Fredrik

jbnilsson

Det är mycket gnäll bara för gnällandets skull med.

Jag trivs bra i de nya scaniabussarna, och med Keolis som arbetsgivare.

Vi är många som tycker bussarna är bra som de är, bara en liten skara som klagar. Oftast har de synpunkter på det mesta, och verkar aldrig vara nöjda med nånting.


Carl Eric

Hörde på radio idag (tyvärr ingen länk) att facket hade lämnat in klagomål till arbetsmiljöverket för att avlösningstiderna är för korta. Klagomålen gällde att förarna inte hinner blåsa i alko-låset, ställa in stolen utan att blir sena sov.


Ingen kommentar om detta, men det var det som de sa på radio...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussföraren

Det är väl bara en fortsättning av de scenario som började 2002 med anmälningar till Arbetsmiljöverket för ditten o datten.

Tyvärr leder ju detta att riktigt viktiga frågor kommer i skymundan och blir behandlade på samma sätt som skitfrågor, djupa diken och landande flygplan t.ex.

Tjänstepaketet var ju anmält redan på Nobina:s tid och "Fjollorna" hade visst en hel del fabrikationsfel o barnsjukdomar som Volvo fick ta på sig, b.la vassa bultar i knähöjd på förarplatsen men att busstypen skulle vara så dålig kan jag inte hålla med om, jmf med föregångarna B10BLE med Säfflekaross som från början var extremt felbalanserade och gick rakt fram i varje kurva så.....

Andy

Citat från: Jens skrivet 16 november 2011, 09:28:24 AM
...och har redan från bilkörkortet fått lära sig en mer upprätt och rattnära körställning än många tillämpar här.

Jag får intrycket av att de kontinentala bussarna ofta är byggda för att sitta bakåtlutad, långt ner, med fötterna långt fram, som i en personbil; snarare än den upprätta körställning som i alla fall äldre Volvobussar påbjudit.

jbnilsson

Citat från: Carl Eric skrivet 23 november 2011, 12:57:13 PM
Hörde på radio idag (tyvärr ingen länk) att facket hade lämnat in klagomål till arbetsmiljöverket för att avlösningstiderna är för korta. Klagomålen gällde att förarna inte hinner blåsa i alko-låset, ställa in stolen utan att blir sena sov.


Ingen kommentar om detta, men det var det som de sa på radio...

Det är också bara gnäll.  Gör facket nåt annat än att j***as med arbetsgivaren?.
Det är i grunden deras idé att det ska vara pausar hit å dit, därför måste arbetsgivaren göra tjänster därefter. Jag ser det inte som nåt stort problem. Så tight har vi det inte att det inte går att köra in en minut. Och skulle vi bli sena och kanske inte klara nästa avgång så löser driftledningen det utan sura miner. Finns flexbussar att sätta in, eller reserver som kan byta av om man inte hinner ta sin rast.

yngrot

Citat från: Andy skrivet 23 november 2011, 13:16:43 PM
Jag får intrycket av att de kontinentala bussarna ofta är byggda för att sitta bakåtlutad, långt ner, med fötterna långt fram, som i en personbil; snarare än den upprätta körställning som i alla fall äldre Volvobussar påbjudit.



Pedaler sitter längre fram som standard på bussar nere i Europa
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina