Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)

Startat av Robert T, 01 juli 2011, 11:29:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

http://arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.3661227-lonerna-sanks-for-timanstallda-forare

Jag hade bara hört bra om BBA, fram till vi fick veta våra löner...
Hur kan man som fackförbund godkänna sänkta löner? Vad spelar slutlönen för roll när väldigt få människor ens kommer upp i den? Idag är ju bussbranschen ett genomfartsyrke i likhet med McDonalds...

RoggaBoy

Samtidigt så höjs ju lönerna för de med månadslön och det är den gruppen man vill ge högre lön för sitt jobb. Läste artikeln i Arbetarbladet i morse och de få ören som sänkningen innebär blir ju inte så mänga kronor i månaden men passar de inte så kan man alltid söka ett annat jobb.  ;)

Bussföraren

Citat från: Robert T skrivet 01 juli 2011, 11:29:17 AM
http://arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.3661227-lonerna-sanks-for-timanstallda-forare

Jag hade bara hört bra om BBA, fram till vi fick veta våra löner...
Hur kan man som fackförbund godkänna sänkta löner? Vad spelar slutlönen för roll när väldigt få människor ens kommer upp i den? Idag är ju bussbranschen ett genomfartsyrke i likhet med McDonalds...
I det rosa avtalet så var det ju ettårs trappor (lönestegen) medan det är tvåårs i BBA, då blir det ju defacto dem som hamnar emellan och det är ju svårt att påverka, eventuellt skulle man haft en övergångsregel för redan anställda.

Sett som helhet är doch BBA vida överlägset Rosa avtalet för arvodister, i det rosa kunde du i princip köra som heltidare i 20 år, övergå till deltid och då sparkas ned i begynnelselön för att sedan aldrig komma högre som det avtalet var skrivet, just detta råkade jag själv utför :o

Lars

Jag tror inte någon slutar för 33 öre i timman!
Men lönesänkningen för timanställda gentemot fastanställda som får en rejäl löneökning i.o.m BBA beror på att i
Swebusavtalet ock de gamla kommunala avtalen så delades månadslönen med 165 tim för att räkna ut timlönen.
I BBA delas månadslönen med 176 timmar!
Vi åkte på denna sänkning för timanställda redan 2004 i Värmland eftersom vi var av de första i landet som gick in i BBA från Swebusavtalet då var det mycke gnäll från de få timanställda men det var nog få som lyssna på dem.
Även fastanställda förlorar pengar på detta vid övertidsarbete mm men samtidigt dras det mindre pengar vid korttidsfrånvaro!
Detta fenomen beror på att som tidigare nämnts flera avtal har förhandlats fram till ett, och uträkningen av arbetstimmar har hämtats från Transports gamla avtal.

Robert T

Kan någon förklara hur man vips bara kan ändra räknesättet på antal timmar?

Borde inte lönen alltid höjas med inflationen? Som det är nu går vi ju back upp till 70 öre per timme exkl inflationen. Säg den yrkesgrupp som gör det idag (förutom vi)!  ::)

Ante

Citat från: Robert T skrivet 01 juli 2011, 14:40:12 PM
Borde inte lönen alltid höjas med inflationen? Som det är nu går vi ju back upp till 70 öre per timme exkl inflationen. Säg den yrkesgrupp som gör det idag (förutom vi)!  ::)

Problemet är ju att det är löneökningarna som till stor del bidrar till inflationen. Blir som att jaga sin egen svans lite grann :)

swedebear

Citat från: Ante skrivet 01 juli 2011, 17:12:13 PM
Problemet är ju att det är löneökningarna som till stor del bidrar till inflationen. Blir som att jaga sin egen svans lite grann :)

Det där är faktiskt en gammal myt som i stort sett inte stämmer. Inflation (Huvudsakligen) är de pengar som staten trycker upp med sin tryckpress ur luften och även bankernas kreditexpansion. Inflation är alltså pengamängdsökning som i sin tur leder till att priser höjs. Men det är bra sätt för politiker att dölja vad de egentligen pysslar med
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Lars

Om slutlönen nu är 23347:- (hämtat ur tidningsartikeln) och timlönen räknats ut enligt Swebusavtalet så skulle timlönen varit 141:49
Det är så att heltidsanställda tjänar en hel del på att gå över till BBA
medan timanställda är de stora förlorarna!

Detta är en av anlednigarna till att trafikföretagen vill att de flesta förare ska vara enbart timanstälda, sedan finns det ju flera orsaker till det.

Omnilasse

Citat från: swedebear skrivet 01 juli 2011, 17:23:39 PM
Det där är faktiskt en gammal myt som i stort sett inte stämmer. Inflation (Huvudsakligen) är de pengar som staten trycker upp med sin tryckpress ur luften och även bankernas kreditexpansion. Inflation är alltså pengamängdsökning som i sin tur leder till att priser höjs. Men det är bra sätt för politiker att dölja vad de egentligen pysslar med
Det är lite OT detta förvisso, men någon myt är det väl ändå inte? Det finns förvisso teorier om ett samhälles penningmängds betydelse för inflationen och ett sådant samband ska givetvis inte helt negligeras, men det beror ju också på vilken politik som förs. Givetvis påverkar även kreditmöjigheter inflationen - vore larvigt att förneka. Men det är dock teorier - teorier är alltid starkt förenklade modeller av verkligheten och ger knappast någon helhetssvar.

Att politiker kan börja trycka pengar för att öka inflationen, innebär ju inte heller att man gör det. Tvärtom har man ju sedan många år försölkt fjärma sig från riksbanken för att inte kunna göra på det sättet. Sedan kan man också fråga om vi inte gått in i en ny fas - där ju de fysiska tryckta sedlarna i princip nästan upphört att ha en stor betydelse för penningpolitiken - det mesta är ju bara siffror på skärmar egentligen. Och hur denna ekonomi fungerar, har jag inte sett någon fullständig teoribildning kring ännu, men det kanske kommer...

Nåväl, men till saken - för att tillväxt ska kunna skapas - det vill säga att man får ökad realinkomst (och det är ju det som är det väsentliga) - måste ju i princip och strikt förenklat - verksamhet effektiviseras (vi får mer för samma kostnad - kan ju både vara interna tjänster och externa utländska produkter), sysselsättningen ökar i landet (fler bidrar till skatt + mindre bidrag), eller att exporten ökar.

Men visst är inflation också en följd av prishöjningar. Om bussförare kräver högre lön - ja då är risken stor att övriga LO-kollektivet vill ha kompensation för det. Och då vill SACO:s medlemmar och även TCO:s ha samma kompensation. Allas löner ökar alltså lika mycket och alla löntagare har därmed i förhållande till varanda samma köpkraft. Inget säger för den skulle att inflation måste komma av detta. Men utrymmet finns för detaljhandel och andra att öka priserna och dessutom måste man ju delvis göra det - då dessa företags egna anställda har fått samma löneökning. Det är detta som är det stora problemet egentligen. Så länge bara bussförarna får högre lön (vilket alla förstås är värda), så är det inget problem - problemet är att alla andra också vill ha samma eller gärna större löneökning! Jag påstår alltså inte att det är så enkelt som att inflation med nödvändighet kommer av en löneökning, men det är en faktor som ändå driver på prishöjningarna. Detta kan motverkas av andra krafter i ekonomin, men du kan ändå inte säga att köpkraften därigenom har ökat. För det krävs det i sådana fall att något annat sker. Problemet med lönehöjningar är dock att exporten kan sjunka, vilket förutom andra effekter minskar syssensättningen och därmed skapar en negativ tillväxt (som förstås kan kompenseras av annat).

swedebear

Citat från: Omnilasse skrivet 01 juli 2011, 21:57:55 PM
Det är lite OT detta förvisso, men någon myt är det väl ändå inte? Det finns förvisso teorier om ett samhälles penningmängds betydelse för inflationen och ett sådant samband ska givetvis inte helt negligeras, men det beror ju också på vilken politik som förs. Givetvis påverkar även kreditmöjigheter inflationen - vore larvigt att förneka. Men det är dock teorier - teorier är alltid starkt förenklade modeller av verkligheten och ger knappast någon helhetssvar.

Ja vi hamnar en del OT, men ändå en viktig detalj

Jo det är en myt, eller som sagt delvis en myt, och ganska stor del. Faktum är att politikers och bankers möjligheter att skapa pengar ur tomma luften är vad som skapar konjunkturcykler och booms and busts. För mer ingående om detta kan jag rekommendera att läsa tex Ludwig von Mises bok "Theory Of Money And Credit" som redan 1912 förklarade varför en pappersmyntfot är av ondo

Citat från: Omnilasse skrivet 01 juli 2011, 21:57:55 PM
Att politiker kan börja trycka pengar för att öka inflationen, innebär ju inte heller att man gör det. Tvärtom har man ju sedan många år försölkt fjärma sig från riksbanken för att inte kunna göra på det sättet. Sedan kan man också fråga om vi inte gått in i en ny fas - där ju de fysiska tryckta sedlarna i princip nästan upphört att ha en stor betydelse för penningpolitiken - det mesta är ju bara siffror på skärmar egentligen. Och hur denna ekonomi fungerar, har jag inte sett någon fullständig teoribildning kring ännu, men det kanske kommer...

Det har funnits teoribildning angående detta ganska länge, den österrikiska nationalekonomiska skolan har haft detta sedan von Mises bok som jag nämnde ovan, men faktum är att sedelpressen går varm hela tiden

Citat från: Omnilasse skrivet 01 juli 2011, 21:57:55 PM
Nåväl, men till saken - för att tillväxt ska kunna skapas - det vill säga att man får ökad realinkomst (och det är ju det som är det väsentliga) - måste ju i princip och strikt förenklat - verksamhet effektiviseras (vi får mer för samma kostnad - kan ju både vara interna tjänster och externa utländska produkter), sysselsättningen ökar i landet (fler bidrar till skatt + mindre bidrag), eller att exporten ökar.


Men visst är inflation också en följd av prishöjningar. Om bussförare kräver högre lön - ja då är risken stor att övriga LO-kollektivet vill ha kompensation för det. Och då vill SACO:s medlemmar och även TCO:s ha samma kompensation. Allas löner ökar alltså lika mycket och alla löntagare har därmed i förhållande till varanda samma köpkraft. Inget säger för den skulle att inflation måste komma av detta. Men utrymmet finns för detaljhandel och andra att öka priserna och dessutom måste man ju delvis göra det - då dessa företags egna anställda har fått samma löneökning. Det är detta som är det stora problemet egentligen. Så länge bara bussförarna får högre lön (vilket alla förstås är värda), så är det inget problem - problemet är att alla andra också vill ha samma eller gärna större löneökning! Jag påstår alltså inte att det är så enkelt som att inflation med nödvändighet kommer av en löneökning, men det är en faktor som ändå driver på prishöjningarna. Detta kan motverkas av andra krafter i ekonomin, men du kan ändå inte säga att köpkraften därigenom har ökat. För det krävs det i sådana fall att något annat sker. Problemet med lönehöjningar är dock att exporten kan sjunka, vilket förutom andra effekter minskar syssensättningen och därmed skapar en negativ tillväxt (som förstås kan kompenseras av annat).

Jag vill minnas att någon (Alternativt ganska många)  inom den österrikiska skolan har slagit hål på argumentet att fackliga organisationer driver inflation, tyvärr minns jag inte vem det var nu (Jag kan dock tänka mig att tex Murray Rothbard var en av dem)

Jag vill hävda att det bästa man kan göra för alla människor i Sverige är att ta bort Riksbanken, ta bort pappersmyntfot, införa konkurrerande 100% metallmyntfötter (Förmodligen kommer marknaden (Dvs alla vi människor) att välja guldmyntfot tillsammans med silvermyntfot för de mindre transaktionerna) och förbjuder Fractional Reserve Banking. Detta kommer att leda till att vi får en mycket stabil situation genom att vi helt plötsligt tar ifrån politiker och banker möjligheten att skapa pengar ur tomma luften. Vi ser hur politikers och Riksbankers lekstuga gång på gång har skapat bubblor och förstör pengavärdet.

Man kan ju tex fundera på varför det behövs högre löner, det beror på att pengar blir mindre värda och därigenom blir saker och ting dyrare genom att man helt enkelt får mindre för pengarna
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Robert T

Citat från: Lars skrivet 01 juli 2011, 21:30:11 PM

Detta är en av anlednigarna till att trafikföretagen vill att de flesta förare ska vara enbart timanstälda, sedan finns det ju flera orsaker till det.

En timanställd måste ju vara mycket dyrare att administrera eller? Men det kanske vägs upp av den låga lönen vi fick nu.  :-\

JDS

Citat från: Robert T skrivet 02 juli 2011, 11:27:40 AM
En timanställd måste ju vara mycket dyrare att administrera eller? Men det kanske vägs upp av den låga lönen vi fick nu.  :-\

Nja, vad är det som skulle vara dyrare med att administrera en timanställd? En heltidare förorsakar väl ungefär lika mycket arbete för löneadministratörer m fl som en timmis (rätta mig gärna); man kan möjligen säga att vissa fasta kostnader per anställd blir dyrare för en timmis om man slår ut det per arbetad timme men det är lite av en lek med siffror.

Det som eventuellt kan bli riktigt dyrt är däremot om invärvningen av timmisar blir en så tidskrävande syssla att den går ut över den strategiska planeringen, varvid man kan få skyhöga kostnader för övertid, sjukskrivningar och annat som blir följden när man inte har någon koll. I så fall har man verkligen låtit snålheten bedra visheten!

HJP

#12
Citat från: RoggaBoy skrivet 01 juli 2011, 11:36:45 AM
Samtidigt så höjs ju lönerna för de med månadslön och det är den gruppen man vill ge högre lön för sitt jobb. Läste artikeln i Arbetarbladet i morse och de få ören som sänkningen innebär blir ju inte så mänga kronor i månaden men passar de inte så kan man alltid söka ett annat jobb.  ;)
****
Vilket skitargument! - "Passar det inte så kan man alltid söka ett annat jobb".
Det är en sak att man prioriterar ordinariepersonalen, men man ska inte behöva acceptera sänkt lön.
Ditt argument hör hemma i forntiden, när den anställde skulle hållas "på mattan" och stå med mössan i hand, inte i ett modernt samhälle  >:(

HJP

HJP

Citat från: Robert T skrivet 02 juli 2011, 11:27:40 AM
En timanställd måste ju vara mycket dyrare att administrera eller? Men det kanske vägs upp av den låga lönen vi fick nu.  :-\
****
Nej, en timanställd är billigare för arbetsgivaren, om det inte råder speciella förhållanden i bussbranchen.

HJP

Ante

Citat från: swedebear skrivet 01 juli 2011, 17:23:39 PM
Det där är faktiskt en gammal myt som i stort sett inte stämmer. Inflation (Huvudsakligen) är de pengar som staten trycker upp med sin tryckpress ur luften och även bankernas kreditexpansion. Inflation är alltså pengamängdsökning som i sin tur leder till att priser höjs. Men det är bra sätt för politiker att dölja vad de egentligen pysslar med

Konspirationsteorier på G hör jag ;)
Låter det inte ganska rimligt att om facket förhandlar till en högre lön måste företagen parera detta genom att ta ut högre priser. Högre priser leder således till att lönerna kommer förhandlas upp mer i nästa avtalsrunda osv. osv.

Resonemanget med tryckpressen kan ju vara en konsekvens av bland annat resonemanget ovan. Har man en korrupt regim som inte vet bättre än att bara trycka nya pengar (jämför med Tyskland som tryckte pengar för att betala tillbaka böter för första världskriget) och urholkar därmed pengarnas värde.

För att återkoppla till bussbranschen. Tack vare förnuftiga fackförbund etc. hjälper man till att hålla en svagt positiv inflation vilket gynnar alla på kort och lång sikt. Trots att även busschaufförer gärna vill ha stoora lönehöjningar är det inte hållbart. Inflation är verkligen inte något negativt, som många försöker framställa det som, utan ser i själva verket till att folk kan och vill köpa saker och inte sätter käppar i hjulet för ekonomin (något som skulle leda till negativ tillväxt, arbetslöshet och allmän investeringsovilja).