En busschaufförs vardag - Leksand

Startat av patric, 25 juni 2011, 00:41:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


bisquit

Detta var ett mycket intressant och spännande reportage. Vore kul att ha fler sådan positiva realityreportage i media. Kanske följa med livet på ett bussgarage istället för livet på brandstation.  :P Typ ett nytt 112 Bussar  8)

bussfan


Taunusch

Citat från: bisquit skrivet 25 juni 2011, 13:35:33 PM
Detta var ett mycket intressant och spännande reportage. Vore kul att ha fler sådan positiva realityreportage i media. Kanske följa med livet på ett bussgarage istället för livet på brandstation.  :P Typ ett nytt 112 Bussar  8)

Det vore nog en lika bra programidé som någon annan. Att följa så väl chaufförer som resenärer och även personal i verkstad och trafikledning. Du har inte funderat på att snacka med något produktionsbolag?

bisquit

Nej det har jag inte. Men kanske skulle forska lite i det!? Har ju lite kusiner som jobbar inom tv m.m.. Samt en del bekanta som är journalister! 8)

1896

2 minuter i avställelse tid ?  ??? Vart är vi på väg ?  ??? Ska jag betala för att jobba ?  ???

Robert T

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 juni 2011, 20:21:25 PM
2 minuter i avställelse tid ?  ??? Vart är vi på väg ?  ??? Ska jag betala för att jobba ?  ???

Vi har ingen. Enbart tid för transport av buss från ändhpl till depå finns. (3 min, faktisk körtid 2,5min) Påtiden är två minuter om bussen redan är "använd".

1896

Citat från: Robert T skrivet 30 juni 2011, 01:26:51 AM
Vi har ingen. Enbart tid för transport av buss från ändhpl till depå finns. (3 min, faktisk körtid 2,5min) Påtiden är två minuter om bussen redan är "använd".

Skulle vägra, på Wasatrafik hade vi 20 minuter i både in och avställelsetid.  :D

Man måste väl uppmuntra förare att ta hand om bussen också ?  ???

yngrot

Det är för dyrt med så mkt tid ingen som vill betala för det tyvärr..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

1896

Citat från: yngrot skrivet 30 juni 2011, 19:45:31 PM
Det är för dyrt med så mkt tid ingen som vill betala för det tyvärr..

Det var ju ett av dom första argumenten emot upphandlingar, när detta var nytt, just att billigare trafik skulle tas på förarnas bekostnad. Varför inte ta bort ex bränsleskatt på personbefordran istället ? Ett sätt att sänka kostnader och öka resandet.

Bussföraren

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 juni 2011, 19:52:21 PM
Det var ju ett av dom första argumenten emot upphandlingar, när detta var nytt, just att billigare trafik skulle tas på förarnas bekostnad. Varför inte ta bort ex bränsleskatt på personbefordran istället ? Ett sätt att sänka kostnader och öka resandet.

Tyvärr är det ju avläggarna till dina favoriter som först började att fokusera på detta med för o eftertider och som varit drivande i den frågan, först genom stoppur och tidsstudier och i slutänden genom att på många håll helt avskaffa vissa tider.

Det man kan konstatera är att på den gamla tiden så betalade man i många fall tid för sådant som aldrig utfördes, föraren var hemma vid köksbordet innan arbetstiden gått ut och därigenom har vi grävt vår egen grav s a s

Robert T

Som det är nu jobbar vissa förare gratis ca 10 minuter för att göra bussen "klar" för nästa förare. T.ex. genom att tvätta vindrutan efter att man kört hela kvällen och en bit in på natten nu i insektsäsongen. Detta gör vi av omtanke för våra vänner/kollegor.
Sedan finns det ju dom som anser att vi inte ska göra sånt här gratis, men det drabbar ju bara oss själva. Får jag en buss som har vindrutan fullsmetad tar jag sen avgång och rengör den. Men det är ju så lite tid att det oftast körs in, den enda som drabbas är jag själv, som får ökad stress.

Jag förstår mycket väl varför det blivit så här, men jag hävdar å det bestämdaste att detta är helt fel väg att gå.
Det är bara att sitta några minuter i fikarummet på depåerna och höra förarnas åsikter om jobbet. Yrkesstoltheten är TOTALT bortblåst. Kan det vara en av orsakerna till att olycks och skadestatistiken ökar? Bussarna i UL trafik ser ju ut som rena skämtet, både in och utvändigt. Detta pga att ingen bryr sig, ingen har något ansvar och ingen får betalt för det.

Jag har hört många historier om hur det var på SJ Buss tiden på "min" depå. Då hade de schema för vad som skulle städas vilken dag. T.ex. skulle vänster sidas fönsterrutor putsas på insidan på tisdagarna, och så vidare. Till detta hade man ju 20-30 min avtid. Kollegorna såg direkt om någon fuskade och nåde den som inte tappade upp nytt vatten i tvättspannen!

Idag kan ju det här med avtid enkelt lösas genom att "logga ut" på inloggningsdatorn när man slutar. Då syns det ju att man varit på jobbet i alla fall. Men som sagt, arbetstiden är det ingen som vill betala. Det är bättre att köra med sunkiga krockade bussar.

1896

Man kan ju sätta i system att skriva övertid när man jobbar över, det får dock två följdproblem, det ena är att vissa inte kommer att göra det, det andra är att den som gör det blir "obekväm".

Bussföraren

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 juli 2011, 08:55:42 AM
Man kan ju sätta i system att skriva övertid när man jobbar över, det får dock två följdproblem, det ena är att vissa inte kommer att göra det, det andra är att den som gör det blir "obekväm".

Sedan får man knappast betalt för övertidsarbete som inte ingår i dina arbetsuppgifter, idag ska ju föraren bara köra bussen, inte göra säkerhetskontroller, byta lampor, städa etc.

1896

En daglig koll i bussen innan man ställer ifrån sig den, för att upptäcka ev nya skador, (Vandalisering) och för att hitta kvarglömda effekter, är inte det något man ska ha betalt för ? (Vet att vissa förare struntar i detta.)