Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Startat av Fredde, 24 augusti 2011, 12:10:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

De blå bussarna ska ut – spårvagnar ska in. År 2030 ska Stockholm vara en modern spårvägsstad med sex spårvägslinjer i innerstaden och sammanlagt 125 spårvagnar.

http://www.dn.se/sthlm/sex-sparvagslinjer-ska-ersatta-de-bla-bussarna


5783


Andreas91

Jag hoppas också på nya spårvägar. Jag är dock rädd för att det kan bli mycket snack och lite verkstad. Som jag minns det, så var Stockholms trängselavgifter till för att utveckla kollektivtrafiken i Sthlm. En tid senare står det i tidningen "1,5 miljarder kr spårlöst försvunna". Sen var pengarna borta, tills man fick höra att trängselavgifterna skulle betalas för den hutlösa kostnaden för förbifarten. Istället för kollektivtrafik, så vart det en stor kostnad för en väg som en del stockholmare inte ens har någon användning av. Tror någon hade räknat ut att vi skall behöva betala för Förbifarten t.o.m. år 2040 eller liknande...

I en stad där befolkningen är på väg mot 3 miljoner om 19 år, måste få satsningar på bättre kollektivtrafik och till viss del nya vägar - men förstås även bostäder, sjukvård, grönt osv. Får dock en känsla av att politikerna har tänkt på knappt hälften av punkterna ibland... Men men, jag skall inte klaga - det är väl som Triss slogan: plötsligt händer det... ;)

Carl Eric

Nej Förbifarten är inte till för Stockholmarna. Däremot så kommer det bli en stor vinst för många Stockholmare när den väl är färdigbyggd!

Många väljer i dagsläget att köra igenom stan på morgonen för att slippa Essingeleden, men när förbifareten är byggd så avlastas Essingeleden vilket gör att trafiksituationen i city blir bättre!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fredde

Det tycks vidare i detta ämnet....

SL har föreslagit en uppbyggnad av Stockholms spårvägsnät i sex etapper. Forskare vid KTH är kritiska: stombussar skulle ge snabbare förbättringar – och dessutom till en bråkdel av priset för spårväg. Men politikerna är oense.

http://www.dn.se/sthlm/politikerna-haller-fast-vid-sparvag

http://www.dn.se/debatt/fler-bussar-i-stockholm-battre-an-nytt-sparvagsnat


5783

Och dessa forskare är ute och åker blåbussar i stan ofta? Skulle inte tro det.

Carl Eric

Citat från: Daniel S skrivet 01 september 2011, 16:27:03 PM
Och dessa forskare är ute och åker blåbussar i stan ofta? Skulle inte tro det.

Fast de säger nämner ju också i artikeln att i deras system så skall blåbussar bli blåbussar som det var tänkt! Dvs. med mer rödljusprioirtering, enbart egna körfält osv...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Nico


Egna körfält osv. stupar väl fortfarande på utrymmesproblemet. Visst kan man leka med tanken på att stänga av all privattrafik i City, men frågan är hur realistiskt det är? Alternativet för att få egna körfält är väl annars att börja riva byggnader och bredda gatorna, men inte heller det är praktiskt möjligt.

Nej, undrar som sagt lite hur dessa forskare har resonerat? Sen undrar man även hur det kommer sig att det fungerar såpass bra med spårvagnar (och även t.ex. dubbeldäckare) i andra storstäder... är vi dummare i Sverige? Själv tror jag inte det, men ibland undrar man ändå lite när man hör somliga dumheter.  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Andy

Citat från: Nico skrivet 01 september 2011, 18:01:50 PM
Egna körfält osv. stupar väl fortfarande på utrymmesproblemet. Visst kan man leka med tanken på att stänga av all privattrafik i City, men frågan är hur realistiskt det är? Alternativet för att få egna körfält är väl annars att börja riva byggnader och bredda gatorna, men inte heller det är praktiskt möjligt.
Den stora utrymmestjuven på Stockholms gator är ju parkerade bilar. Om man lyckas få bort dem har man mycket mer plats att spela på.

5783

Såhär trevligt ser det ut i en av mina favoritstäder... Budapest!


Omnilasse

#10
Som jag ser det finns det väl några saker man skulle kunna göra med blåbussarna som kostar en bråkdel (mycket av det forskarna påstår ligger ju i en helt annan prisklass - bara att byta ut alla bussarna kostar ju mellan kanske 350-450 miljoner, för att inte tala om att bygga ut verkstäder, depåer, hållplatser m.m.):

1. Möjlighet för passagerare med periodkort att gå på bussen i bakdörrarna och dra kortet där. Kan innebära mindre biljettintäkter, men kan också motverkas med fler kontroller. Man kan ju ha visssa begränsningar för det (ex.vis endast dagtid).
2. Högre turtäthet än vad underlaget motiverar. Är nästan det mest effektiva sättet (men naturligtvis kan man ha förfogandevagnar etc också/istället). Detta gör att det faktiskt inte blir någon katastrof om bussen är några minuter sen, då väntetiden och eller stressen ändå inte blir besvärande för resenären.

Stockholm är en trång stad med mycket trafik. Det räcker med att en bil ställt sig lite för långt ut i korsningen vid rödljus eller att en bil står felparkerad för att minuterna ska börja ticka. Detta får man nog räkna med så länge man inte har helt skild trafik. Och jag vet inte heller om det gör så mycket, så länge man på något sätt ser till att turtätheten upprätthålls relativt väl.  




Ersa


Robert T

Varför MÅSTE man alltid ha spårvagnar?

Borde det inte gå lika bra med t.ex. en dubbelledtrådbuss?  :)
En 24m lång buss med eldrift som går på egna gator/körfält borde ju vara mycket flexiblare mot tillfälliga hinder samt mycket billigare att bygga och driva?

Sedan förstår jag inte riktigt vad ingång i alla dörrar har med saken att göra, det är ju ingång i alla dörrar på en spårvagn också, vilket är en förutsättning för att det ska fungera.

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 02 september 2011, 10:12:32 AM
Varför MÅSTE man alltid ha spårvagnar?

Man bör ha flera olika trafikslag som kompletterar varandra. Buss, tunnelbana, spårvagn och i Stockholms fall även Djurgårdsfärjorna. Den största tankevurpa Stockholmarna gör är när de avvisar spårvagnar som "för dyra" för att i nästa minut vilja ha en rejäl utbyggnad av tunnelbanan. Förutom att den ekonomiska biten går på ändan helt av att ny tunnelbana alltid är extremt mycket dyrare än ny spårväg, så finns det heller ingen logik i hur en utbyggd tunnelbana skulle göra framkomligheten i innerstan bättre. Hur blir situationen för busslinjerna 1-4 automatiskt bättre av att tunnelbana byggs till Täby och Nacka?

Se även på Röda linjen mellan Mörby och T-centralen där vagnarna verkligen är överfulla. Här tror de flesta att det bara är att förlänga Röda linjen norrut till Täby utan att det blir några bekymmer med trängsel. Hur tänkte man då?

Hade Tvärbanan haft lika högt antal resande som idag om den hade bestått av en blå stombusslinje med nummer 22, även om det vore dubbelleder med instigning genom alla dörrar? Knappast troligt.

Vad skulle man själv välja? Jag väljer absolut en rymlig ren spårvagn framför en gammal sliten blåbuss. Faktum är att jag i största mån undviker SL-linjerna 1-4 och 44 idag, medan jag gärna åker spårvagn.