Status Nobina Norrtälje?

Startat av Dörrbroms, 09 augusti 2011, 19:26:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Citat från: Dörrbroms skrivet 23 augusti 2011, 23:10:13 PM
PS:

Artikel i dag igen:

http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1327640-stort-raseri-over-mandagens-busskaos

"– Vi har inte personalbrist, men ett par turer blev inställda på grund av att personalen inte dök upp. Vid ett tillfälle rörde det sig om en förare som försovit sig och vid ett annat tillfälle rörde det sig om en buss med dörrfel, säger Daniel Brinck, trafikområdeschef på Nobina i Norrtälje. "


Har Enebrink redan lämnat Roslagen?  Daniel var väl TC i Kalhäll?

Dörrbroms

Citat från: Bussföraren skrivet 24 augusti 2011, 11:26:20 AM
Har Enebrink redan lämnat Roslagen?

Ja, han slutade för några veckor sedan. Redan vid infomötena i våras sa han att han bara skulle vara med ett tag för att få igång verksamheten och hade nån (som jag inte minns vad han hette) med sig som skulle ta över efter honom. Jag trodde iofs att det skulle vara senare i höst, men kanske var det enligt plan?

Carl Eric

Citat från: Dörrbroms skrivet 22 augusti 2011, 23:56:22 PM

Men kanske kan vi i alla fall få några bättre bussar nu när Busslink tar över deras områden söder om stan. För det skrot de förde in vid övertagandet gav definitivt inte "väsentligt bättre komfort för kunderna" som de skrev i sin pressrelease (http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-vinner-nytt-trafikavtal-for-SL/), inte heller bättre komfort och knappt nån komfort alls.


Nu får du gärna förklara vad du syftar på? Dubbeldäckarna är riktigt härliga att åka med! De är de första linjebussar som jag har kunna sträcka på benen i ordentligt (är 192 cm. Lång). Tyst gång och allmänt trevliga bussar!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 24 augusti 2011, 21:16:21 PM
Nu får du gärna förklara vad du syftar på? Dubbeldäckarna är riktigt härliga att åka med! De är de första linjebussar som jag har kunna sträcka på benen i ordentligt (är 192 cm. Lång). Tyst gång och allmänt trevliga bussar!

Trafikområde Norrtälje består dock inte bara av linje 676 och dubbeldäckarna. För jag gissa att "Dörrbroms" menar de röda Norrtäljebussarna - ni vet, de bussar och linjer som varken media eller bussnackare bryr sig så mycket om.

Dörrbroms

Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2011, 22:24:44 PM

Jo det var främst de röda jag menade. Klart nedköp, men jag antar att flottan var ansträngd fram tills i måndags och att de föredrog att spara lite på pengaresursena.

Dubbeldäckarna blir nog komfortabla när de får till allt. De få jag åkt har varit fullsatta och med max värme på.
Just deras problem skyller jag egentligen inte på Nobina utan på leverantören VDL - fast å andra sidan: har man 100 års erfarenhet så borde man känna till orden "inkörningsproblem" och "leveransförsening".

Förresten, asfaltsrampen de har lagt på avstigningshpl på Tekniska för att lösa dörrproblemet, är det sanktionerat av SL? Alla vi andra åker ju också upp en bit.

Bussföraren

Citat från: Dörrbroms skrivet 24 augusti 2011, 20:14:12 PM
Ja, han slutade för några veckor sedan. Redan vid infomötena i våras sa han att han bara skulle vara med ett tag för att få igång verksamheten och hade nån (som jag inte minns vad han hette) med sig som skulle ta över efter honom. Jag trodde iofs att det skulle vara senare i höst, men kanske var det enligt plan?


Inte för att jag ska lägga mig i, men hade det inte varit en idé att ta hjälp av någon med erfarenhet av TC jobbet initialt, Enebrink kan nog vara bra på sitt område men dit hör ju varken personalhantering eller daglig trafikavveckling.

Man behöver ju inte uppfinna hjulet på nytt, det försökte man ju redan 1993 o 1995 med välkända resultat

Inkörningsproblem o leveransförsening var vanliga ord 2002 i Björknäs f.ö -:-)

Dörrbroms

Kom på, apropå nuvarande skrotbussar:

Från Nobinas personaltidning Access 2/2011, sid 5:

(Intervju med marknadsdirektören Henrik Dagnäs, min betoning)

Kommer vi att få se några nya typer av fordon?
H: Inte på kort sikt inom ramen för traditionella produktionsavtal, men med de nya avtalen där det är upp till trafikföretaget att bestämma vilken typ av fordon som är mest lämpade uti­från ett kund- och effektivitetsperspektiv kan vi se intressant­a fordonsval. Ett bra exempel är Norrtälj­e. Vi kunde här ha tömt våra garage på gamla bussar, men då skulle inte folk vilja resa med oss. Så iställe­t köpte vi 30 nya dubbel­däckare för närmare 150 miljoner kronor.

(finns online på http://www.e-pages.dk/nobina/9/4)

Ersa

Citat från: Dörrbroms skrivet 24 augusti 2011, 23:07:13 PM
Förresten, asfaltsrampen de har lagt på avstigningshpl på Tekniska för att lösa dörrproblemet, är det sanktionerat av SL? Alla vi andra åker ju också upp en bit.

Oerhört viktigt är det med lågentré. Inte alls viktigt är det att få upp trottoarkanter på en nivå som gör att in- och utsteget underlättas för våra rörelsehindrade resenärer. Inte heller ett dugg viktigt är det att börja fundera på att de höga podestrarna inne i bussen gör att rörelsehindrade har svårt att klättra upp på de höga stolarna.

Två låga trappsteg inne i bussen = Förbjudet.
Ett rejält kliv mellan marknivå och bussens golv = Tillåtet.
Ett ännu större kliv mellan bussens golv och nivån som stolen står på = Tillåtet.

Jag har inget emot bra byggda lågentrébussar, men man bör inte kalla busstrafiken för handikappvänlig när viktiga saker som handikappvänliga hållplatser inte existerar. (Detta gäller inte specifikt Norrtälje, utan är något som alla huvudmän i hela Sverige kan tänka lite på)

Dörrbroms

Citat från: Omnilasse skrivet 24 augusti 2011, 10:53:19 AM
Nu komplicerades väl det hela av att man tappade så mycket personal. I Stockholm finns det helt enkelt för många alternativ - så det kan vara dyrt om man inte får personalen med sig. Givetvis kan man vara tvungen att genomföra en del åtgärder - och i princip är det bra att genomföra dem med en gång, men då är det oerhört viktigt att man använder lite HR-kunskap för att få majoriteten av förarna "på banan igen" relativt fort. Vilket förvisso kan vara lättare sagt än gjort.

"HR-kunskap" verkar verkligen inte vara Nobinas paradgren. Och att snabbt kunna trolla fram över 50 villiga nya permanenta förare undrar jag om det ö.h.t går. Kaoset och personalhanteringen har inte undgått de som redan har D-kort, och utbilda nya kostar pengar och tar tid, plus att de ska hittas. Att locka de närmare stan hit ut är inte lätt, för varför ska de pendla en timme ut i skogen när det finns bättre alternativ på närmare håll?

Däremot verkar de som blev Fridströmmare nöjda(re), så en idé kan vara att locka några av de gamla med att de får hamna under Fridströms vingar. :-)

Och vad som oroar mig som passagerare och beroende av att bussarna går, är att i princip alla med kunskap som jobbade med planering och drift har flytt. Av gamla TX är väl bara Magnus kvar?