Veolia Transport startar Expressbusslinje!

Startat av RoggaBoy, 15 december 2010, 19:11:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ante

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2010, 08:16:48 AM
Det här är vad jag förstår frågan om egentrafik där Veolia kör helt utan bidrag och alltså på egen risk. Tydligen kör man detta med länsbolagens goda minne. Det behövs således ingen upphandling. Varför skulle just Ybuss ha monopol på att konkurrera med länstrafiken? Både Ybuss och Veolia jobbar ju på en konkurrensutsatt marknad och må bäste man vinna.

Har aldrig påstått att Ybuss har monopol på något, vilket därmot länstrafiken har. Det jag tycker är märkligt är att länstrafiken tycks vara iblandad i en privat aktörs egna trafik. Hur samarbetet ser ut har jag ingen aning om, men handlar det om någon slags ekonomisk kompensation från länstrafiken är det ju helt klart konkurrens på olika villkor.

Tycker även det är intressant att man "vänder sig till studenter". Kan inte tänka mig att någon student pendlar Sundsvall/Härnösand - Umeå. Från Örnsköldsvik finns det naturligtvis pendlare, men varför skulle de vilja betala mer än det kostar att åka Botniabanan för en tidsmässigt längre resa, och ett betydligt magrare turutbud.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ante skrivet 16 december 2010, 12:20:58 PM
Det jag tycker är märkligt är att länstrafiken tycks vara iblandad i en privat aktörs egna trafik. Hur samarbetet ser ut har jag ingen aning om, men handlar det om någon slags ekonomisk kompensation från länstrafiken är det ju helt klart konkurrens på olika villkor.


Man kör på kommersiell grund vilket innebär att man inte kan påräkna något från länstrafiken. Jag tolkar detta med samarbete med länstrafiken som att man startar denna trafik med berörda länsbolags goda minne. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ante

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2010, 14:07:20 PM
ag tolkar detta med samarbete med länstrafiken som att man startar denna trafik med berörda länsbolags goda minne. 

Vad menar du med detta? :)

Esbjörn

Citat från: RoggaBoy skrivet 15 december 2010, 19:11:10 PM
http://veolia.se/tmpl/ExtensionPage____45819.aspx?epslanguage=ML

Någon som vet vad man ska köra med för bussar? Startar 16/12 och ingen tidtabell ute, smart!

Åtminstone Veolia 2258 är uppstripad för linjen. Enligt turlistan så verkar det vara omlopp för en enda buss.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 16 december 2010, 10:56:40 AM
Hoppas de går bra, är iaf lättare å lasta in bagage i dessa bussar än i deras dubbeldäckare själv!

Expressbussar ska ju vara lätta att lasta bagage i och ut själv, samt ta sig under nästan alla viadukter och in på viktiga terminaler. Just därför kör de flesta företag just med Volvo 9700, Scania OmniExpress och liknande på sådana linjer i egen regi. Varför det går dubbeldäckare på den upphandlade trafiken är mestadels för att huvudmannen haft olika krav som tvingat företagen att köpa sådana bussar. Med undantag från t.ex Sjögrens och Ceris som skaffade godssläp istället.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 18 december 2010, 15:34:47 PM
Expressbussar ska ju vara lätta att lasta bagage i och ut själv, samt ta sig under nästan alla viadukter och in på viktiga terminaler. Just därför kör de flesta företag just med Volvo 9700, Scania OmniExpress och liknande på sådana linjer i egen regi. Varför det går dubbeldäckare på den upphandlade trafiken är mestadels för att huvudmannen haft olika krav som tvingat företagen att köpa sådana bussar. Med undantag från t.ex Sjögrens och Ceris som skaffade godssläp istället.

Ja, det var de jag menade och därför blir det expressbussen, Linje 99 istället för Linje 100 där vi får lasta in bagage själva numera med då bussvärdinnan försvann (Umeå - Sundsvall), och dessa bussar är inte byggda för att resenärerna skall lasta in bagaget, emn så tänkte inte Länstrafiken Västernorrland.

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 december 2010, 08:49:12 AM
Det är i första hand Västerbotten o Norrbotten som var drivande för att det skulle köras dubbeldäckare, med allergikupe och liknande, det är svårt att få plats med sådant i en vanlig 15 m boggi med bibehållet platsantal.

Visst, men Västernorrland som inte vill betala för bussvärdinna och då får vi lasta in bagaget själva i dubbeldäckarna och de kan ingen säga kommer bli lätt eller kul.

Bussmicke

Citat från: RoggaBoy skrivet 16 december 2010, 09:07:33 AM
Man kör alltså kommersiell trafik i samarbete med Länstrafiken (enligt pressmeddelandet) med samma pris som på Linje 100 men utan bokning på nätet. Låter konstigt enligt mig!

Och så tjänar man Bra 20 minuter mot idag? Inte mycket att hänga i julgranen...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas1968

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2010, 11:23:06 AM
Swebus och Västtrafik också.
Fast där gäller Västtrafiks periodkort på många av Swebus expressbussar också. Då blir trafiken intressant för påendlarna. För pendlarna spelar det nog ingen större roll om trafiken sker i sammarbete med Länstrafiken om deras kort inte gäller. Pendlarna kommer garanterat att åka på den trafik där korten gäller.