Huvudmeny

Problem med MAN

Startat av reseguiden86, 02 januari 2011, 19:24:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Vet inte om det är fler städer än Borås som råkat ut för Att man bussarna strular och så?

1:a några av nytillskotten från Gbg strular enormt mycket och då rör det sig om bakdörrarna som är innåtgående. Hitills så har jag sett -7-8 personer klämmas och en gång en med barnvagn då heller klämmskydden inte fungerar, nån mer som råkat ut för detta??


2:a Lite problematiskt var det med om det var 070 eller 072 här om dagen när bussen var på väg till hässleholmen, när den hade kommit till hässleholmen så slog dörrautomatiken till under färd och och bussen signalerade för att bakdörrarna var öppna fast dom var stängda och dom var utåtgående..

Hur föraren än gjorde då gick det ej, bröt huvudströmmen, nollställde bussdatorn men inget hjälpte.
hur det gick sen vet jag inte utan tog en annan buss tillbaka,

Så är det bara en slump att detta händer med MAN ,eller , för jag har inte sett dom problemen på
scaniabussarna som införskaffats.

yngrot

När B-L fick sina MAN 2004  så var det mycket problem med dörrfunktion det gjordes många omprogrammeringar och ändå blev det inte som vi specat, bla. kunde man stänga av dörrbromsen  och köra med dörrar öppna för knappen släppte bara bromsen men stängde inte dörrar som den normalt gör . Därför gömdes den knappen i elcentralen köra med öppna dörrar med massa folk i är inte bra.. Att det händer oftare på MAN än andra kan ju ha att gör med att Scania är mer anpassad efter svenska dörrkrav än vad MAN är..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jens

Om man vänder på frågan - vad är det egentligen för special-krav som skiljer svenska dörrar från hur Man och Solaris levererar som standard? Har specialkraven en relevant funktion eller är det bara en traditionssak? För mig som utomstående låter det som att funktionen inte kan fungera på så hemsk många sätt om man vill ha en enkel och logisk funktion som inte inbjuder till misstag.

forthemoment

Det e nog inte bara MAN på de Solaris vi har i gbg där klämmer man nästan sönder folk i bakdörrarna. Men det var något fel på någon givare eller va det nu va som skulle fixas.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Klaverdörr

Hej!

I Gävle verkar dom fungera perfekt, har ej varit med om någe problem när jag åkt... Kan det vara så att problemen är lösta på nyare modellerna?

yngrot

Kan ju vara att MAN lärt sig göra efter svensk standard om det nu finns nån sån..eller att Stadsbussar Gävle/östersund inte använder dörrbroms + fotoceller för att öppna dörrar. I Sverige har vi ofta både dörrbroms och fotocellstyrda dörrar vilket inte är vanligt i Tyskland eller övriga Europa
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Ax

Ja vi har väldiga problem med dörrarna på våra nya MAN. Eller ja rättare sagt på alla MAN. Speciellt om en hållplats ligger i en uppförsbacke eller nerförsbacke. Då tjuter det hela tiden.

Har väl gått så långt på vissa bussar att istället för att fixa felet som inte verkar gå så har dom stängt av summern istället.

yngrot

Ja de där tjutljuden kan göra vem som helst galen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Ax

Citat från: yngrot skrivet 04 januari 2011, 12:24:27 PM
Ja de där tjutljuden kan göra vem som helst galen..

Ja speciellt eftersom man måste stänga dörrarna för att det ska sluta och har man massor med folk som vill gå på och av så kan det dröja en stund innan man har chansen att göra det. :(

Johan B

Citat från: Jens skrivet 03 januari 2011, 20:14:36 PM
Om man vänder på frågan - vad är det egentligen för special-krav som skiljer svenska dörrar från hur Man och Solaris levererar som standard? Har specialkraven en relevant funktion eller är det bara en traditionssak? För mig som utomstående låter det som att funktionen inte kan fungera på så hemsk många sätt om man vill ha en enkel och logisk funktion som inte inbjuder till misstag.

Har för mig att i Tyskland är det manuell öppning/stängning med tryckknapparna av varje dörr även på stadsbussar. I Sverige vill vi ha det så att då framdörren (eller en bakdörr) öppnas aktiveras fotocellerna på övriga dörrar och resenärerna kan öppna själva plus att om fotocellerna inte brutits på en stund ska dörren gå igen.

Gabi94

Är det dom knapparna som Busslink har på sina nya bussar i SL landet?

Södertäljes MAN tjuter inte så mycket, bara om den har fastnat, men på NOB 6533 så tjöt den alltid av dörrarna när dom stängdes eller nåt, kommer inte ihåg.

mushkot

Citat från: Johan B skrivet 04 januari 2011, 19:05:57 PM
Har för mig att i Tyskland är det manuell öppning/stängning med tryckknapparna av varje dörr även på stadsbussar. I Sverige vill vi ha det så att då framdörren (eller en bakdörr) öppnas aktiveras fotocellerna på övriga dörrar och resenärerna kan öppna själva plus att om fotocellerna inte brutits på en stund ska dörren gå igen.
Tycker inte om detta system... Vill hellre ha kontroll över dörrarna, stängde alltid av automatiken på de MANar som det gick att göra detta på. Annars så klämdes alltid gamla och de med barnvagnar, då dörrautomatiken tydligen inte hade tid att vänta på dem.

Björn Ax

Citat från: mushkot skrivet 05 januari 2011, 13:41:54 PM
Tycker inte om detta system... Vill hellre ha kontroll över dörrarna, stängde alltid av automatiken på de MANar som det gick att göra detta på. Annars så klämdes alltid gamla och de med barnvagnar, då dörrautomatiken tydligen inte hade tid att vänta på dem.

Jag gillar hur det är på våra nya MAN. Har någon tryckt och jag öppnar framdörrarna så öppnas även bakdörrarna automatiskt MEN dom går inte igen automatiskt utan det måste jag göra manuellt.

Bara dom kunde sluta tjuta hela tiden så skulle det vara bra. :)

yngrot

Men det är väl v'ldigt dumt dörrar inte stängs när sista gått av .. håller man då på att lasta och sälja biljetter blir ju dörrar öppna onödigt länge och det blir ju kallt ,.. brrrr
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Ax

Citat från: yngrot skrivet 06 januari 2011, 08:11:19 AM
Men det är väl v'ldigt dumt dörrar inte stängs när sista gått av .. håller man då på att lasta och sälja biljetter blir ju dörrar öppna onödigt länge och det blir ju kallt ,.. brrrr

javisst kan det bli lite kallt om inte föraren stänger dörrarna på en gång men hellre det än att folk ska bli klämda för att inte sensorerna fungerar som dom ska.

Sen har jag märkt att dom flesta resenärer verkar inte veta hur dörrarna fungerar. När dom börjar stängas så stannar folk istället för att gå lite längre fram och påverka sensorerna så dörrarna öppnas igen.