Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)

Startat av Robert T, 01 juli 2011, 11:29:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Citat från: Robert T skrivet 01 juli 2011, 14:40:12 PM
Kan någon förklara hur man vips bara kan ändra räknesättet på antal timmar?

Borde inte lönen alltid höjas med inflationen? Som det är nu går vi ju back upp till 70 öre per timme exkl inflationen. Säg den yrkesgrupp som gör det idag (förutom vi)!  ::)

Bägge räknesätten fanns ju även förut ;)

1/174 är för förare som kör 40 timmars vecka med helgkomp
1/166 är för förare som kör 38,25 timmars vecka med arbetet förlagt till alla dagtyper

Närmare förklaring i BBA § 5 momenten 1, 3-4.

För en heltidare är denna beräkning helt ointressant då bägge varianterna på årsbasis ger lika lång arbetstid/resp betalning eller avdrag

Övertid betalas om jag minns rätt med 1/103 av månadslönen

Det känns lite som att facket och arbetsgivarna missat att ge fullständig information om vad som gäller.

Det jag kan förstå är att några blir irriterade för att man i o m förändringen från 1 till 2 års stege i vissa fall kan få en marginell lönesänkning, något som kanske kunde ha lösts med att alla skulle få behålla minst nuvarande lön som en garantinivå.
Här har Kommunal missat både detta och informationsbiten till medlemmarna.

swedebear

Citat från: Ante skrivet 02 juli 2011, 13:01:40 PM
Konspirationsteorier på G hör jag ;)
Låter det inte ganska rimligt att om facket förhandlar till en högre lön måste företagen parera detta genom att ta ut högre priser. Högre priser leder således till att lönerna kommer förhandlas upp mer i nästa avtalsrunda osv. osv.

Resonemanget med tryckpressen kan ju vara en konsekvens av bland annat resonemanget ovan. Har man en korrupt regim som inte vet bättre än att bara trycka nya pengar (jämför med Tyskland som tryckte pengar för att betala tillbaka böter för första världskriget) och urholkar därmed pengarnas värde.

För att återkoppla till bussbranschen. Tack vare förnuftiga fackförbund etc. hjälper man till att hålla en svagt positiv inflation vilket gynnar alla på kort och lång sikt. Trots att även busschaufförer gärna vill ha stoora lönehöjningar är det inte hållbart. Inflation är verkligen inte något negativt, som många försöker framställa det som, utan ser i själva verket till att folk kan och vill köpa saker och inte sätter käppar i hjulet för ekonomin (något som skulle leda till negativ tillväxt, arbetslöshet och allmän investeringsovilja).

Faktum är att inflation är livsfarligt, det går inte att låna sig till framgång, det tycker jag verkligen har visat gång på gång. Inflation (Och artificiella låga räntor) skapar bubblor. Det bästa vore faktiskt att man höll inflationen på noll, det tjänar alla på i slutändan (Ja förutom politiker förstås då)
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Björn Lövdahl

Vad är det för lönenivåer som gäller i senaste avtalet?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

MrH

Citat från: HJP skrivet 02 juli 2011, 11:51:05 AM
****
Vilket skitargument! - "Passar det inte så kan man alltid söka ett annat jobb".
Det är en sak att man prioriterar ordinariepersonalen, men man ska inte behöva acceptera sänkt lön.
Ditt argument hör hemma i forntiden, när den anställde skulle hållas "på mattan" och stå med mössan i hand, inte i ett modernt samhälle  >:(

HJP

Men liite rätt har han tycker jag.... jag (som trivs med att köra buss) tycker själv att det är otroligt frustrerande med allt gnäll som ofta hörs från branschkollegor. Jag tänker ibland "men sök annat jobb för fan, sluta sprid dålig stämning". Hallå, det handlar om några ören? Hur kan man uppröras?  ???

/MrH

HJP

Citat från: MrH skrivet 02 juli 2011, 17:17:40 PM
Men liite rätt har han tycker jag.... jag (som trivs med att köra buss) tycker själv att det är otroligt frustrerande med allt gnäll som ofta hörs från branschkollegor. Jag tänker ibland "men sök annat jobb för fan, sluta sprid dålig stämning". Hallå, det handlar om några ören? Hur kan man uppröras?  ???

/MrH
****
Nu pratar inte jag om gnäll, utan om lönesänkning.
Gnäll finns i många yrken. När jag körde buss på 1970-, och 1990-talen, så gnälldes det en hel del. I mitt nuvarande yrke som lokförare, gnälls det också en hel del.
Jag kan tycka som du, om någon alltid gnäller på allt möjligt (sådana finns, tyvärr). Det brukar kallas kverulans.
Jag trivdes mycket bra som bussförare. Om man gör det, och vill vara bussförare. Ska man då behöva acceptera en lönesänkning, bara för att man inte vill (kan?) söka något annat?
Några ören, säger du. Förmodligen finns det större problem i världen, men jag anser inte att man ska behöva acceptera lönesänkningar, hur små de än är.

HJP

Robert T

En kollega nämnde att det står i BBA att ingen ska få sänkt lön pga förändrade lönetrappan. Stämmer det?

JDS

Citat från: swedebear skrivet 02 juli 2011, 14:56:44 PM
Faktum är att inflation är livsfarligt, det går inte att låna sig till framgång, det tycker jag verkligen har visat gång på gång.

Nja, visst går det att låna sig till framgång, det finns väl många som har byggt upp rätt stora företag på ursprungligen lånade pengar? Fast det var kanske inte så du menade.

swedebear

Citat från: JDS skrivet 03 juli 2011, 02:25:50 AM
Nja, visst går det att låna sig till framgång, det finns väl många som har byggt upp rätt stora företag på ursprungligen lånade pengar? Fast det var kanske inte så du menade.

Nej precis, det jag menar är att om man har en ekonomi som bygger på en lånebubbla så fungerar det inte i slutändan
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Lars

Citat från: Bussföraren skrivet 02 juli 2011, 13:31:21 PM
Bägge räknesätten fanns ju även förut ;)

1/174 är för förare som kör 40 timmars vecka med helgkomp
1/166 är för förare som kör 38,25 timmars vecka med arbetet förlagt till alla dagtyper

Närmare förklaring i BBA § 5 momenten 1, 3-4.

För en heltidare är denna beräkning helt ointressant då bägge varianterna på årsbasis ger lika lång arbetstid/resp betalning eller avdrag

Övertid betalas om jag minns rätt med 1/103 av månadslönen

Det känns lite som att facket och arbetsgivarna missat att ge fullständig information om vad som gäller.

Det jag kan förstå är att några blir irriterade för att man i o m förändringen från 1 till 2 års stege i vissa fall kan få en marginell lönesänkning, något som kanske kunde ha lösts med att alla skulle få behålla minst nuvarande lön som en garantinivå.
Här har Kommunal missat både detta och informationsbiten till medlemmarna.

Jo båda räknesätten fanns nog förut med men en viktig sak det gällde heltidsanställda för beräkning.
Timanställda inom Swebus fick lön med 1/165 av fastanställds månadslön och i.o.m BBA 1/176 (eller om det är 1/174)